Dorożka w lesie – Schulz i pisanie

Autor

  • Stanley S. Bill Northwestern University

Abstrakt

This paper treats Bruno Schulz’s Cinnamon Shops as a depiction of two entirely different models of writing: the first disturbingly real for Schulz, and the second more idealized, or even nostalgic. The first model presents writing as a process of constantly deferred meaning, as a wandering through a labyrinth of shifting city streets or human signs, whose “configuration,” as the story’s narrator observes, “fails to match the expected image.” The second, more idealized model was described by Schulz himself in his famous 1935 essay for Stanisław Ignacy Witkiewicz as the proper goal or aspiration of art: “Its role is to be a probe sunk into the nameless. The artist is an apparatus registering processes in the depths, where value is formed.”

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Stanley S. Bill - Northwestern University

Doktorant literatury porównawczej na Northwestern University w Stanach Zjednoczonych. Urodził się w Wielkiej Brytanii, wychował się w Australii. Przez kilka lat nauczał w Polsce języka angielskiego, uzyskał magisterium na Uniwersytecie Jagiellońskim. Był stypendystą paryskiej École normale supérieure. Wykładał na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie kończy pracę doktorską o niekonwencjonalnych formach religijności w dziełach Williama Blake’a, Fiodora Dostojewskiego i Czesława Miłosza.

Pobrania

Opublikowane

2013-03-04

Jak cytować

Bill, S. S. (2013). Dorożka w lesie – Schulz i pisanie. Schulz/Forum, (2), 25–34. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/schulz/article/view/2145

Numer

Dział

[odczytania]

Inne teksty tego samego autora