Sposoby reagowania i działania nauczycieli w sytuacjach popełniania błędów przez uczniów w doświadczeniach studentów. Rekonstrukcja fenomenograficzna
DOI:
https://doi.org/10.26881/pwe.2024.59.05Słowa kluczowe:
błąd, doświadczanie błędu, strategie pracy nad błędami, fenomenografiaAbstrakt
The aim of the presented text is to reconstruct the ways of experiencing work on errors in school education, from the perspective of students’ own educational history preparing to become teachers of preschool and early school children. For this purpose, phenomenographic research was conducted. As a result of the study, a map was created illustrating various ways of experiencing teachers’ reactions to students’ mistakes and the strategies they use when students make mistakes.
Downloads
Bibliografia
Aronson E. (1995), Człowiek istota społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Babicka Wirkus A. (2019), Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń. Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Berger P.L., Luckmann T. (2010), Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brophy J. (2012), Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Filipiak E. (2012), Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Iwaniec D. (2012), Emocjonalne krzywdzenie dzieci. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 11(2).
Jurgiel A. (2009), Doświadczanie szkoły przez uczniów. Rekonstrukcja fenomenograficzna. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 2(10).
Klus Stańska D. (2006), Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji. W: D. Klus Stańska, E. Szatan, D. Bronk (red.), Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno badawczych. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Klus Stańska D. (2008), Konteksty teoretyczne nadawania znaczeń przez dzieci. Wokół pytań o rozumienia pedagogicznego wsparcia. W: W. Puślecki (red.), Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Klus Stańska D. (2009), Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. W: D. Klus Stańska, M. Szczepska Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Klus Stańska D. (2010), Dzień jak co dzień. O barierach zmiany kultury szkoły. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. T. 5. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kopaczyńska I. (2020), Pedagogiczna kategoria błędu. Karków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kozielecki J. (1995), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Żak.
Kwaśnica R. (2007), Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wyd. 2. Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Kwiatkowska H. (2010), Poziomy rozumienia własnego nauczycielstwa. W: D. Waloszek (red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian rozwojowych. Kraków, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Mellibruda J. (1993), Oblicza przemocy. Warszawa, Wydawnictwo Remedium.
Melosik Z., Szkudlarek T. (2009), Kultura, tożsamość, edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mikielewicz M. (2018), Przemoc psychiczna w rodzinie – globalne wyzwanie zrównoważonego rozwoju. „Eunomia – Rozwój Zrównoważony – Sustainable Development”, 94(1).
Nowak Łojewska A. (2011), Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela. Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Strzelczyk D. (2017), Dziecko ofiarą przemocy domowej – konsekwencje zjawiska. „Pedagogika Rodziny”, 7(1).
Tyszka T. (1999), Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Widera Wysoczańska A. (2010), Mechanizmy przemocy w rodzinie. Warszawa, Difin.