„Ucieczka z systemu”. Edukacja domowa z perspektywy rodziców dzieci szkolnych

Autor

  • Emilia Frasunkiewicz

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2022.55.12

Słowa kluczowe:

edukacja domowa, edukacja alternatywna, rodzice

Abstrakt

Homeschooling has gained significant interest in the recent years. Despite this, the number of home schooled pupils in Poland does not exceed 0.5% of all students, making homeschooling a niche alternative. This article attempts to discuss the need to revive the awareness around home education, including reasons for choosing this educational path, its advantages, disadvantages, consequences and the level of parental satisfaction. Starting with the critique of the current schooling system as motivation in moving towards educational alternatives, I conclude homeschooling to be an escape from the traditional schooling system. I have analysed data collected from parents of school-aged children in an attempt to recreate their view of contemporary home education. In contrast to existing research, my findings were collected under conditions of remote learning related to the covid19 pandemic. I believe that embedding my research in a quantitative strategy will allow further systematic exploration of this area and consolidation of reliable comprehension of home education in Poland.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bielecka-Prus J., Heleniak A. (2018), Motywy podjęcia edukacji domowej w opinii rodziców. W: J. Bielecka-Prus (red.), Rodzina w edukacji domowej. Warszawa, Gotów.

Budajczak M. (2004), Edukacja domowa. Gdańsk, GWP.

Budajczak M. (2021), Edukacja domowa wobec pierwszych „fal” plagi XXI wieku. „Studia z Teorii Wychowania”, 3(36).

Dziewulak D. (2010), Obowiązek szkolny w Unii Europejskiej. „Analizy BAS”, 9(34).

Giercarz-Borkowska M. (2019), Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych. Wrocław, TeksTy.

Grzejdziak-Przybyłowicz A. (2017), Prawo do nauki. Prawa dziecka-ucznia. „Studia Prawa Publicznego”, 20(4), https://pressto.amu.edu.pl/index.php/spp/article/view/14482/14158, 20.01.2022.

Giercarz-Borkowska M. (2021), Warunki praktykowania edukacji domowej w Polsce. „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, 20(2), https://doi.org/10.14746/kse.2021.20.14, 20.01.2022.

Hawranek M. (2021), Szkoły, do których chce się chodzić. Kraków, Znak.

Holt J. (2007), Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się przez działanie. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Illich I. (2010), Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.

Jakubiak K. (2017), Polskie tradycje edukacji domowej. „Studia Paedagogica Ignatiana”, 20(3), https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=588438, 20.01.2022.

Klus-Stańska D. (2008), Dokąd zmierza polska szkoła? Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Klus-Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klus-Stańska D. (2020), Konstruktywizm edukacyjny – niejednoznaczność, kontrowersje, dylematy. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 51(4).

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2014), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa, WSiP.

Kłakówna Z.A. (2014), Czy polska szkoła ma szansę na zmianę? W: R. Nowakowska-Siuta (red.), Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu kształcenia. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kłosińska M. (2019), Unschooling i szkoły demokratyczne. W: M. Żylińska (red.), Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się. Toruń, Edukatorium.

Kupisiewicz C. (1995), Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza BGW.

Kupisiewicz C. (2010), Szkoła alternatywna – definicje, rodzaje, ocena, perspektywa rozwoju. W: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań–Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kwieciński Z. (1992), Socjopatologia edukacji. Warszawa, Edytor.

Melosik Z., Śliwerski B. (red.) (2010), Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań–Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Minczanowska A. (2018), Homeschooling po polsku, czyli kilka refleksji o stanie edukacji domowej w Polsce. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 13(4).

Olearczyk T. (2016), Edukacja domowa – alternatywa dla nauczania zinstytucjonalizowanego. „Państwo i Społeczeństwo”, 2.

Rothbard N.M. (2014), Edukacja wolna i przymusowa. Warszawa, Instytut Ludwiga von Misesa.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa, WAiP.

Sikorska I. (2011), Edukacja alternatywna: bogactwo różnorodności. W: B. Piasecka (red.), O rozwoju mimo ograniczeń: procesy wspierania jednostki i rodziny: wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Szafrańska A., Pawlak J. (2020), W poszukiwaniu lepszych możliwości kształcenia dla własnego dziecka. Edukacja domowa z perspektywy rodziców. „Przegląd Pedagogiczny”, 1.

Śliwerski B., Rozmus A. (red.) (2018), Alternatywy w edukacji. Kraków–Rzeszów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tłuściak-Deliowska A., Krawiec M. (2020), Edukacja domowa jako alternatywna forma realizacji obowiązku szkolnego. Stan polskich badań i perspektywy badawcze. „Przegląd Pedagogiczny”, 1.

Wollman L. (2014), Społeczne i emocjonalne aspekty uczenia się – zaniedbane obszary polskiej szkoły. W: Nowakowska-Siuta R. (red.), Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu kształcenia. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Żłobicki W. (2018), Przedmowa. W: B. Śliwerski, A. Rozmus (red.), Alternatywy w edukacji. Kraków–Rzeszów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Żylińska M. (red.) (2019), Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się. Toruń, Edukatorium.

Źródła internetowe

MEiN (WWW), Nauczanie domowe. Ministerstwo Edukacji i Nauki, https://dane.gov.pl/pl/dataset/1963,nauczanie-domowe, 20.12.2021.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-12

Jak cytować

Frasunkiewicz, E. (2022). „Ucieczka z systemu”. Edukacja domowa z perspektywy rodziców dzieci szkolnych. Problemy Wczesnej Edukacji, 55(2), 166–181. https://doi.org/10.26881/pwe.2022.55.12

Numer

Dział

Rozprawy i artykuły