Doświadczanie ciąży z wadą wrodzoną a więź matki z dzieckiem prenatalnym

Autor

  • Marta Kucharska Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.038.12281

Słowa kluczowe:

więź prenatalna, więź matki z dzieckiem w okresie prenatalnym, doświadczanie ciąży, wady wrodzone

Abstrakt

Celem prezentowanych badań było określenie natężenia więzi emocjonalnej matki z dzieckiem prenatalnym oraz aspektów doświadczania ciąży z wadami wrodzonymi, ponadto ustalenie czy sposób doświadczania ciąży pozwala na przewidywanie więzi emocjonalnej matki z dzieckiem ze zdiagnozowaną wadą wrodzoną. Badaniem objęto 65 kobiet w ciąży ze zdiagnozowaną wadą rozwojową dziecka w okresie płodowym. Do zebrania danych zastosowano kwestionariusz wywiadu, Kwestionariusz „Więź z dzieckiem w okresie ciąży" oraz Skalę Doświadczania Ciąży. Analiza wykazała, że kobiety w ciąży z wadami wrodzonymi tworzą silną więź emocjonalną z nienarodzonymi dziećmi. Natomiast najbardziej doświadczaną trudnością w czasie ciąży jest nadmierna koncentracja na niej i lęk przed macierzyństwem. Sposób doświadczania ciąży jest znaczący dla relacji jaką matka zaczyna tworzyć ze swoim dzieckiem w okresie prenatalnym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ainsworth M.S. (1989), Attachments beyond infancy, American Psychologist, 44, 4, 709–716.

Bakiera L. (2013a), Zaangażowane rodzicielstwo a autokreacyjny aspekt rozwoju dorosłych, Difin, Warszawa.

Bakiera L. (2013b), Zaangażowane rodzicielstwo w kontekście satysfakcji małżeńskiej i zawodowej, Psychologia Rozwojowa, 18(2), 21–23.

Bielawska-Batorowicz E. (1995), Determinanty spostrzegania dziecka przez rodziców w okresie okołoporodowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Bielawska-Batorowicz E. (2006), Psychologiczne aspekty prokreacji, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Bowlby J. (2007), Przywiązanie, PWN, Warszawa.

Brandon A.R., Pitts S., Denton W.H, Stringer C.A., Evans H.M. (2009), A history of the theory of prenatal attachment, The Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health, 23(4), 201–222.

Brisch K.H., Bechinger D., Betzler S., Heinemann H. (2003), Early preventive attachment-oriented psychotherapeutic intervention program with parents of a very low birthweight premature infant: results of attachment and neurological development, Attachment and Human Development, 5(2), 120–135.

Bruschweiler-Stern N. (1998), Early emotional care for mothers and infants, Pediatrics, 102, 5, 1278–1281.

Cranley M.S. (1981), Development of a tool for the measurement of maternal attachment during pregnancy, Nursing Research, 30, 281–284.

Doan H.M, Zimerman A. (2003), Conceptualizing prenatal attachment: Toward a multidimensional view, Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health. 18(2), 109–129.

Janicka I. (2008), Dynamika związku wzajemna zależność partnerów kohabitujących [w:] M. Bogdanowicz, M. Lipowska (red.), Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 71–82.

Janicka I. (2014), Partnerzy kohabitujący jako rodzice [w:] I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 285–303.

Kmita G. (2002), Rodzice i ich przedwcześnie urodzone dziecko [w:] E. Helwich (red.), Wcześniak, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 111–125.

Kornas-Biela D. (2009), Osiągniecia psychologii prenatalnej szansą dla rodziny [w:] T. Rostowska (red.), Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Difin, Warszawa, 195–215.

Latos-Bieleńska A. (red.) (1998), Polski Rejestr Wrodzonych Wad Rozwojowych, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań.

Latos-Bieleńska A., Materna-Kiryluk A. (red.) (2010), Wrodzone wady rozwojowe w Polsce w latach 2005–2006. Dane z Polskiego Rejestru Wrodzonych Wad Rozwojowych, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań.

Laxton-Kane M., Slade P. (2002), The role of maternal prenatal attachment in a woman’s experience of pregnancy and implications for the process of care, Journal of Reproductive and Infant Psychology, 20(4), 253–266.

Lindgren K. (2001), Relationships among maternal-fetal attachment, prenatal depression, and health practices in pregnancy, Research in Nursing & Health, 24, 203–217.

Muller M.E. (1996), Prenatal and postnatal attachment: a modest correlation, Journal of Obstetric, Gynaecologic and Neonatal Nursing, 25, 161–166.

Orlikowska M., Bołtuć I. (2018), Rodzicielstwo w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, Acta Scientifica Academiae Ostroviensis, Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 12(2), 327–340.

Raphael-Leff, J. (1991), Psychological processes of childbearing, Chapman & Hall, London.

Shin H., Park Y.J., Kim M.J. (2006), Predictors of maternal sensitivity during the early postpartum period, Journal of Advanced Nursing, 55, 425–434.

Siddiqui A., Hägglöf B., Eisemann M. (2000), Own memories of upbringing as a determinant of prenatal attachment in expectant women, Journal Reproductive and Infant Psychology, 18(1), 67–74.

Szymona-Pałkowska K. (2005), Psychologiczna analiza doświadczeń rodziców w sytuacji ciąży wysokiego ryzyka, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Taffazoli M., Montakhab Asadi M., Aminyazdi S.A., Shakeri M.T. (2015), The Relationship between Maternal-Fetal Attachment and Mother-Infant Attachment Behaviors in Primiparous Women Referring to Mashhad Health Care Centers, Journal of Midwifery and Reproductive Health, 3(2), 318–327.

Tobias E.S., Connor M., Ferguson-Smith M. (2013), Genetyka medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

Tsujino J., Oyama Higa M. (2004), Factors Related to Maternal Violence: Longitudinal Research from Prenatal to Age Four, Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health, 18, 3, 241–253.

Yercheski,A., Mahon N.E., Yercheski T.J., Hank M.M., Cannella B.L. (2008), A metaanalytic study of predictors of maternal-fetal attachment, International Journal of Nursing Studies, 46, 5, 708–715.

Pobrania

Opublikowane

2019-09-17

Jak cytować

Kucharska, M. . (2019). Doświadczanie ciąży z wadą wrodzoną a więź matki z dzieckiem prenatalnym. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (35), 169–183. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.038.12281