Zastosowanie elementów audytu UX oraz narzędzi Google do oceny stron sklepów internetowych
Słowa kluczowe:
user experience, UX, e‐commerce, google analyticsAbstrakt
Wysoki poziom użyteczności stron sklepów internetowych w ostatnim czasie ewoluował z poziomu wartości dodanej, w kierunku podstawowego kryterium, które przekłada się bezpośrednio na budowanie przewagi konkurencyjnej. Coraz częściej poziom użyteczności stron e‐commerce jest kwestią decydującą o przetrwaniu sklepu w wirtualnej rzeczywistości. Jeśli znalezienie przez klientów poszukiwanego produktu na stronie internetowej jest utrudnione, prawdopodobieństwo tego, że go kupią drastycznie spada. W artykule skupiono się na analizy trzech sklepów internetowych, która była przeprowadzona za pośrednictwem narzędzia, jakim jest Google Analytics. Zarejestrowane wyniki zestawiono z spostrzeżeniach grupy osób dokonującej analizy ww. stron sklepów internetowych metodami heurystycznymi utożsamianymi z procesem audytów UX. Na potrzeby badań skupiono się na obszarach tj. architektura informacji, nawigacja, zawartość i design, obsługa klienta oraz proces zakupowy. W pracy uwypuklono zalety oraz wady narzędzia jakim jest Google Analytics. Ponadto dokonano identyfikacji obszarów, których weryfikacja jest możliwa wyłącznie za pośrednictwem metod heurystycznych. Określono wskaźniki oraz kryteria, które są w największym stopniu odpowiedzialne za identyfikację kluczowych elementów poprawiających użyteczność stron ecommerce przy jednoczesnej akceptowalności kosztowej ich wdrożenia.
Downloads
Bibliografia
Cieślak M., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Jaroszewska‐Brudnicka R., Brudnicki R., Śpiewak R., Big Data Analysis – nowa, lepsza metoda badań konsumentów usług turystycznych w regionach? Analiza porównawcza na przykładzie badań ruchu turystycznego prowadzonych w regionie kujawsko‐pomorskim, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki: Turystyka i Rekreacja” 2021, t. 37, nr 16.
Jezierski, A., Mańkowski, C., Śpiewak, R. Energy Savings Analysis in Logistics of a Wind Farm Repowering Process: A Case Study, „Energies” 2021, nr 14(17).
Kubik A., Wójcik M., Nahotko M., Użyteczność serwisów społecznościowych o tematyce filmowej. Scenariusz testów funkcjonalnych, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2018.
Król K., Zdonek D., Usability assesment of agroturism farm websites in Poland, „Organizacja i Zarządzanie” 2020, nr 144.
Patena W., W poszukiwaniu wartości przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Sp. z.o.o., Warszawa 2011.
Poleszak I., Dzieńkowski M., User experience analysis while visiting selected virtual museums, „Journal of Computer Sciences Institute” 2022, nr 25.
Saura J.R., Palos‐Sánchez P., Suárez L.M.C., Understanding the Digital Marketing Environment with KPIs and Web Analytics, „Future Internet” 2017, nr 9(4).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Cypyrigth notice