Call for papers
Zapraszamy do nadsyłania propozycji tekstów do tematycznego numeru czasopisma PANOPITKUM
Teorie spiskowe i narracje paranoiczne
Redaktorzy prowadzący numeru:
dr hab. Patrycja Włodek, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, dr hab. Sebastian Jakub Konefał, prof. Uniwersytetu Gdańskiego
Narracje paranoiczne stają się jednym z dominujących elementów współczesnych mediów społecznościowych i pejzażu audiowizualnego. W fabułach kinowych, a także w telewizji, grach wideo i komiksach inicjują podejrzenie, że istnieje wielki sekret, strzeżony przez potężne siły. Wykorzystywana w nich postać outsidera samotnie walczącego z niedookreślonym przeciwnikiem – szeroko rozumianymi „innymi”, instytucjami rządowymi i różnego rodzaju autorytetami – funkcjonuje w atmosferze chaosu (na poziomie społecznym albo jednostkowym – własnego umysłu). Szereg strategii dezinformacyjnych w warstwie narracyjnej ma za zadanie wywołać w odbiorcy poczucie, że prezentowana w diegezie rzeczywistość jest czymś innym, niż się zdaje.
Tak zarysowaną kreację ontyczną można postrzegać jako popkulturowe narzędzie czasów niepokoju i niepewności, reprezentujące próby radzenia sobie z lękami oraz złożonością świata – nie tylko przedstawionego. Z drugiej strony kino, komiks, gry video i seriale obfitują w produkcje pokazujące oraz demaskujące prawdziwe spiski – polityczne, medyczne, korporacyjne, a nawet szpiegowskie – ich kulisy, przebieg, często upadek i kompromitację.
Także ujęcia teoretyczne łączą globalną atmosferę nadprodukcji teorii spiskowych
z zainteresowaniem strukturami paranoicznymi, interpretowanymi jako próba oddania niepewności egzystencjalnej, chaosu informacyjnego i wyraz nostalgii za „ładotwórstwem”.
Proponowane ramy poruszanych w tekstach zagadnień to:
- funkcjonowanie paranoi jako tematu/tropu fabularnego
- narracje paranoiczne a inne narracje spiskowe – ramy konwencji
- praktycy i teoretycy wyobraźni paranoicznej oraz teorii spiskowych (Eco, Pynchon, Dick, Le Tellier)
- artystyczna funkcja narracji paranoicznych – ujęta diachronicznie i/lub synchronicznie
- paranoja jako stan indywidualny postaci
- narracja niewiarygodna w kinie/serialach (oraz inne narracyjne środki „paranoiczne”)
- paranoja jako metafora rzeczywistości
- ekranowa tematyzacja prawdziwych konspiracji
- szczególnie wpływowe narracje paranoiczne i ich ekranowi spadkobiercy
- teorie spiskowe a nowe media (kłączowość/sieciowość/hipertekstualność)
- teorie spiskowe a myślenie postsekularne, dziedzictwo kontrkultury oraz New Age
Na zgłoszenia propozycji tekstów (tytuł wraz z abstraktem) czekamy do 31 stycznia 2024.
Ostateczny termin przyjmowania tekstów: 1 lipca 2024.