"Legendy Polskie Allegro" jako narracja transmedialna

Autor

  • Małgorzata K. Wierzbowska Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/pan.2019.22.08

Słowa kluczowe:

Allegro Polish Legends, transmedia, transmedia narrative, universe, supersystem

Abstrakt

The first short films from the Allegro Polish Legends series attracted great popularity. Further productions were created on the wave of this trend – short films, audiobooks and music videos. A feature film was also announced. The Legends are a unique narrative in Polish popular culture, not only because of the circumstances of its creation, but also the manner of its execution, distribution and the subject matter. In the article, I analyse this popular series, judging whether it can be considered a transmedia narrative. Firstly, I reflect on concepts such as an entertainment supersystem, a universe, a narrative and a transmedia story. Secondly, I relate these concepts to The Legends in an attempt to ascertain their applicability in an analysis of the series. I also reflect on the current situation of the franchise, as well as its potential and development prospects.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bagiński T. (2016). Tomasz Bagiński opowiada o filmie Twardowsky 2.0. „Bawimy się fizyką”, „Next.gazeta.pl”. http://next.gazeta.pl/, dostęp: 16.09.2016. next/10,151601,20701183,tomasz-baginski-opowiada-o-filmie-twardowsky-2-0-bawimy-sie.html, dostęp: 08.04.2019.

Bernardo N. (2015). How to Use Transmedia to Launch a Movie Franchise. https://nunober- nardo.com/use-transmedia-launch-movie-franchise/, dostęp: 08.05.2019.

Dena Ch. (2011). Transmedia Practice: Theorising the Practice of Expressing a Fictional World across Distinct Media and Environments. https://talkingobjects.files.wordpress. com/2011/08/dissertation-by-christy-dena-transmedia-practice2.pdf, dostęp:13.08.2019.

Dominas K. (2016). Tekst i jego dodatki, dodatki i tekst – od supersystemu rozrywkowego do uniwersum kulturowego. „Forum Poetyki”, nr 12.

Eco U. (1996). Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska i P. Salwa. Warszawa: Czytelnik.

Media convergence, [w:] Encyclopædia Britannica, https://www.britannica.com/topic/me- dia-convergence, dostęp: 9.08.2019.

Fabiszewski B. (2011). Ekspansja świata przedstawionego w kulturze popularnej z kręgu fantastyki i gier. [w:] „Studia Pragmalingwistyczne”, nr 3.

Freeman M., Gambarato R.R. (2019). The Routledge Companion to Transmedia Studies. New York/London: Taylor Francis.

Gardyniak A. (2017). Allegro to już nie tylko e-commerce. „Magazyn Allegro”. https://ma- gazyn.allegro.pl/15485-allegro-to-juz-nie-tylko-e-commerce, dostęp: 13.08.2019.

Jenkins H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Jenkins H. (2016). Transmedia What?. https://immerse.news/transmedia-what-15edf6b- 61daa, dostęp:12.08.2019.

Jenkins H. (2007). Transmedia Storytelling 101, https://henryjenkins.org/blog/2007/03/ transmedia_storytelling_101.html, dostęp: 12.08.2019.

Kalinov K. (2017). Transmedia Narratives: Definition and Social Transformations in the Consumption of Media Content in the Globalized World. „Postmodernism Problems”, nr 7/1.

Kamiński M. (2017). Wszyscy kochają Smoka Wawelskiego, czyli jak „Legendy Polskie” promują naszą kulturę. „Magazyn Allegro”. https://magazyn.allegro.pl/13719-wszyscy -kochaja-smoka-wawelskiego-czyli-jak-legendy-polskie-promuja-nasza-kulture, dostęp: 12.04.2019.

Kinder M. (1991). Playing with Power in Movies, Television, and Video Games. From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtle. Berkeley/Los Angeles/London: University of California Press.

Kozera D. (2016). Zabawa w transmedia: Transmedialność opowieści jako wymóg współczesnej kultury. „Kultura i Historia”, nr 29. http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/ wp-content/uploads/2018/10/KiH29-79-92.pdf, dostęp:13.07.2019.

Legendy Polskie Allegro. [Panel]. Pyrkon 2018. https://www.youtube.com/watch?v=ffY- EbD9-SOw, dostęp:12.04.2019.

Legendy Polskie. Kulisy projektu. (2015) https://www.youtube.com/watch?v=yWW5n- rhlk00, dostęp:12.04.2019.

Maj K.M. (2017). Jeden, by wszystkimi rządzić. Świat transmedialny (transmedial world) a uniwersum Wiedźmina. „Śląskie Studia Polonistyczne”, nr 1/9.

Ryan M. (1997). Postmodernism and the Doctrine of Panfictionality. „Narrative”, nr 5.

Sitarski P. (2017). Gwiezdne wojny. Ostatni Jedi, http://edukacjafilmowa.pl/gwiezdne -wojny-ostatni-jedi-2017/, dostęp: 9.08.2019.

Stachowiak A. (2016). Legendy Polskie. Czas na kobietę, czas na „Jagę”!. „Magazyn Allegro”. https://magazyn.allegro.pl/10838-legendy-polskie-czas-na-kobiete-czas-na-jage, dostęp:13.04.2019.

Wywiad z Borutą. Seria Legendy Polskie. Rozmowa z autorami. (2016), https://www. youtube.com/watch?v=V9P6xvK-Zco, dostęp: 08.04.2019.

Żabierek J. (2016). Chcemy więcej „Legend polskich”!. „Magazyn Allegro”. https://ma- gazyn.allegro.pl/5701-chcemy-wiecej-legend-polskich, dostęp: 17.08.2019.

[s.n.]. (2016). Legendy polskie wracają. Twardowski znowu w akcji!. „Magazyn Allegro”. https://magazyn.allegro.pl/5697-legendy-polskie-wracaja-twardowski-znowu-w-akcji, dostęp: 12.04.2019.

[s.n.]. (2016A). Making of, czyli jak powstawały „Legendy polskie”. „Magazyn Allegro”, https://magazyn.allegro.pl/6063-making-of-czyli-jak-powstawaly-legendy-polskie, dostęp: 12.04.2019.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-17

Jak cytować

Wierzbowska, M. K. (2019). "Legendy Polskie Allegro" jako narracja transmedialna. Panoptikum, (22), 190–208. https://doi.org/10.26881/pan.2019.22.08