Divine Intervention. Kobieca przemoc jako kontrreakcja na panikę satanistyczną i męską dominację w MaXXXine Ti Westa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/pan.2024.32.12

Słowa kluczowe:

kobieca przemoc, autorefleksyjność, panika satanistyczna, karnawalizacja

Abstrakt

This article aims to analyze and interpret depictions of female violence and their function in Ti West’s film MaXXXine (2024). To this end, the study examines the film’s formal structure, its historical context, related to the phenomenon of “satanic panic” in the 1980s, and its explicit social critique. Drawing on Mikhail Bakhtin’s concept of carnivalization, the author argues that the parodic revaluations present in the film are closely tied to the transgressive nature of the violent imagery, which is defamiliarized by its association with the female protagonist.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bachtin, M. (1970). Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bohrer, K.H. (2014). Styl jest uderzający. O przemocy jako procedurze estetycznej, [w:] Ł. Musiał (red.), Języki przemocy. Poznań: Nauka i Innowacje.

Bolaño, R. (2012). Literatura faszystowska w obu Amerykach, przeł. T. Pindel. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Bordwell, D. (1985). Narration in the Fiction Film. Madison: The University of Wisconsin Press.

Creed, B. (2024). The Monstrous-Feminine. Film, Feminism, Psychoanalysis. New York: Routledge.

Eco, U. (2019). Na ramionach olbrzymow, przeł. K. Żaboklicki. Warszawa: Noir Sur Blanc.

Faludi, S. (2013). Reakcja. Niewypowiedziana wojna przeciw kobietom, przeł. A. Dzierzgowska. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Gunning, T. (1990). The Cinema of Attraction[s]. Early Film, Its Spectator and the Avant Garde, [w:] T. Elsaesser, A. Barker (red.), Early Cinema: Space, Frame, Narrative. Tiptree: British Film Institute.

Hofstadter, R. (2014). Styl paranoiczny w polityce amerykańskiej, przeł. P. Cieślarek, [w:] F. Czecha (red.), Struktura teorii spiskowych. Antologia. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.

Hughes, S. (2017). American Monsters: Tabloid Media and the Satanic Panic, 1970–2000. „Journal of American Studies”, Vol. 51, No. 3.

Jameson, F. (1979). Reification and Utopia in Mass Culture. „Social Text”, Vol. 1, No. 1.

Jameson, F. (2011). Postmodernizm, czyli logika kulturowa poźnego kapitalizmu, przeł. M. Płaza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

McCaughey, M., King, N. (2001). What’s a Mean Woman Like You Doing in a Movie Like This?, [w:] M. McCaughey, N. King (red.), Reels Knockouts. Violent Women in the Movies. Austin: University of Texas Press.

Neroni, H. (2005). The Violent Woman. Femininity, Narrative, and Violence in Contemporary American Cinema. Albany: State University of New York Press.

Polan, D.B. (2024). Brecht i polityka autorefleksyjnego kina, przeł. A. Woroch, [w:] A. Woroch (red.), Deziluzja w kinie. Wybor przekładow. Kraków: Universitas.

Rabo, A. (2020). Conspiracy Theory as Occult Cosmology in Anthropology, [w:] M. Butter, P. Knight (red.), Routledge Handbook of Conspiracy Theories. Abingdon: Routledge.

Sofsky, W. (1999). Traktat o przemocy, przeł. M. Adamski. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Stam, R. (1985). Reflexivity in Film and Literature. From Don Quixote to Jean-Luc Godard. Ann Arbor: UMI Research Press.

Szkłowski, W.B. (1986). Sztuka jako chwyt, przeł. R. Łużny, [w:] S. Skwarczyńska (red.), Teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 2, cz. 3. Kraków–London: Wydawnictwo Literackie, Routledge.

Tasker, Y. (1933). Spectacular Bodies. Gender, Genre and The Action Cinema. London: Routledge.

Thompson, K. (1988). Breaking the Glass Armor. Neoformalist Film Analysis. Princeton: Princeton University Press.

Żychliński, A. (2020). Zwrot przez wspołczesną. Pryzmaty. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Hari Shukla, P. (2024). Divine Intervention. Kobieca przemoc jako kontrreakcja na panikę satanistyczną i męską dominację w MaXXXine Ti Westa. Panoptikum, (32), 178–195. https://doi.org/10.26881/pan.2024.32.12