Między kinem a reklamą. Semantyczne przestrzenie zwiastuna filmowego
DOI:
https://doi.org/10.26881/pan.2020.23.10Słowa kluczowe:
paratexts, trailers, media convergenceAbstrakt
Trailers are the theatre of the good things coming soon. Since the status of the trailer in the media and cultural space is constantly changing, the question can be asked: What is a trailer in the era of media convergence? It seems to exist somewhere between cinema and advertising, in a wide range of art and commerce, but in a situation where fan trailers and parody trailers are becoming more and more sophisticated and imitative of the real thing, even these criteria are losing their usefulness, and all the more so if you point out advertisements that, conversely, pretend to be film trailers.
The first part of the article will determine how important the trailers are in the marketing strategy of a film. The production of trailers is an important segment of the advertising industry. It is crucial to construct the trailer in such a way as to attract the audience’s attention and convince them that the film being advertised is the one they should see. To achieve this, the creators of trailers use similar strategies, conventions and tools. This article will set out to present views of the leading trailer makers: Andrew J. Kuehn, Shaun Farrington, Mark Woollen and Anthony Sloman. In the latter part of the text, the issues of the film trailer will be placed in the broader context of the cultural space in which it exists and functions. The main areas of research on trailers will be presented (featuring Lisa Kernan, Keith M. Johnston, Jonathan Gray, Daniel Hesford, Barbara Klinger, Kathleen Williams, among others), consistently leading to reflection on the paratextual nature of the trailers, embedded in contemporary theoretical discourse and in the screen practices themselves.
Downloads
Bibliografia
Benedict, S. (2015). American Trailers. https://vimeo.com/119489937 (dostęp: 12.02.2015).
Genette, G. (1987). Seuils. Paris: Editions du Seuil.
Genette, G. (1987). Paratexts. Thresholds of Interpretation. New York: Cambridge University Press.
Goczał, B. (2018). Aflofarm największym reklamodawcą 2017 roku. Mocno w górę Natur Produkt Zdrovit i Polkomtel – w dół Orange i Lidl (TOP10). https://www.wirtualneme- dia.pl/artykul/najwieksi-reklamodawcy-w-2017-roku-aflofarm-liderem-mocno-w-gor-natur-produkt-zdrovit-i-polomtel-w-dol-orange-i-lidl-top10 (dostęp: 24.01.2018).
Gray, J. (2010). Show Sold Separately: Promos, Spoilers and Other Media Paratexts. New York: New York University Press.
Gwóźdź, A. (2010). Obok filmu, między mediami, [w:] A. Gwóźdź (red.). Pogranicza audiowizualności. Kraków: Universitas.
Hediger, V. (2004). A Cinema of Memory in the Future Tense: Godard ,Trailers and Godard Trailers, [w:] J. Williams, M.Temple, M. Witt (red.), For Ever Godard. London: Black Dog Publishing.
Hesford, D. (2013). Action... Suspense... Emotion!: The Trailer as Cinematic Performan- ce. „Frames Cinema Journal”, nr 3. http://framescinemajournal.com/article/action-suspense-emotion-the-trailer-as-cinematic-performance/ (dostęp: 20.01.2018).
Jenkins, H. (2010). On Anti-Fans and Paratexts: An Interview with Jonathan Gray. http://henryjenkins.org/2010/03/on_anti-fans_and_paratexts_an_1.html (dostęp: 20.01.2018).
Johnston, K. M. (2008). The Coolest Way to Watch Movie Trailers in the World: Trailers in the Digital Age. „Convergence”, nr 2.
Johnston, K. M. (2013). Interview with Anthony Sloman. „Frames Cinema Journal”, nr 3. http://framescinemajournal.com/article/interview-with-anthony-sloman/ (dostęp: 20.01.2018).
Johnston, K. M. (2013). Interview with Shaun Farrington. „Frames Cinema Journal”, nr 3. http://framescinemajournal.com/article/1042/ (dostęp: 20.01.2018).
Kehe, J., Palmer, K. M. (2013). Secrets of a Trailer Guru: How This Guy Gets You to the Movies. „Wired”. http://www.wired.com/2013/06/online-trailers-mark-woollen/ (dostęp: 21.06.2013).
Kernan, L. (2004). Coming Attractions: reading American Movie Trailers. Austin: Uni- versity of Texas Press.
Klinger, B. (1989). Digressions at the Cinema: Reception and Mass Culture. „Cinema Journal”, nr 28.
La Franco, R. (2007). Robert Rodriguez: The Outlaw Director on Resurrecting Grindho- use and Pressing Quentin Tarantino to Shoot Digital. „Wired”. http://www.wired.com/ wired/archive/15.04/robert.html (dostęp: 4.01.2007).
Łodziana-Grabowska, J. (1996). Efektywność reklamy. Warszawa: PWE.
Salamon, S. (2015). Trzeba mieć ogromną pasję, żeby film odniósł sukces. Występienie na konferencji „Dystrybucja filmowa – fakty i mity” (Łódź, 21-22 października 2014), [w:] M. Adamczak, K. Klejsa, (red.). Wokół zagadnień dystrybucji filmowej. Łódź: Wydaw-ictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej.
Serdiukow, A. ( 2012). S. Farrington: Strategie marketingowe dla projektów filmowych. „Magazyn Filmowy SFP”, nr 1. http://www.portalfilmowy.pl/wydarze- nia,126,11601,0,1,Strategie-marketingowe-dla-projektow-filmowych-Wywiad-z-Shaunem-Farringtonem.html (dostęp: 1.06.2012).
Watercutter, A. (2013). Why Fan-Made Movie Trailers Are Often Better Than the Real Thing. „Wired”. http://www.wired.com/2013/06/fan-trailers/ (dostęp:21.06.2013).
Westwood, J. (1998). Plan marketingowy. Przewodnik praktyczny, (tłum. E. Gawron). Rzeszów: Komsoft : „Fosze”.
Williams, K. (2009). Never Coming to a Theatre Near You: Recut Film Trailers „M/C Journal”, nr 2. http://journal.media-ulture.org.au/index.php/mcjournal/article/view/139 (dostęp: 20.01.2018).
Kozielski, R., Pogorzelski, J., Dziekoński, M. (2004). Komunikacja marketingowe, [w:]. R. Kozielski (red.). Wskaźniki marketingowe. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.