Kierunek Wschód. Kulisy realizacji filmu "Mamo, czy kury potrafią mówić?"
DOI:
https://doi.org/10.26881/pan.2022.27.05Słowa kluczowe:
Studio Filmowe Semafor, animacja, koprodukcja, lata dziewięćdziesiąteAbstrakt
The author analyses the first, unsuccessful Polish-Belarusian co-production of the Semafor Film Studio – "Mamo, czy kury potrafią mówić?". The project, which was initially planned as another, simple in terms of complexity of the studio’s film production, became one of the studio’s largest and most demanding projects. The researcher tries to shed some light on what the reasons behind this decision were. Using archive data and information obtained in the process of conducting in-depth interviews with former employees of Semafor, he places the studio in the broader landscape of film production, and indicates what factors determined the final failure of the project as a co-production with the Belarusians.
Downloads
Bibliografia
Europejska konwencja o koprodukcji filmowej (1992), https://pisf.pl/wp-content/uploads/2020/01/europejska_konwencja_o_koprodukcji_filmowej.pdf, dostęp: 01.07.2022.
Kucharski, K. (2002). KINO PLUS. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 1990–2000. Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski.
Teczka filmu Jak Stolem gasił gwiazdy. Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, bez sygnatury.
Teczka filmu Mamo, czy kury potrafią mówić?. Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, bez sygnatury.
Wywiad z Jackiem Gwizdałą, przeprowadzony przez Szymona Szula 30 grudnia 2021 roku.
Wywiad z Maciejem Okuńskim, przeprowadzony przez Szymona Szula 27 listopada 2021roku.
Wywiad ze Sławomirem Grabowskim, przeprowadzony przez Szymona Szula 25 listopa-da 2021 roku.