Przestrzeń zabaw ryzykownych w przedszkolu leśnym

Autor

  • Patrycja Brudzińska Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2022.54.10

Słowa kluczowe:

leśna edukacja, zabawa ryzykowna, praktyka edukacyjna, alternatywy edukacyjne

Abstrakt

The subject of the qualitative research presented in this paper is risky play. Using the conclusions of the participant observation carried out in two forest kindergartens in Berlin, interviews with teachers and the analysis of documents, I try to answer the question of what factors are conducive to taking up risky play by children. I present the types of risky play that occur in forest kindergarten and a description of the material and social space that characterizes the institutions. The key issue in recognition is the teachers’ attitude to risky play. Children learn to manage risk, make decisions, solve problems, assess their own physical fitness, but taking such actions requires appropriate suport from adults.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baden Powell R. (2007), Pokłosie „Wędrówki do sukcesu”. Jak wędrownik pokonuje życiowe pułapki. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Text”.

Ball D.J. (2002), Playgrounds – Risks, Benefits and Choices. Sudbury, HSE Books.

Barczyk Z. (2020), Miasto i sens. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Bartkowski T. (1997), Metody badań w geografii fizycznej. Warszawa–Poznań, Wydawnictwo Na-ukowe PWN.

Bąk A., Leśny A., Palamer-Kabacińska E. (2014), Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.

Bento G., Dias G. (2017), The importance of outdoor play for young children’s healthy development.“Porto Biomedical Journal”, 2(5).

Brussoni M., Olsen L.L., Pike I., Sleet D.A. (2012), Risky Play and Children’s Safety: Balancing Priorities for Optimal Child Development. „International Journal of Environmental Research and Public Health”, 9(9).

Bundy A.C., Luckett T., Tranter P.J., Naughton G.A., Wyver S.R., Ragen J. (2009), The risk is that there is “no risk”: A simple, innovative intervention to increase children’s activity levels. „International Journal of Early Years Education”, 17(1).

Cobel-Tokarska M. (2011), Przestrzeń społeczna: świat – dom – miasto. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.), Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Fjørtoft I. (2001), The Natural Environment as a Playground for Children: The Impact of Outdoor Play Activities in Pre-Primary School Children. „Early Childhood Education Journal”, 29(2).

Gray P. (2014), Risky Play: Why Children Love It and Need It. https://www.psychologytoday.com/us/blog/freedom-learn/201404/risky-play-why-children-love-it-and-need-it, 10.05.2022.

Guldberg H. (2009), Reclaiming childhood. Freedom and play in an age of fear. London, Routledge.

Hall E.T. (2005), Ukryty wymiar. Warszawa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.

Jałowiecki B. (2010), Społeczne wytwarzanie przestrzeni. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Janik A. (2015), Koncepcja pedagogiczna i program leśnych przedszkoli na przykładzie przedszkola w Lipsku na terenie Niemiec. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 4(31).

Janik A. (2021), Podwórkowe przestrzenie i miejsca zabaw. Studium pedagogiczno-kulturowe. https://www.academia.edu/45608307/Podw%C3%B3rkowe_przestrzenie_i_miejsca_zabaw_Studium_pedagogiczno_kulturowe, 12.02.2022.

Klus-Stańska D. (2007), Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 5/6.

Koncepcja pracy DIE WALDLÄUFER – Waldkindergarten Berlin. https://waldkindergarten-berlin.de/konzept-2/, 10.01.2022.

Koncepcja pracy Waldkindergarten Waldwichtel e. V. http://www.waldwichtel-berlin.de/konzept.html, 10.01.2022.

Löw M. (2018), Socjologia przestrzeni. Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Nalaskowski A. (2013), Szkolne gry przestrzenne. „Meritum”, 1(28).

New R.S., Mardell B., Robinson D. (2005), Early childhood education as risky business: Going beyond what’s “safe” to discovering what’s possible. „Early Childhood Research and Practice”, 7(2).

Nowak-Łojewska A. (2015), Skazani na porażkę (?) – czyli o dziecku i instytucji. W:A. Nowak--Łojewska, A. Olczak (red.), Przedszkole edukacyjny sukces dziecka czy zmarnowane szanse? Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Palamer-Kabacińska E., Leśny A. (2012), Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa, Fundacja Nauki i Przygody.

Samborska I. (2013), Przestrzeń wykreowana w schemacie przestrzeni edukacyjnej małego dziecka. W:W. Żłobicki (red.), Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sandseter E.B.H. (2010), Scaryfunny – A qualitative study of risky play among preschool children. Thesis for the degree Philosophiae Doctor. Trondheim, Norwegian University of Science and Technology.

Sandseter E.B.H. (2011), Children’s Risky Play from an Evolutionary Perspective: The Anti-Phobic Effects of Thrilling Experiences. „Evolutionary Psychology”, 9(2).

Sandseter E.B.H., Kleppe R., Sando O.J. (2021), The Prevalence of Risky Play in Young Children’s Indoor and Outdoor Free Play. „Early Childhood Education Journal”, 49(6).

Sandseter E.B.H., Little H., Wyver S. (2012), Does theory and pedagogy have an impact on provisions for outdoor learning? A comparison of approaches in Australia and Norway. „Journal of Adventure Education and Outdoor Learning”, 12(3).

Sokołowska J. (2005), Psychologia decyzji ryzykownych. Ocena prawdopodobieństwa i modele wy-boru w sytuacji ryzykownej. Warszawa, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Spencer R., Joshi N., Branje K., Murray N., Kirk S., Stone M.R. (2021), Early childhood educator perceptions of risky play in an outdoor loose parts intervention. „AIMS Public Health”, 8(2).

Stephenson A. (2003), Physical risk-taking: Dangerous or endangered? „Early Years”, 23(1).

Sztompka P. (2021), Socjologia. Wykłady o społeczeństwie. Kraków, Znak.

Walesa Cz. (1988), Podejmowanie ryzyka przez dzieci i młodzież. Badania rozwojowe. Lublin, Re-dakcja Wydawnictw KUL.

Wallis A. (1990), Socjologia przestrzeni. Warszawa, Niezależna Oficyna Wydawnicza.

Znaniecki F. (1938), Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej. „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, 18(1).

Zwiernik J. (2020a), Plac zabaw jako miejsce dla dzieci vs miejsce dzieci. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 3(50).

Zwiernik J. (2020b), Przedszkolny plac zabaw z perspektywy dzieci. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 3(50).

Pobrania

Opublikowane

2022-10-26

Jak cytować

Brudzińska, P. (2022). Przestrzeń zabaw ryzykownych w przedszkolu leśnym. Problemy Wczesnej Edukacji, 54(1), 120–134. https://doi.org/10.26881/pwe.2022.54.10

Numer

Dział

Rozprawy i artykuły