Ruch tradwife jako przestrzeń propagowania radykalnych ideologii i narracji spiskowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/pan.2024.32.08

Słowa kluczowe:

tradwives, narracje spiskowe, teorie spiskowe, skrajna prawica, populizm

Abstrakt

The article undertakes an analysis of the tradwife movement as a contemporary socio-political phenomenon closely linked to right-wing ideology. In the context of the growing popularity of the movement, the text explores how tradwives use social media to formulate and spread beliefs based on conspiracy narratives contextualizing gender ideology as a threat to Christianity and the institution of the family. The tradwife movement is placed in the broader context of extreme and populist right-wing movements, which together produce a coherent narrative about the need to defend traditional values from attack by creating an ideological order in which a conspiratorial vision of reality becomes the foundation of political mobilization. The role of tradwives is shown as part of a broader strategy to push extreme ideas into the mainstream, while highlighting their crucial role not only in demonizing the enemy, but also in offering an alternative to modernity by idealizing their own way of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Anthias, F., Yuval-Davis, N. (1989). Woman – Nation – State. London: Palgrave Macmillan.

Bergmann, E., Butter, M. (2024). Conspiracy Theory and Populism, [w:] M. Butter, P. Knight (red.), Routledge Handbook of Conspiracy Theories. London: Routledge.

Bracewell, L. (2020). Gender, Populism and the QAnon Conspiracy Movement. „Frontiers in Sociology”, Vol. 5.

Butter, M., Knight, P. (2020). Routledge Handbook of Conspiracy Theories. London: Routledge.

Campion, K. (2020). Women in the Extreme and Radical Right: Forms of Participation and their Implications. „Social Sciences”, Vol. 9.

Cichocka, A., Golec de Zavala, A., Marchlewska, M. (2015). Does Self-Love or Self-Hate Predict Conspiracy Beliefs? Narcissism, Self-Esteem, and the Endorsement of Conspiracy Theories. „Social Psychological and Personality Science”, Vol. 7.

Christou, M. (2020). #TradWives: Sexism as Gateway to White Supremacy. https://www.opendemocracy.net/en/countering-radical-right/tradwives-sexism-gateway-whitesupremacy/(dostęp: 24.11.2024).

Czech, F. (2015). Spiskowe narracje i metanarracje. Kraków: Nomos.

Ekman, M. (2022). The Great Replacement: Strategic Mainstreaming of Far-Right Conspiracy Claims. „Convergence”, Vol. 28.

Elmhirst, S. (2024). The Rise and Fall of the Trad Wife. https://www.newyorker.com/culture/persons-of-interest/the-rise-and-fall-of-the-trad-wife (dostęp: 24.11.2024).

Farkas, J., Neumayer, C. (2019). The Role of Social Media in the Spread of Conspiracy Theories. „Journal of Political Communication”, Vol. 25.

Freeman, H. (2020). ‘Tradwives’: The New Trend for Submissive Women Has a Dark Heart and History. https://www.theguardian.com/fashion/2020/jan/27/tradwives-new-trendsubmissive-women-dark-heart-history (dostęp: 24.11.2024).

Friedan, B. (2012). Mistyka Kobiecości. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Giddens, A. (2007). Socjologia. Warszawa: PWN.

Graff, A. (2019). Manosfera, czyli bunt upokorzonych samców. „Czas Kultury”, nr 1.

Graff, A., Korolczuk, E. (2022). Kto się boi gender? Prawica, populizm i feministyczne strategie oporu. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Graff, A., Korolczuk, E., Januszewska P. (2022). Graff i Korolczuk: Nie uporamy się z faszyzującą prawicą, jeśli będziemy pomijać kwestie związane z gender. https://krytykapolityczna.pl/kraj/januszewska-sutowski-agnieszka-graff-elzbietakorolczuk-kto-sie-boi-gender-prawica/ (dostęp: 24.11.2024).

Gray, E. (2022). The Handmaid’s Tale of Anti-Feminism: A Literary Response to 1970s Anti-Feminist Rhetoric and the Emerging Christian Right. Delaware: University of Delaware.

Hall, H. (2020). Not Everything Women Choose Is a Feminist Choice — As TradWives Have Proven. https://www.independent.co.uk/voices/tradwives-ww2-feminist-secondwave-housewives-a9295371.html (dostęp: 24.11.2024)

Hunt, A. (2020). What Is A ‘Tradwife’ – And Why Is The Idea Proving So Controversial? https://www.womanandhome.com/life/tradwife-definition-alena-petitt-346861/ (dostęp:

11.2024).

Kańska, A. (2020). Teorie spiskowe jako populistyczne narzędzie w represji grup marginalizowanych. „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne”, nr 31.

Kelsey-Sugg, A. (2021). For Some, Being a Tradwife Is About More Time With Family. For Others, It’s a Dangerous Far-Right Ideology. https://www.abc.net.au/news/2021-08-22/tradwife-movement-personal-pleasures-orextreme-right-ideologies/100356514 (dostęp: 25.11.2024).

Kisyova, M., Veilleux-Lepageb, Y., Newby, V. (2022). Conversations With Other (Alt-Right) Women: How Do Alt-Right Female Influencers Narrate a Far-Right Identity? „Journal for Deradicalization”, Vol. 31.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Korolczuk, E. (2022). Jak płeć stała się kluczowa dla polityki skrajnej prawicy. https://www.greeneuropeanjournal.eu/jak-plec-stala-sie-kluczowa-dla-polityki-skrajnejprawicy/(dostęp: 23.11.2024).

Krawczyk, D. (2024). Uwierz w Plan. Dlaczego Amerykanie chwytają się teorii spiskowych? https://krytykapolityczna.pl/swiat/uwierz-w-plan-dlaczego-amerykanie-chwytaja-sieteorii-spiskowych-rozmowa/ (dostęp: 20.11.2024).

Krzyżanowska, N. (2013). (Krytyczna) analiza dyskursu a (krytyczna) analiza gender: zarys synergii teoretycznej i metodologicznej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Vol. 9.

Leidig, E. (2023). The Women of the Far Right. Social Media Influencers and Online Radicalization. New York: Columbia University Press.

Love, N.S. (2020). Shield Maidens, Fashy Femmes, and TradWives: Feminism, Patriarchy, and Pight-Wing Populism. „Frontiers in Sociology”, Vol. 5.

Marchlewska, M., Łozowski, F., Cichocka, A. (2017). Wiara w spiskujący gender. Charakterystyka zjawiska i jego podłoże psychologiczne, [w:] A. Stefaniak, M. Winiewski (red.), Uprzedzenia w Polsce 2017. Oblicza przemocy międzygrupowej. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

Meleo-Erwin, Z., Young, M. (2021). Echo Chambers and the Spread of Radical Ideologies in Social Media Communities. „Social Media and Society”, Vol. 9.

Mattheis, A. (2018). Shieldmaidens of Whiteness: (Alt) Maternalism and Women Recruiting for the Far/Alt-Right. „Journal for Deradicalization”, Vol. 17.

Mattheis, A. (2021). # TradCulture: Reproducing Whiteness and Neo-Fascism Through Gendered Discourse Online, [w:] S. Hunter, C. van der Westhuizen (red.), Routledge Handbook of Critical Studies in Whiteness. London: Routledge.

Mikkola, H. (2023). “For the Sake of My Children”: Exploring the Centrality of Motherhood within QAmom Accounts in Social Media Spaces. Tampere: Tampere University.

Miller-Idriss, C. (2022). How Right-Wing Extremists Weaponize the Idea of Motherhood. https://www.msnbc.com/opinion/msnbc-opinion/how-far-right-usesmotherhoodmanipulate-recruit-women-n1294922 (dostęp: 25.11.2024).

Morlin, B. (2016). Eagle Forum’s Phyllis Schlafly Leaves a Legacy Tied to Conspiracy Theories. https://www.splcenter.org/hatewatch/2016/09/07/eagle-forums-phyllis-schlaflyleaves-legacy-tied-conspiracy-theories (dostęp: 20.11.2024).

Ollivain, C. (2020). Cottagecore, Colonialism and the Far-Right.https://honisoit.com/2020/09/cottagecore-colonialism-and-the-far-right/ (dostęp: 19.11.2024).

Proctor, D. (2022). The #Tradwife Persona and the Rise of Radicalized White Domesticity. „Persona Studies”, Vol. 8.

Silva, B.C., Vegetti, F., Littvay, L. (2017). The Elite Is Up to Something: Exploring the Relation Between Populism and Belief in Conspiracy Theories. „Swiss Political Science Review”, Vol. 23.

Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe.

Sitler-Elbel, F.H. (2021). From Swiffers to Swastikas: How the #Tradwife Movement of Conventional Gender Roles Became Synonymous With White Supremacy. „Senior Projects Spring”, Vol. 1.

Skajewska, M. (2024). Przejęci przez QAnon. Jak teorie spiskowe podbijają Amerykę i świat. https://polskieradio24.pl/artykul/3442415,przejeci-przez-qanon-jak-teorie-spiskowepodbijaja-ameryke-i-swiat (dostęp: 24.11.2024).

Solé, E. (2023). Cooking, Cleaning and Controversy: The ‘Tradwife’ Movement Embraces a 1950s Housewife Ideal. https://www.today.com/parents/family/traditional-wives-tradwives-controversy-tiktokrcna67253 (dostęp: 20.11.2024).

Svatoňová, E., Doerr, N. (2024). How Anti-Gender and Gendered Imagery Translate the Great Replacement Conspiracy Theory in Online Far-Right Platforms. „European Journal of Politics and Gender”, Vol. 7.

Switzer, R. (2024). Affective Landscapes of the Far Right Social Movement: Mobilizing Place and Emotion in the Nordic Countries. Stockholm: Department of Sociology, Stockholm University.

Switzer, C. (2024). Repackaging Conservatism: How Right-Wing Movements Use Lifestyle Aesthetics to Appeal to Millennials and Gen Z. „Political Ideologies and Medi”, Vol. 18.

Sykes, S., Hopner, V. (2024). Tradwives: Right-Wing Social Media Influencers. „Journal of Contemporary Ethnography” Vol. 53.

Szuta, M. (2014). Media społecznościowe jako grunt pod nowe ruchy społeczne. „Świat Idei i Polityki, Vol. 13.

Tebaldi, C. (2023). Granola Nazis and the Great Reset. Enregistering, Circulating and Regimenting Nature on the Far Right. „Language, Culture, Society”, Vol. 5.

Tebaldi, F. (2023). Cottagecore, Traditionalism, and the Radical Right: Digital Aestheticsand Political Engagement. „Cultural Politics”, Vol. 19.

Thiem, A. (2020). Conspiracy Theories and Gender and Sexuality, [w:] M. Butter, P. Knight (red.), Routledge Handbook of Conspiracy Theories. London: Routledge.

Tomasiewicz, J. (2013). Nowa populistyczna prawica jako źródło zagrożenia terrorystycznego w Europie. „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego”, Vol. 9.

Wilson, A.F. (2018). #Whitegenocide, the Alt-right and Conspiracy Theory: How Secrecy and Suspicion Contributed to the Mainstreaming of Hate. „Secrecy and Society”, Vol. 1, No. 2.

Zabdyr-Jamróz, M. (2020). Okno Overtona i inne strategie alt-prawicy. https://www.miesiecznik.znak.com.pl/okno-overtona-i-inne-strategie-alt-prawicy/ (dostęp: 24.11.2024).

Zahay, M.L. (2022). What “Real” Women Want: Alt‐Right Femininity Vlogs as an Anti‐Feminist Populist Aesthetic. „Media and Communication”, Vol. 10.

Zottola, A., Borba, R. (2022). “Gender Ideology” and the Discursive Infrastructure of a Transnational Conspiracy Theory, [w:] M. Demata, V. Zorzi, A. Zottola (red.), Conspiracy Theory Discourses. Amsterdam: John Benjamins Pub Co.

PROFILE TRADWIVES UWZGLĘDNIONE W ANALIZIE

Karolina Baszak

https://enfemine.com/

https://www.instagram.com/karolinabaszak/

https://www.facebook.com/karolinabaszak/

Ewelina Chełstowska

https://www.instagram.com/urzekajacapl/

https://www.facebook.com/urzekajaca/

Paulina Sielewicz

https://www.instagram.com/paula.pogodna/

Wiktoria Wilkosz

https://www.facebook.com/wilkoszwiktoria/

https://www.instagram.com/wilkosz.wiktoria/

https://www.tiktok.com/@victelsy

https://x.com/wilkoszwiktoria

Poliksena Wójtowiec

https://www.instagram.com/mrs_wojtowiec/

https://www.facebook.com/poliksena.stacherska/

Pobrania

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Zajączkowska, D. (2024). Ruch tradwife jako przestrzeń propagowania radykalnych ideologii i narracji spiskowych. Panoptikum, (32), 110–132. https://doi.org/10.26881/pan.2024.32.08