Between the need for survival and entanglement in the system. The needs of Ukrainian students as perceived by Polish teachers
DOI:
https://doi.org/10.26881/pwe.2024.59.03Słowa kluczowe:
potrzeby dziecka, uczniowie uchodźcy, szkoła, wojna w UkrainieAbstrakt
This article presents an analysis of Polish early education teachers’ perceptions of the needs of Ukrainian students. The analysis is based on research conducted in the Tricity region immediately after the outbreak of war in Ukraine in 2022. The analysis focuses on the broader context of school education, including the significance of needs related to exploration, independence, and development, as discussed in the framework of the functioning of the school system.
Downloads
Bibliografia
Arendt H. (2006), Odpowiedzialność i władza sądzenia. Transl. by P. Nowak, Warszawa, Prószyński i S ka.
Bałachowicz J. (2014), Student subjectivity and chances for its development in early school education. “Roczniki Pedagogiczne”, 6(2).
Bałachowicz J. (2015), Edukacja dziecka w okresie przemian kulturowych. In: J. Uszyńska, M. Bilewicz (ed.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Benjamin S. (2005), Reproducing Traditional Femininities? The Social Relations of ‘Special Educational Needs’ in a Girls’ Comprehensive School. In: Ch. Skelton, B. Francis (eds.), Feminist Critique of Education. London–New York, Routledge.
Bruner J. (2006), Kultura edukacji. Kraków, Universitas.
Ciechomska M., Ciechomski M. (2016), Potrzeby psychiczne dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. In: E. Śmiechowska Petrovskij (ed.), Dzieci z trudnościami w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa, Wydawnictwo UKSW.
Dewey J. (1972), Demokracja i wychowanie: wprowadzenie do filozofii wychowania. Wrocław, Warszawa; Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Freeman M., Toope S.J. (1996), Children’s rights: A comparative perspective. Aldershot, Sydney– Dartmouth.
Gao H., Cai Z., Wu J. (2022), What influences the self educational expectations of China’s migrant children in the post pandemic era. “Sustainability”, 15(14).
Grzybowski P.P. (2023), Szkoła różnorodna kulturowo w Polsce. Doświadczenia bydgoskich nauczycieli w pierwszym okresie wojny w Ukrainie. “Edukacja Międzykulturowa”, 21(2).
Hattie J. (2009), Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta Analyses Relating to Achievement. London–New York, Routledge.
Hornby G. (2011), Inclusive education for children with special educational needs: A critique. “International Journal of Disability, Development and Education”, 58(3).
Klus Stańska D. (2012), Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. “Forum Oświatowe”, 24(1).
Kocór M. (2019), Wypalenie zawodowe nauczycieli: diagnoza, wsparcie, profilaktyka. Kraków, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana.
Kosiorek M. (2010), Pedagogika autorytarna a podejście włączające w procesie kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. “Przegląd Badań Edukacyjnych”, 2(1).
Markowska Manista U. (2016), Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego. In: E. Śmiechowska Petrovskij (ed.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Markowska Manista U., Owczarenko O. (2024), „W mojej głowie wojna” – interwencje kryzysowe w zakresie wsparcia psychologicznego kierowane do dzieci z doświadczeniem migracji z Ukrainy w sytuacji zagrożenia. “Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 23(2).
Masiran R., Ibrahim N., Awang H., Lim P.Y. (2023), The positive and negative aspects of parentification: An integrated review. „Children and Youth Services Review”, 144.
Miś L., Ornacka K. (2015), Podmiotowość dziecka w rodzinie i w sferze publicznej. “Problemy Polityki Społecznej”, 28(1).
Montessori M. (2004), The Montessori method: the origins of an educational innovation: including an abridged and annotated edition of Maria Montessori’s ‘The Montessori method’. G.L. Gutek, Lanham et al., Rowman & Littlefield Publishers.
Nitecka Walerych A. (2019), Leśne przedszkola – odpowiedź edukacji na potrzeby dzieci. „Pedagogika. Studia i Rozprawy”, 28.
Norton B. (2014), Non participation, imagined communities and the language classroom. In: M.P. Breen (ed.), Learner contributions to language learning. New directions in research. London– New York, Routledge.
Norton B. (2019), Identity and language learning: A 2019 retrospective account. „Canadian Modern Language Review”, 75(4).
Pavlenko A. (2005), ‘Ask Each Pupil About Her Methods of Cleaning’: Ideologies of Language and Gender in Americanisation Instruction (1900–1924). “International Journal of Bilingual Education and Bilingualism”, 8(4).
Popow M. (2023), Międzykulturowe uczenie się w doświadczeniu polskich nauczycieli po wybuchu wojny w Ukrainie w 2022 r. “Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja”, 25(2).
Popyk A., Buler M. (2018), Transnarodowe dzieciństwo: dzieci imigranci we współczesnej Polsce – przegląd literatury. In: P. Szymczyk, M. Maciąg (eds.), Społeczne i gospodarcze skutki migracji: analiza wybranych aspektów. Lublin, Wydawnictwo Naukowe Tygiel.
Rabczuk W. (2013), Czynniki niesprzyjające i chroniące w przebiegu kariery szkolnej uczniów imigrantów. “Edukacja Międzykulturowa”, 2.
Rokicka M. (2008), Świadomość wychowawcza rodziny a adaptacja dziecka do warunków pierwszej klasy szkoły podstawowej. “Nauczyciel i Szkoła”, 1.
Runswick‐Cole K., Hodge N. (2009), Needs or rights? A challenge to the discourse of special education. “British Journal of Special Education”, 36(4).
Szawiel T. (1982), Struktura społeczna i postawy a grupy ethosowe. “Studia Socjologiczne”, 84–85(1–2).
Tędziagolska M., Walczak B., Żelazowska Kosiorek A. (2022), Szkoła zróżnicowana kulturowo. Wyzwania i potrzeby związane z napływem uczniów z Ukrainy. Raport z badania jakościowego wykonanego na zlecenie Centrum Edukacji Obywatelskiej. Warszawa, Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Titzmann P.F. (2012), Growing up too soon? Parentification among immigrant and native adolescents in Germany. “Journal of Youth and Adolescence”, 41.
Warnock M., Norwich B. (2010), Special educational needs: A new look. Ed. L. Terzi. London– New York, A & C Black.
Zalewska E. (2000), Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno analitycznym. In: L. Hurło, D. Klus Stańska, M. Łojko (eds.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Żytko M. (2014), Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych. In: D. Klus Stańska (ed.), Antyedukacja wczesnoszkolna. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.