Akwarium i luneta. Metaforyka okulocentryczna w twórczości Brunona Schulza

  • Katarzyna Szalewska Uniwersytet Gdański

Abstrakt

The paper is an analysis of the motif of glass in the fiction of Bruno Schulz. The writer’s fascination with this particular material is related to the experience of modernity, since glass served as the substance of permanent and repetitive phantasms. In this respect, Schulz’s writing can be read as an artistically processed testimony of fascination with one of the material dimensions of modernity, which was glass architecture. The author interprets the modernist oculocentrism in Schulz’s stories, focusing on transparency in the spatial figures of the author of Cinnamon Shops (including panoramas, glass balls, telescopes, etc.).

Biogram autora

Katarzyna Szalewska, Uniwersytet Gdański

Pracuje w Katedrze Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej na Uniwersytecie Gdańskim. Autorka książek Pasaż tekstowy. Czytanie miasta jako forma doświadczania przestrzeni we współczesnym eseju polskim (Kraków 2012) oraz Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie (Gdańsk 2017). Stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Opublikowane
2018-12-03
Jak cytować
Szalewska, K. (2018). Akwarium i luneta. Metaforyka okulocentryczna w twórczości Brunona Schulza. Schulz/Forum, (11), 31-44. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/schulz/article/view/2114
Dział
[odczytania]