Analiza roli doradców w kontekście zarządzania w chińskim systemie szkolnictwa wyższego

Autor

  • Ying Liu University of Gdansk, The College of Henan Procuratorial Profession
  • Zhiyin Guo University of Gdansk, Zhengzhou University of Aeronautics

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.48.07

Słowa kluczowe:

doradca, wsparcie studentów, autorytet w edukacji, chińskie szkolnictwo wyższe

Abstrakt

W prezentowanym artykule podjęto analizę wyjątkowej roli doradców uczelni w Chinach poprzez połączenie aspektów teoretycznych z analizami przypadków. W chińskim kontekście termin „Fu Dao Yuan” odnosi się do doradców, którzy posiadają szersze obowiązki i większy autorytet niż ich odpowiednicy w krajach anglojęzycznych. Pełnią oni kluczową rolę w kształtowaniu ideologicznej i politycznej edukacji chińskich studentów college’u, pełniąc także funkcje nauczycieli. Doradcy muszą dysponować dogłębną wiedzą na temat Komunistycznej Partii Chin, psychologii oraz innych istotnych zagadnień związanych z edukacją. Zazwyczaj, ich obowiązki obejmują dziewięć obszarów działalności, m.in. edukację w dziedzinie teorii ideologicznej i politycznej, a także promowanie przynależności do partii i ligi. Stanowią oni pierwszą linię wsparcia dla studentów, stanowiąc łącznik między instytucją a uczniami. Pomagają oni studentom w różnych kwestiach związanych zarówno z życiem codziennym, jak i nauką. Ogłoszenia doradców reprezentują oficjalne komunikaty szkoły, pełnią oni funkcję „kierowniczą” w odniesieniu do studentów. Jednakże, równocześnie pełnią rolę pośredników między uczniami a instytucją. Autorzy porównują mechanizmy zarządzania sprawami studenckimi na zachodnich uniwersytetach, podkreślając korzyści wynikające z systemu doradczego w Chinach, zarówno dla instytucji, jak i studentów, akcentując unikatową rolę funkcji doradcy w chińskim systemie edukacji wyższej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bai Du (2023), Statistical Bulletin of the Chinese Communist Youth League, https:// baike.baidu.com/item/%E4%B8%AD%E5%9B%BD%E5%85%B1%E9%9D%92%E5%9 B%A2%E5%9B%A2%E5%86%85%E7%BB%9F%E8%AE%A1%E5%85%AC%E6%8A %A5/60927151?fr=ge_ala#1.

Bai Y., Zhou X. (2021), Research on the innovation of College Counselors’ Ideological and political work methods based on computer aided technology, Journal of Physics: Conference Series, 1744(4), 042102, https://doi.org/10.1088/1742-6596/1744/4/042102.

Chen J., Muktar S.N. (2022), To stay or leave: a career dilemma faced by Chinese college counselors, http://eprints.utm.my/98726/.

China’s National People’s Congress (2019), Higher Education Law of the People's Republic of China, http://www.npc.gov.cn/npc/c30834/201901/9df07167324c4a34bf6c44700fafa753.shtml.

Doyle J. (2004), Student Affairs Division’s Integration of Student Learning Principles, NASPA Journal, 41(2), https://doi.org/10.2202/0027-6014.1339.

Doyon J. (2023), Rejuvenating Communism: Youth Organization and Elite Renewal in Post-Mao China, Chapter 5 Starting A Political Career on Campus, University of Michigan Press, https://www.jstor.org/stable/10.3998/mpub.12291596.10.

Gray D., Durrheim K. (2012), Collective Rights and Personal Freedoms: A Discursive Analysis of Participant Accounts of Authoritarianism, http://eprints.uwe.ac.uk/17939/.

He D. (2016), The study on university counselors’ career development, Doctoral dissertation, Nanjing Normal University, CNKI. https://kns.cnki.net/KCMS/detail/detail.aspx? dbname=CDFDLAST2018&filename=1017284906.nh.

Hirsch M. (2022), Becoming authoritarian for the greater good? Authoritarian attitudes in context of the societal crises of COVID-19 and climate change, Frontiers in Political Science, 4, https://doi.org/10.3389/fpos.2022.929991.

Jiang L. (2014), The Job Burnout Phenomenon of Chinese University Counselors and the Countermeasure to it, SHS Web of Conferences, 4, 02001, https://doi.org/10.1051/shsconf/ 20140402001.

Ministry of Education of People’s Republic of China MEPRC (2014), Vocational Competence Standards for College Counselors (Interim), http://www.moe.gov.cn/jyb_xwfb/ gzdt_gzdt/s5987/201403/t20140331_166419.html.

Ministry of Education of People’s Republic Of China, MEPRC (2017), Regulations on the Construction of Counsellors in Colleges and Universities, Decree No.43 of the Ministry of Education of the People’s Republic of China, https://www.gov.cn/gongbao/content/ 2017/content_5244874.htm.

National Bureau of Statistics, CNBS (2023), China Statistical Annual Report 2022, http:// www.stats.gov.cn/sj/zxfb/202302/t20230228_1919011.html.

Smither R.D. (1993), Authoritarianism, Dominance, and Social Behavior: A Perspective from Evolutionary Personality Psychology, Human Relations, 46(1): 23–43, https://doi.org/10.1177/ 001872679304600103.

Xi Jinping (2018), President Xi Jinping’s Speech at The National Education Conference, https:// www.gov.cn/xinwen/201809/10/content_5320835.htm?tdsourcetag=s_pcqq_aiomsg.

Xin Hua (2022), There Are 240,800 Full-Time and Part-Time College Counselors in China, https://cj.sina.com.cn/articles/view/2810373291/a782e4ab02002b1oq.

Zhao Haifeng (2014), Research On The Evolution And Development Trend Of College Counselor System, Chen Yang: University of Liao Ning, 36.

Zhao Jie, Zhang Lei (2022), College Counselor System: Change, Reflection, Outlook, Journal of Adult Education College of Hebei University.

Xiaolei Wang, Ruoxuan Zhang, Zengxin Li, Junlong Chen. (2020), Analysis on Management of Job Burnout of Counselors in Chinese Colleges Based on Game Theory, International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(17): 207–220, https://doi. org/10.3991/ijet.v15i17.16739.

Xia Z., Yang F., Xu Q. (2019), Authoritarian–benevolent Leadership and its Effect on Graduate Student Creativity: The Mediating Role of Intrinsic Motivation, The Journal of Creative Behavior, 55(1): 25–38, https://doi.org/10.1002/jocb.431.

Opublikowane

2023-06-15

Jak cytować

Liu, Y., & Guo, Z. (2023). Analiza roli doradców w kontekście zarządzania w chińskim systemie szkolnictwa wyższego. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (48), 104–121. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.48.07

Numer

Dział

Artykuły