Stosunek osób z pokolenia Z do zastosowania rozwiązań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w bankowości mobilnej
Słowa kluczowe:
sztuczna inteligencja, bankowość mobilna, chatboty, big data, pokolenie ZAbstrakt
Artykuł omawia tematykę wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w bankowości mobilnej, koncentrując się na podejściu pokolenia Z do tego typu rozwiązań. W części pierwszej przedstawiono ogólne zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją, takie jak deep learning, uczenie maszynowe, czy big data. Omówiono także przyczyny wzrostu popularności AI oraz rozwiązań bazujących na niej. Druga część przedstawia czym jest bankowość mobilna, a także jaki ma ona związek ze sztuczną inteligencją. W tej części zostały wymienione i opisane najpopularniejsze usługi bazujące na AI: chatboty, zaawansowana analiza wpływów i wydatków, spersonalizowane rekomendacje finansowe, weryfikacja behawioralna, biometria oraz robo-doradcy. W części trzeciej zaprezentowano wyniki badania empirycznego przeprowadzonego wśród przedstawicieli pokolenia Z. Analiza danych wykazała, że choć większość respondentów korzysta z AI w bankowości mobilnej, ich poziom zaufania do tych technologii pozostaje umiarkowany. Wskazano także na główne przyczyny sceptycyzmu wobec tego typu rozwiązań. Ostatnia część artykułu podsumowuje uzyskane wyniki oraz przedstawia rekomendacje dotyczące zwiększenia akceptacji AI wśród użytkowników bankowości mobilnej.
Downloads
Bibliografia
Business Insider, Gen Z to „pokolenie rozrzutników”? Wydają więcej, niż oszczędzają, https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/pokolenie-z-wiecej-wydaje-niz-zarabia-mlodzi-w-tyle-za-rodzicami/lv40jn6.
Dziedzic M., Zastosowanie systemów sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości, “Europejski Przegląd Prawa i Stosunków Międzynarodowych”, 2022, nr 1/2022/61.
Encyklopedia Britannica, Wydawnictwo KURPISZ, Poznań 2004, tom 42.
EY Polska, Badanie EY: Pokolenie Z i AI – duża wiedza o szansach, mała o zagrożeniach, https://www.ey.com/pl_pl/newsroom/2025/03/ey-badanie-ai-gen-z.
EY Polska, Co to jest Pokolenie Z? Charakterystyka nowej generacji pracowników i konsumentów, https://www.ey.com/pl_pl/insights/workforce/pokolenie-z-co-to-jest.
EY Polska, Sztuczna inteligencja zmienia branżę finansową. https://www.ey.com/pl_pl/insights/risk/sztuczna-inteligencja-zmienia-bran-finansow.
Gartner report (2012). The Importance of „Big Data”: Definition. ZA: Przyszłość jest dziś, red. M. Ciszewska-Mlinarič. Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa 2023.
Google Trends, Popularność hasła “Sztuczna inteligencja” w wyszukiwarce Google. https://trends.google.com/trends/explore?date=2005-01-01%202025-03-22&q=%2Fm%2F0mkz&hl=pl.
Grzywacz J., Jagodzińska-Komar E., Rola sztucznej inteligencji w rozwoju sektora bankowego, “Nauki Ekonomiczne”, 2021, tom 34.
Juszczyk S., Paweda D., Technologie biometryczne w bankach spółdzielczych na obszarach wiejskich - korzyści i wady w opinii kadry zarządzającej, “Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists”, Warszawa 2023, tom 25.
Kelly S., Kaye S.A., Oviedo-Trespalacios O., A multi-industry analysis of the future use of AI chatbots, “Human Behavior and Emerging Technologies”, 2022, Vol. 2022.
Lokman A.S., Ameedeen M.A., Modern chatbot systems: a technical review, “Proceedings of the Future Technologies Conference (FTC) 2018”, 2019, Vol. 2, Springer International Publishing.
Miśko R., Pieronek J., Innowacje IT w bankach komercyjnych w Polsce, {w:} Innowacje w dobie technologii IT: Obszary -koncepcje - narzędzia, red. Z Malara, M. Rutkowska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2020.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Chatboty i voiceboty przyszłością komunikacji? Korzysta z nich coraz więcej firm, https://www.parp.gov.pl/component/content/article/80526:chatboty-i-voiceboty-przyszloscia-komunikacji-korzysta-z-nich-coraz-wiecej-firm.
Skalfist P., Mikelsten D., Teigens V., Sztuczna inteligencja: czwarta rewolucja przemysłowa, Cambridge Stanford Books, 2020.
Ślażyńska-Kluczek D., Sztuczna inteligencja – regulacje prawne, miejsce w polskim sektorze bankowym, Warszawa 2021, tom 34.
Tomaszek A., Rozwój sztucznej inteligencji i jej wpływ na rynek finansowy, “Finanse i Prawo finansowe”, 2022, nr 2.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF), Stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie świadczenia usługi robo-doradztwa, Warszawa 2020.
Uryniuk J., W aplikacji SGB pojawi się ciekawa funkcja. Sztuczna inteligencja będzie odczytywać treść paragonów za zakupy, https://www.cashless.pl/13747-sgb-aplikacja-paragony.
Wardziak P., Rozmowna sztuczna inteligencja w PKO Banku Polskim, https://media.pkobp.pl/275593-rozmowna-sztuczna-inteligencja-w-pko-banku-polskim.
Wilczyńska-Baraniak J., Sztuczna inteligencja w bankowości. Adaptacja technologii przed regulacjami, https://fintek.pl/sztuczna-inteligencja-w-bankowosci-adaptacja-technologii-przed-regulacjami/.
Wojtal J., Banki wiedzą, jak ruszasz myszką! Czy weryfikacja behawioralna to inwigilacja?, https://biznes.wprost.pl/innowacje/11858985/weryfikacja-behawioralna-nowosc-w-bankowosci-elektronicznej.html.
Związek Banków Polskich, Centrum Prawa Bankowego i Informacji, Sztuczna inteligencja w bankowości, Warszawa 2020.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Cypyrigth notice
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe