Przesyłanie tekstów

Przejdź do logowania lub Zarejestruj aby zgłosić tekst.

Sprawdzenie tekstu przed wysłaniem

Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.
  • Tekst nie był dotąd nigdzie opublikowany ani nie jest przedmiotem postępowania w innym czasopiśmie.
  • Tekst spełnia wymogi opisane w wytycznych dla autorów.
  • Tekst zapisany w formacie Microsoft Word.
  • Do tekstu dołączona jest umowa o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów z prawem do udzielania sublicencji CC (dostępna w zakładce Informacje dla Autorów)

Wytyczne dla autorów

Tematyka numerów planowanych w roku 2024:
Numer 1 (58): Wychodząc poza schemat Montessori? / Getting out of Montessori box? (nabór tekstów zamknięty)
Numer 2 (59): W stronę potrzeb dziecka /Towards the child's needs
Termin nadsyłania artykułów: 31 sierpnia 2024

Zapraszamy do współtworzenia numerów naszego czasopisma.

Autorzy, którzy zamierzają opublikować swój artykuł w „Problemach Wczesnej Edukacji” powinni przesłać go za pośrednictwem Platformy Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe UG: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/about/submissions.

W wyjątkowych sytuacjach można kontaktować się z Redakcją droga mailową: czasopismopwe@gmail.com. Zarówno w mailu z załączonym artykułem, jak i w samym artykule trzeba podać następujące dane o autorze:

  • imię i nazwisko autora/autorów oraz dla każdego z nich,
  • stopień i tytuł naukowy,
  • numer ORCID,
  • afiliację (uczelnia, instytut, katedra),
  • adres poczty elektronicznej, telefon kontaktowy.

Do zgłoszonego artykułu należy dołączyć:

  • umowę o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów z prawem do udzielania sublicencji CC (pobierz umowę). Skan dokumentu należy wysłać na adres mailowy redakcji:  czasopismopwe@gmail.com 
  • w osobnych plikach tabele, rysunki i zdjęcia zamieszczone w artykule.

Przed wysłaniem tekstu do redakcji „Problemów Wczesnej Edukacji” zachęcamy Autorów do zapoznania się z artykułami dotyczącymi podobnych zagadnień, które zostały już opublikowane w naszym czasopiśmie.
Teksty nadesłane do redakcji „Problemów Wczesnej Edukacji” zostają poddane procedurze recenzowania, opisanej szczegółowo w zakładce Procedura recenzowania.

Wymogi redakcyjne

Przyjmujemy artykuły wyłącznie w formatach tekstowych. Wykresy, tabele, zdjęcia i ryciny należy zamieścić w tekście oraz przysyłać jako osobne pliki. Maksymalna objętość całego tekstu (z abstraktami i bibliografią) nie może przekroczyć 40 tys. znaków (ze spacjami). W pracach należy uwzględnić następujące wskazania edytorskie:

  • tekst – czcionka Times New Roman 12, interlinia 1,5; marginesy standardowe,
  • na wstępie tekstu należy zamieścić streszczenie (max. 200 słów wraz z tytułem) w języku angielskim oraz słowami kluczowymi (max. 5) w językach polskim i angielskim,
  • przypisy bibliograficzne zawarte są w tekście artykułu (styl amerykański), składają się z nazwiska autora i roku wydania oraz strony cytowanej publikacji po dwukropku, ujętych w nawias, np.: (Kowalski 2006: 32),
  • gdy przytoczone są dwie publikacje tego samego autora wydane w tym samym roku, zapisujemy: (Kowalski 2006a; Kowalski 2006b),
  • przy cytowaniu pracy dwóch autorów umieszczamy nazwiska obu oddzielone przecinkiem, np.: (Piotrowski, Kowalski 2007). Jeżeli autorów jest trzech lub więcej, podajemy nazwisko pierwsze, dodajemy „i in.”, np. (Mills i in. 2006),
  • przypisy odautorskie, zawierające komentarze i uzupełnienia do tekstu powinny być ograniczone do absolutnego minimum.  Umieszcza się je na dole strony i kolejno numeruje,
  • fotografie znajdujące się w tekście powinny zawierać numerację oraz źródło. Dodatkowo autor artykułu załącza  zgodą na ich publikację w czasopiśmie.  W wersji papierowej PWE zamieszczamy zdjęcia czarno-białe,
  • wszystkie publikacje, na które Autor powołuje się w tekście, powinny być ujęte w bibliografii dodanej na końcu artykułu, w układzie alfabetycznym według podanego niżej wzoru.

Dla druków zwartych adres bibliograficzny obejmuje:

  • nazwisko, inicjał imienia, rok wydania w nawiasie półokrągłym, tytuł pracy kursywą, po kropce miejsce wydania, po przecinku wydawnictwo, np.:
    Bruner J.S. (2006), Kultura edukacji. Kraków, Universitas.
    Torrance E.P. (1995), Why fly? A philosophy of creativity. Norwood, Ablex Publishing.
    Olechnicki K. (2003), Technika, praktyka i sztuka eseju fotograficznego. W: K. Olechnicki (red.), Studia z socjologii i antropologii obrazu. Toruń, Wydawnictwo UMK.
  • w przypadku artykułu z czasopisma opis bibliograficzny zawiera: nazwisko autora, inicjał imienia, rok wydania w nawiasie półokrągłym, tytuł artykułu, tytuł i numer czasopisma, np.:
    Melosik Z. (2008), Edukacja merytokratyczna i społeczne konstrukcje sukcesu życiowego. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 1(7).
    Corbin J.M. (1998), Alternative interpretations: Valid or not? „Theory and Psychology”, 8(1).
  • opis artykułu ze strony www obejmuje: nazwisko autora i tytuł, adres internetowy, datę dostępu, np.:
    Gilliard D., Education in England: a brief history. http://www.educationengland.org.uk/history/chapterll.html, 07.04.2011.

Za procedurę przyjmowania i publikowania tekstów czasopismo nie pobiera od autorów żadnych opłat.

Licencja

Osoba publikująca tekst na łamach czasopisma „Problemy Wczesnej Edukacji” wyraża zgodę na udostępnianie utworu przez Uniwersytet Gdański na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe, której pełny tekst dostępny jest na stronie internetowej: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode

Osoba zgłaszająca tekst jest upoważniona przez pozostałych współautorów do ich reprezentowania (jest autorem korespondencyjnym) zgłoszonego „utworu” i oświadcza, że przysługują jej autorskie prawa do utworu, które nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.

Utwór jest dziełem oryginalnym oraz nie narusza praw autorskich innych osób, ani nie jest ograniczony prawami na rzecz osób trzecich.

Utwór nie był wcześniej publikowany pod tym samym lub innym tytułem, nie stanowi również części innej publikacji. Utwór nie jest obecnie przedmiotem postępowania w innym wydawnictwie czy w innej redakcji.

Osoba zgłaszająca utwór do publikacji w czasopiśmie „Problemy Wczesnej Edukacji” potwierdza, że:

  1. Utwór został przygotowany zgodnie z zasadami edytorskimi obowiązującymi w czasopiśmie „Problemy Wczesnej Edukacji”.
  2. Utwór zawiera informacje o źródłach finansowania badań, które stanowiły podstawę jego opracowania.
  3. Wyraża zgodę na przekazanie utworu do podwójnej recenzji, na podstawie której redakcja czasopisma „Problemy Wczesnej Edukacji” podejmie decyzję o przyjęciu utworu do publikacji lub jego odrzuceniu.
  4. Wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję „Problemów Wczesnej Edukacji” koniecznych zmian utworu wynikających z opracowania redakcyjnego.
  5. Zobowiązuje się do niezwłocznego dokonania korekty autorskiej utworu, po jego akceptacji przez redakcję czasopisma. Niedokonanie korekty autorskiej w terminie 14 dni od daty otrzymania materiałów, traktowane będzie jako wyrażenie zgody na wydanie utworu w postaci przekazanej do korekty.
  6. Osoba zgłaszająca tekst zachowuje nieograniczone prawa autorskie i jednocześnie udziela Uniwersytetowi Gdańskiemu nieograniczonej (terytorialnie oraz czasowo) i nieodpłatnej licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu pod warunkiem jego przyjęcia do opublikowania w czasopiśmie „Problemy Wczesnej Edukacji”, na następujących polach eksploatacji:

I. Utrwalanie, zwielokrotnianie i wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową i zapisu elektronicznego

II. Obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono: wprowadzanie do obrotu, sprzedaż, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, również w sieci Internet.

III. Włączenie utworu w skład utworu zbiorowego.

IV. Tłumaczenia na inne języki i rozpowszechniania tych tłumaczeń.