Nieokiełznane opowieści-kłącza. Mo Dao Zu Shi i Chen Qing Ling jako przykład transmedialności na gruncie chińskim

Autor

  • Pamela Olej Badaczka niezależna

DOI:

https://doi.org/10.26881/pan.2022.28.02

Słowa kluczowe:

kino chińskie, kultura fanowska, narracje transmedialne, cenzura

Abstrakt

Despite the academic efforts in making it more known and familiar, Chinese cinema is still sometimes considered to a certain degree as „an outlandish”. Is it the case? I decided to examine it on the example of work, which was divided with time into separate pieces, and then underwent the process of transmedia storytelling – a form of media narration forgotten after Matrix by Wachowski’s siblings. As a primary role in my reflection serves The Untamed – 50-episodes Chinese historical drama (guzhuang) shared via Tencent platform in 2019. At this point the series is rather known, but at the same time it stays away from mainstream – located slightly at the edge of global awareness, somewhere between popular and niche culture. Thanks to transformation into transmedia story, and also being entangled in the Internet second circuit, the original plot, depicted by the series, received recognition and opened itself for the farther interpretations and metamorphosis.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Całek, A. (2019). Opowieść transmedialna: teoria, użytkowanie, badania. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

吃瓜娱小妹. (2019). 陈情令|来日方长,后会有期. https://www.sohu.com/a/334184291_120113576 (dostęp: 20.12.2021).

Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review. https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/ (dostęp: 20.12.2021).

Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kim, J. (2020). Chinese Dramas Seen as Potential Netflix Killers. Korea JoongAng Daily. https://koreajoongangdaily.joins.com/2020/06/05/business/industry/chinese-drama-media-platforms-OTT/20200605164000200.html (dostęp: 20.12.2021).

Kopecka-Piech, K. (2015). Leksykon konwergencji mediów. Kraków: TAiWPN Universitas.

Lee, S. (2020). Netflix Buys Big Into K-Dramas. Asia Times. https://asiatimes.com/2020/01/netflix-buys-big-into-k-dramas/ (dostęp: 20.12.2021).

Lisowska-Magdziarz, M. (2016). Seriale – nowa jakość czy stare w nowej odsłonie? „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 59, nr 1(225).

Lisowska-Magdziarz, M. (2018). Fandom dla początkujących. Część II: Tożsamość i twórczość. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

珞小嬜. (2019). 人民日报评 陈情令 :书写国风之美传递文化自信. https://ent.sina.com.cn/v/m/2019-06-28/doc-ihytcitk8219861.shtml (dostęp: 20.12.2021).

Seven Seas Entertainment (2020). Mo Xiang Tong Xiu (MXTX) Becomes Triple New York Times Best Selling Author in One Week with Seven Seas Debut of Danmei Novels. https://sevenseasentertainment.com/2021/12/23/mo-xiang-tong-xiu-mxtx-becomes-triple-new-york-times-best-selling-author-in-one-week-with-seven-seas-debut-of-danmei-novels/ (dostęp: 27.12.2021).

企鹅号. (2019). 陈情令 吸金9700万,为何“腐女”的钱最好赚. https://new.qq.com/omn/20190815/20190815A06ED800.html (dostęp: 20.12.2021).

腾讯视频. (2019). 陈情令 The Untamed 肖战王一博携《陈情令》剧组为正遭受水灾的泰国人民祈福. https://www.youtube.com/watch?v=Qw3my2ttwJI&list=PLMvh9iIE-eQaRNiWMhJYuxgCXvuRMuJua&index=96 (dostęp: 20.12.2021).

Twitter (2021). https://twitter.com/BEOS_twt/status/1385583829914726408 (dostęp: 20.12.2021).

Wang, Y. (2020). Top 5 Chinese Dramas That Became Popular Overseas In 2019. http://www.china.org.cn/top10/2020-01/12/content_75600123_2.htm (dostęp: 20.12.2021).

宣璐官方后援会. (2018). 宣璐 美师姐接受采访,透漏陈情令相关及趣事. https://www.bilibili.com/video/BV1us411P7qq?from=search&seid=14692285418095624510 (dostęp: 20.12.2021).

Inne

Baidu Baike (2021a). Jeden cel, wiele dróg. https://baike.baidu.com/item/%E5%90%8C%E9%81%93%E6%AE%8A%E9%80%94#1_2 (dostęp: 20.12.2021).

Baidu Baike (2021b). Na skrzydłach wschodniego wiatru. https://baike.baidu.com/item/%E4%B8%9C%E9%A3%8E%E5%BF%97 (dostęp: 20.12.2021).

Baidu Baike (2021c). Pragnąc zapomnieć o ziemskim pyle. https://baike.baidu.com/item/%E5%BF%98%E5%B0%98%E5%A6%82%E7%BE%A1/20845758 (dostęp: 20.12.2021).

Douban (2021). The Untamed. https://movie.douban.com/subject/27195020/ (dostęp: 20.12.2021).

Kuaikanmanhua (2021). Mo Dao Zu Shi. https://www.kuaikanmanhua.com/web/topic/1749/ (dostęp: 20.12.2021).

MyDramaList (2021). The Untamed. https://mydramalist.com/28723-the-untamed (dostęp: 20.12.2021).

Rakuten Viki (2021). The Untamed. https://www.viki.com/tv/36657c-the-untamed?locale=en (dostęp: 20.12.2021).

Źródła ilustracji

A-Xin: https://weibo.com/605677360

Bo Si Teng Hu: https://bossninov.lofter.com/

Coookie9: https://weibo.com/u/5833717286?from=feed&loc=at&nick=coookie9

Eno: https://weibo.com/hehewu#_rnd1632948538149

Gearous: https://weibo.com/gearous?refer_flag=1005055013_&is_all=1#_rnd1619826103562

light8828: https://light8828.tumblr.com/

STARember: https://weibo.com/starember

https://aurawolfgirl2000.tumblr.com/post/188253689056/lanzhanlanzhan-linglynz

https://diannedejarjayes.tumblr.com/post/185911868527/when-the-book-gets-a-donghua-and-then-the-donghua

https://fandemymy.tumblr.com/post/186753222940/so-basically-with-the-donghua-starting-again-the

https://twitter.com/NanaBeingNana/status/1375071661729402882

Pobrania

Opublikowane

2022-12-29

Jak cytować

Olej, P. (2022). Nieokiełznane opowieści-kłącza. Mo Dao Zu Shi i Chen Qing Ling jako przykład transmedialności na gruncie chińskim. Panoptikum, (28), 28–59. https://doi.org/10.26881/pan.2022.28.02

Numer

Dział

Artykuł