Dlaczego wszyscy gramy w czerwone światło–zielone światło? Analiza fenomenu serialu Squid Game

Autor

  • Adam Jankowiak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Magdalena Michalak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.26881/pan.2022.28.04

Słowa kluczowe:

Squid Game, hallyu, koreańska fala, przemoc, grywalizacja

Abstrakt

In the last few years, a growing South Korean influence in the global pop culture can be observed, which is manifested by, among others, the popularity of K-Pop and series called K-Dramas. In 2021, its culmination was the premiere of Squid Game directed by Hwang Dong-hyuk on the Netflix streaming service. This production turned out to be the most watched series in the history of this platform and a global cultural phenomenon. There has been a lot of speculation in the media about the success of this production. This article will discuss the most important factors that influenced the emergence of the Squid Game cultural phenomenon, such as references to social issues and South Korean history, the distinctive style of South Korean cinematography, and elements related to social media and psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bai, S.X. (2022). False Redemption – The Narrative Pattern of Korea Art Cinema. „Frontiers in Communication”. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcomm.2022.753933/full (dostęp: 26.09.2022).

Bradley, B. (2021). Squid Game Theory Leads To An Even Darker Explanation. https://screenrant.com/squid-game-theory-blue-red-darker-explanation/ (dostęp: 26.09.2022).

Chełkowska, S. (2021). Squid Game – fenomen czy „sztuczna” popularność. https://naekranie.pl/artykuly/squid-game-fenomen-czy-sztuczna-popularnosc (dostęp: 21.05.2022).

Cho, I.B. (2021). In ‘Squid Game’, Violence Is the Point. https://www.thecrimson.com/article/2021/10/19/squid-game-season-1-review-netflix/ (dostęp: 26.09.2022).

Cho, J. (2021), Squid Game and the ‘Untranslatable’: The Debate Around Subtitles Explained. https://theconversation.com/squid-game-and-the-untranslatable-the-debate-around-subtitles-explained-169931 (dostęp: 30.09.2022).

Clarke, C. (2021). South Korea Brings BTS, Squid Game and K-Beauty to the Globe as a Soft Power Counter to China’s Economic Heft. https://www.abc.net.au/news/2021-12-30/south-koreas-soft-power-to-counter-china/100726712 (dostęp: 29.05.2022).

Czerkies, T., Yongdeog, K. (2018). Han w kulturze koreańskiej. O możliwych podobieństwach między koreańskim hanem a polską nostalgią na wybranych przykładach. https://rcin.org.pl/Content/119710/PDF/WA248_148083_P-I-2524_czerkies-han_o.pdf (dostęp: 6.01.2023).

Evans, T. (2021). The Unpredictable Popularity of „Squid Game”. https://www.psychologytoday.com/us/blog/trust-games/202110/the-unpredictable-popularity-squid-game?amp (dostęp: 26.05.2022).

Faber, T. (2021). Battle Royale Games Keep Players Fighting to the Death. https://www.ft.com/content/93445dac-7872-4b43-8926-9b67755c1684 (dostęp: 29.09.2022).

Herma, M. (2022). W obcych językach. „Polityka”, nr 6.

Hong, X., Yang, H. (2022). Some Yhoughts on the Global Trend of Film and Television Works from the Perspective of Communication: The Case of Squid Game. „Open Journal of Social Sciences”, no. 10.

Husarski, R. (2021). Kraj niespokojnego poranka. Pamięć i bunt w Korei Południowej. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Ji, M. (2021). The Real-Life Auto Strike Behind the Runaway Netflix Hit Squid Game. https://labornotes.org/blogs/2021/10/real-life-auto-strike-behind-runaway-netflix-hit-squid-game?fbclid=IwAR2syHkYiJ2QQcvGjp21WcTPCH8_9tGQJSI__x4m3C5H3J-7pvJa_j7b4U84 (dostęp: 25.05.2022).

Karmańska, S. (2021). Squidgame: symbole na maskach mają podwójne znaczenie. https://naekranie.pl/lekkie/squid-game-co-oznaczaja-symbole-na-maskach-1634027492 (dostęp: 26.09.2022).

Kim, E.T. (2021). Squid Game’s Capitalist Parables. https://www.thenation.com/article/culture/squid-game-review/ (dostęp: 21.05.2022).

Kim, J.H. (2021). “Squid Game” Is a Social Allegory Informed by Korean History. https://www.teenvogue.com/story/squid-game-social-allegory-informed-by-korean-history (dostęp: 26.05.2022).

Kim, S.Y., Park, S. (2022). What’s In a Game? A Dialectic of Competition and Cooperation in Squid. „International Review for the Sociology of Sport”, vol. 0, https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/10126902221107468.

Kletowiski, P. (2009). Kino Dalekiego Wschodu. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Lee, K. (2021). ‘Squid Game’: A Binge-Watcher’s View. https://www.koreaherald.com/view.php?ud=20211110000865&ACE_SEARCH=1 (dostęp: 14.09.2022).

Lee, M. (2021). North Korean Sentenced to Death After Students Caught Watching Squid Game. https://www.rfa.org/english/news/korea/squidgame-11232021180155.html (dostęp: 14.09.2022).

Mikołajczyk, M. (2021). Krwawy i brutalny serial, który pokochały miliony. Oto w czym tkwi fenomen „Squidgame”. https://natemat.pl/377877,fenomen-serialu-netflixa-dlaczego-squid-game-stalo-sie-tak-popularne (dostęp: 28.05.2022).

Nicz, A. (2020). Korea Południowa bez jednego wystrzału podbija Polskę. Muzyką, telenowelami i smartfonami. https://spidersweb.pl/plus/2020/11/korea-poludniowa-technologie-k-pop-samsung (dostęp: 25.05.2022).

Oh, A. (2021). You Can’t Understand Squid Game Without Understanding the Korean Concept Driving It. https://slate.com/culture/2021/11/squid-game-korean-concept-of-han.html (dostęp: 5.01.2023).

Oleksiuk, M. (2021). Koreańska fala, czyli wpływ i rozprzestrzenianie się kultury koreańskiej w krajach europejskich i amerykańskich. „Gdańskie Studia Azji Wschodniej”, nr 19.

Park, M. (2021). Grając w kalmara. Nieoficjalny przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Jaguar.

Radkowski, M. (2021). Popularność „Squid Game” zaskoczyła nawet Netfliksa. Skąd ten sukces? „Serial idealnie trafił w swój moment”. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fenomen-serial-squid-game-gdzie-ogladac-netflix-hit-tiktok-promocja-fabula-aktorzyopinie (dostęp: 21.05.2022).

Ramjung, P. (2021). Why Are Young Viewers So Drawn To ‘Squid Game’? https://news.northeastern.edu/2021/10/19/why-is-squid-game-so-popular/ (dostęp: 25.05.2022).

Rice, S. (2021). Squid Game ‘Played For Real’ in South Korea. https://www.theaustralian.com.au/world/squid-game-played-for-real-in-south-korea/news-story/3b-0939161226c48ea5ebe6ceed4a6238 (dostęp: 27.05.2022).

Romano, A. (2021). What Squid Game’s Fantasies and Harsh Realities Reveal About Korea. https://www.vox.com/22704474/squid-game-games-korean-references-symbols (dostęp: 28.05.2022).

Rosenblatt, K. (2021). Netflix’s ‘Squid Game’ Is a Sensation. Here’s Why It’s So Popular. https://www.nbcnews.com/news/amp/ncna1280646 (dostęp: 26.05.2022).

Saab, H. (2021). 10 Weird & Wild Squid Game Fan Theories (That Make A Lot of Sense). https://screenrant.com/squid-game-best-fan-theories/ (dostęp: 26.09.2022).

Siregar, N., Angin, A.B.P., Mono, U. (2021). The Cultural Effect of Popular Korea Squid Game. „Journal of Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature”, vol. 9, no. 2.

‘Squid Game’ Phenomenon Highlights Increased Interest In Korean Culture, Professor Says (2022). https://www.binghamton.edu/news/story/3294/squid-game-phenomenonhighlights-increased-interest-in-korean-culture-professor-says (dostęp: 22.05.2022).

Trzcińska, J. (2016). Kultura popularna a polityka na przykładzie Korei Południowej po 1988 roku. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Wawrzusiszyn, D. (2021). „Znaczysz tyle, ile masz”. Koreańczycy od dawna grają w niebezpieczną grę – w prawdziwym życiu. https://natemat.pl/380675,squid-game-odkrywa-oblicze-korei-poludniowej-wywiad-z-husarskim-i-dr-krati (dostęp: 26.09.2022).

Williams, J. (2021). How The 1988 Seoul Olympics Influenced Squid Game. Screenrant.com. https://screenrant.com/squid-game-seoul-olympics-1988-influences-inspiration/ (dostęp: 28.05.2022).

Wiśniewski, M.R. (2021a). “Squid Game”, czyli gra w memy. Czemu ten serial tak wciąga? https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/2138438,1,squid-game-czyli-gra-w-memy-czemu-ten-serial-tak-wciaga.read?gclid=CjwKCAjwp7eUBhBeEiwAZbHwkVNhlwlVaZFrbyqi2U8djlSrKXX1tgUGGaTkZN5nYCKCtAxYkDhg5BoCxrMQAvD_BwE (dostęp: 26.05.2022).

Wiśniewski, M.R. (2021b). Dzieci, memy i problemy. „Polityka”, nr 43.

Workman, K. (2021). The Truth About Squid Game’s Popularity. https://www.diplomaticourier.com/posts/the-truth-about-squid-games-popularity (dostęp: 25.05.2022).

Żelazko, B. (2021). „Squid Game” Netflix. Zauważyliście rysunki na ścianach? Miały znaczenie od samego początku! https://teleshow.wp.pl/squid-game-netflix-zauwazyliscierysunki-na-scianach-mialy-znaczenie-od-samego-poczatku-6695761688103520a (dostęp: 26.09.2022).

Pobrania

Opublikowane

2022-12-29

Jak cytować

Jankowiak, A., & Michalak, M. (2022). Dlaczego wszyscy gramy w czerwone światło–zielone światło? Analiza fenomenu serialu Squid Game. Panoptikum, (28), 73–85. https://doi.org/10.26881/pan.2022.28.04

Numer

Dział

Artykuł