W kleszczach transnarodowości. 1983

Autor

  • Mateusz Katner Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.26881/pan.2022.27.03

Słowa kluczowe:

transnarodowość, VOD, Netflix, 1983

Abstrakt

Netflix, which is the worldwide American streaming platform available globally, produces numerous serious not only in the United State but outside the country as well. Those specific projects have wide audience all around the world, and, what needs to be emphasized, are particularly appealing to the users in each region respectively. However, the 1983, first Polish series by Netflix Original, has met quite cold reception especially in the country of its production. In this paper author states that this kind of the series’ perception stems from its transnational formula which in this case results in disappointing effects in several dimensions: preproduction, implementation, and further publicity.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

'1983' (serial TV 2018–), https://www.filmweb.pl/serial/1983-2018-804769, dostęp: 16.11.2022.

'1983':Taki budżet nie trafia się przy polskich produkcjach (2018), https://swiatseriali.interia.pl/newsy/seriale/1983-1283/news-1983-taki-budzet-nie-trafia-sie-przy-polskich-produkcjach,nId,2650723, dostęp: 30.09.2022.

Netflix Is Now Available Around the World (2016), https://about.netflix.com/en/news/netflix-is-now-available-around-the-world, dostęp: 30.09.2022.

Bosomtwe, O. (2018). 1983 to serial patetyczny i drętwy, ale Polacy i tak go obejrzą, bo produkujemy w nim smartfony, a opozycjonistki biegają w MISBHV, https://noizz.pl/opinie/recenzja-serialu-1983-agnieszki-holland-netflix/yqq4hhc, dostęp: 30.09.2022.

Bundel, A. (2018). New Netflix show ‚1983’ is tightly paced, well-written — and in Polish. Will American audiences tune in?, https://www.nbcnews.com/think/opinion/netflix-s-new-show-1983-tightly-paced-well-written-polish-ncna942511, dostęp: 30.09.2022.

Bustos, C. (2022). Netflix Stops Streaming In Russia As Companies Flee The Country, https://www.entrepreneur.com/business-news/netflix-stops-streaming-in-russia-as-companies-flee-the/421606, dostęp: 30.09.2022.

Cetnarowski, M. (2021). Zabawa, nauka, kompensacja? O pożytkach z historii alternatywnych, https://culture.pl/pl/artykul/zabawa-nauka-kompensacja-o-pozytkach-z-historii-alternatywnych, dostęp: 30.09.2022.

Chorębała, A. (2013). SZCZEPAN TWARDOCH: Milion znaków, http://www.ultramaryna.pl/tekst.php?id=1000, dostęp: 30.09.2022.

Clarke, S. (2019). Agnieszka Holland’s ‘Napoleon’ Among Co-Pro Series Lineup for Berlin, https://variety.com/2019/tv/news/agnieszka-holland-napoleon-series-berlinale-co-production-1203108208/, dostęp: 30.09.2022.

Coimbra de Sá, N.S. (2016). Latino accents: what Narcos’ reception among critics and audiences can tell us about our underrepresentation in the U.S. media?, https://www.academia.edu/36868888/Latino_accents_what_Narcos_reception_among_critics_and_audien- ces_can_tell_us_about_our_underrepresentation_in_the_U_S_media%20latino%20 accents, dostęp: 30.09.2022.

Davies, C. (2018). Agnieszka Holland: ‚Maybe freedom is overrated?’, https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2018/dec/05/agnieszka-holland-interview-netflix-1983-polandcommunism, dostęp: 30.09.2022.

Dorycka, D. (2018). Holland o serialu Netfliksa: W 1983 pytamy o to, co jest ważniejsze – wolność czy bezpieczeństwo, https://rozrywka.dziennik.pl/seriale/artykuly/586053,agniesz- ka-holland-netflix-1983-serial-wywiad.html, dostęp: 30.09.2022.

Feffer, J. (2019). Netflix’s 1983 has a disturbing resemblance to contemporary politics, https://www.business-standard.com/article/entertainment/netflix-s-1983-bears-disturbing-resemblance-to-contemporary-politics-118121700141_1.html, dostęp: 16.11.2022.

Gardziński, T. (2019). „W żadnym momencie kariery nie odmawia się panu Pasikowskiemu” – wywiad z Patrycją Volny, https://spidersweb.pl/rozrywka/2019/03/15/patrycja-volny-film-kurier-wywiad, dostęp: 30.09.2022.

Gardziński, T. (2021). Agnieszka Holland jedzie po serwisach VOD i nazywa je „czarną dziurą”. Porażka 1983 wciąż boli?, https://spidersweb.pl/rozrywka/2021/07/12/agnieszka-holland-serwisy-vod-krytyka-1983, dostęp: 16.11.2022.

Grabiec, P. (2018a). „1983 to połączenie House of Cards, Mr. Robota i… pięknego wieczoru w Warszawie” – Maciej Musiał opowiada o serialu Netfliksa, https://spidersweb.pl/rozrywka/2018/11/27/maciej-musial-1983-netflix-wywiad, dostęp: 30.09.2022.

Grabiec, P. (2018b). „W serialu 1983 Polska jest potęgą” – Joshua Long opowiada nam o pracy nad polskim serialem Netfliksa, https://spidersweb.pl/rozrywka/2018/11/29/1983-joshua-long-wywiad, dostęp: 30.09.2022.

Grater, T. (2021). Agnieszka Holland Warns That Streaming Could Become “Big Black Hole” Where Indie Films “Vanish” – Cannes, https://deadline.com/2021/07/agnieszka-holland-streaming-could-become-big-black-hole-indie-films-vanish-cannes-1234788410/, dostęp: 13.11.2022.

Jagielski, P. (2019). Będzie drugi sezon 1983? Agnieszka Holland: pewne środowiska bardzo go skrytykowały, https://kultura.onet.pl/film/wiadomosci/1983-2-sezon-informacje-agnieszka-holland-komentuje/tvqxd32, dostęp: 30.09.2022.

Keller, J. (2018). Stream It Or Skip It: ‘1983’ On Netflix, A Polish Alternate-Reality Drama Where The Iron Curtain Still Exists, https://decider.com/2018/11/30/1983-on-netflix-stre- am-it-or-skip-it/, dostęp: 16.11.2022.

Kmiecik, M. (2018). Maciej Musiał i kamień filozoficzny, https://krytykapolityczna.pl/kultura/film/serial-1983/, dostęp: 16.11.2022.

Kołodziej, E. (2018). „Kajetan jest komunistycznym celebrytą” – Maciej Musiał o swojej roli w 1983 Netfliksa, https://noizz.pl/film/wywiad-z-mackiem-musialem-z-serialu-netfliksa-1983/9eypkg1, dostęp: 30.09.2022.

Kozłowski, K. (2018). Autor serialu 1983: „Pierwszy scenariusz, który napisałem, znacząco różni się od tego, jak wygląda serial”, https://antyweb.pl/autor-serialu-1983-josh-long-pierwszy-scenariusz-ktory-napisalem-znaczaco-rozni-sie-od-tego-jak-wyglada-serial, dostęp: 30.09.2022.

Kyzioł, A. (2018a). Alternatywna wizja historii w pierwszym polskim serialu Netflixa, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1770028,1,alternatywna-wizja-historii-w-pierwszym-polskim-serialu-netflixa.read, dostęp: 30.09.2022.

Kyzioł, A. (2018b). Za żelazną kurtyną, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultu- ra/film/1772646,1,recenzja-serialu-1983-rez-agnieszka-holland-katarzyna-adamik-olgachajdas-agnieszka-smoczynska.read, dostęp: 30.09.2022.

Laska, K. (2021). Agnieszka Holland o platformach streamingowych – to „czarne dziury” zarządzane przez algorytmy, https://www.gry-online.pl/newsroom/agnieszka-holland-o-platformach-streamingowych-to-czarne-dziury-z/z62012a, dostęp: 16.11.2022.

Łukański, M. (2018). 1983 – czy naprawdę jest tak źle?, https://www.youtube.com/watch?v=zKOKTyFE1A8, dostęp: 30.09.2022.

Majmurek, J. (2019). 1983 to nie odgrzewany antykomunizm, https://krytykapolityczna.pl/kultura/1983-to-nie-odgrzewany-antykomunizm-majmurek/, dostęp: 30.09.2022.

Malinowska, M. (2018). Serial Agnieszki Holland dla Netfliksa już w tym roku: o czym jest 1983?, https://www.kobieta.pl/artykul/serial-agnieszki-holland-dla-netflix-o-czym-jest-1983-180521093238, dostęp: 30.09.2022.

Mittell, J. (2011). Złożoność narracyjna we współczesnej telewizji amerykańskiej, [w:] T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek (red.), Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Mróz, K. (2018a). 1983: twórca pierwszego polskiego serialu Netfliksa Joshua Long opowiada o kulisach produkcji, https://wyborcza.pl/7,90535,24215840,1983-tworca-pierwszego-polskiego-serialu-netfliksa-joshua.html, dostęp: 30.09.2022.

Mróz, K. (2018b). Serial 1983 to pierwsza polska porażka Netfliksa, https://wyborcza.pl/7,90535,24216372,1983-czyli-pierwsza-polska-porazka-netfliksa.html, dostęp: 30.09.2022.

Muszyński, D. (2019). Netflix nie skreślił jeszcze serialu 1983? Tak twierdzi Joshua Long, https://naekranie.pl/aktualnosci/netflix-nie-skreslil-jeszcze-serialu-1983-tak-twierdzi-joshua-long-1566241292, dostęp: 30.09.2022.

Najder, Ł. (2018). 1983? cały czas suchutko, https://www.facebook.com/perma-link.php?story_fbid=2397379766943507&id=100000145222364&comment_id=2398675180147299&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R%22%7D, dostęp: 30.09.2022.

Rydzek, D. (2015a). Potrzebny rzemieślnik. „Ekrany”, nr 3-4 (25-26).

Rydzek, D. (2015b). Zawód: showrunner. „Ekrany”, nr 1 (23).

Schwartz, B. (2013). Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej, przeł. M. Walczyński. Warszawa: PWN.

Siennica, A. (2018). 1983 – Agnieszka Holland ostro odpowiada na krytykę serialu, https://naekranie.pl/aktualnosci/1983-agnieszka-holland-ostro-odpowiada-na-krytyke-serialu-3804203#?&gid=1&pid=3, dostęp: 30.09.2022.

Straubhaar, J. (2021). Cultural proximity, [w:] D. Y. Jin (red.), The Routledge Handbook of Digital Media and Globalization. Londyn: Routledge.

Szostak, S. (2018). 1983: Polacy faktycznie nie zrozumieli konwencji? Na świecie polski serial Netflixa zbiera znacznie lepsze recenzje, https://wyborcza.pl/7,101707,24236960,- 1983-polacy-faktycznie-nie-zrozumieli-konwencji-na-swiecie.html, dostęp: 09.01.2023.

Szostak, S. (2021). Za drzwiami writers’ roomu. „Ekrany”, nr 4 (6), dostępne przez: http://ekrany.org.pl/seriale_gry_video/za-drzwiami-writers-roomu/, dostęp: 30.09.2022.

Tatarska, A. (2018a). 1983: Polska młodzież ma witaminy (nawet w wersji retro), https://kultura.onet.pl/film/wywiady-i-artykuly/1983-polska-mlodziez-ma-witaminy-nawet-w-wersji-retro/r28ehsc, dostęp: 30.09.2022.

Tatarska, A. (2018b). 1983. Ucieczka od wolności, https://www.vogue.pl/a/1983-ucieczka-od-wolnosci, dostęp: 30.09.2022.

Trzeciakiewicz, K. (2018). Bolesny serial. „Do Rzeczy”, nr 11.

Turek, A. (2018). Premiera 1983 30 listopada. Netflix rozważa produkcję nowych seriali w Polsce, https://businessinsider.com.pl/biznes/media/premiera-1983-30-listopada- 2018-netflix-mysli-o-nowych-serialach/4s33srm, dostęp: 30.09.2022.

Varga, K. (2018). 1983, czyli Amerykanin wymyśla Polskę. I mamy dziesięć linii metra, https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,24249479,1983-czyli-amerykanin-wymysla-polske-i-mamy-dziesiec-linii.html, dostęp: 30.09.2022.

Wawrzyn, M. (2018). Robert Więckiewicz o swoim bohaterze z 1983: to mroczny typ, który uśmiecha się w serialu ze dwa razy, https://www.serialowa.pl/193398/robert-wieckiewicz- 1983-anatol-janow/, dostęp: 30.09.2022.

Wheeler, G. (2018). 1983 – Netflix Season 1 Review, https://www.thereviewgeek.com/1983-s1review/, dostęp: 30.09.2022.

Wolk, J. (2007). Burying the Sopranos, http://www.ew.com/ew/artic- le/0%2C%2C20033896%2C00.html, dostępne przez: https://web.archive.org/web/20071009041307/http://www.ew.com/ew/article/0,,20033896,00.html, dostęp: 30.09.2022.

Wysocki, G. (2018). Agnieszka Holland o serialu Netflixa 1983 i nie tylko. „Premierką już nie będę. Ale papieżycą? Czemu nie”, https://wyborcza.pl/7,101707,24231238,agnieszka-holland-o-1983-pierwszym-polskim-serialu-netflixa.html, dostęp: 30.09.2022.

Zaborski, A. (2018). 1983 nie będzie komentował polityki, https://swiatseriali.interia.pl/newsy/seriale/1983-1283/news-1983-nie-bedzie-komentowal-polityki,nId,2639908, dostęp: 30.09.2022.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-19

Jak cytować

Katner, M. (2022). W kleszczach transnarodowości. 1983. Panoptikum, (27), 68–88. https://doi.org/10.26881/pan.2022.27.03

Numer

Dział

Artykuł