Antyportret w wersji literackiej
Abstrakt
In The Cinnamon Shops reader can find both echoes of the classic images of faces, referring to the tradition of physiognomy and tradition of portrait painting, as well as images of faces belonging to the species of antiportrait, scuffing the boundary between inside and outside. They can be treated as a treatments designed for breaking mimesis, as well as questioning the possibility of expression. Without the division on the interior and the exterior can not be said about extracting internal outside – what is after all the essence of expression. Sometimes treatments developed by Schulz can be perceived as a game of interpenetrating appearances, another time – as a sense of omnipresence of meaning.
Downloads
Bibliografia
Arendt Hannah. 2002. Myślenie. Przeł. H. Buczyńska-Garewicz. Przedmową opatrzył M. Król. Warszawa: Czytelnik.
Courtine Jean-JAcques, Haroche Claudine. 2007. Historia twarzy. Wyrażanie i ukrywanie emocji od XVI do początku XIX wieku. Przeł. T. Swoboda. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Deleuze Gilles. 2008. Kino. 1. Obraz-ruch, 2. Obraz-czas. Przeł. Janusz Margański. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Maćkiewicz Jolanta. 2000. „Twarz to człowiek”. Punkt po Punkcie 1.
Schulz Bruno. 1973. Proza. Oprac. A. Sandauer. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Schulz Bruno. 1998. Opowiadania. Wybór esejów i listów. Oprac. J. Jarzębski. Wyd. II. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Stala Krzysztof. 1995. Na marginesach rzeczywistości. O paradoksach przedstawiania w twórczości Brunona Schulza. Warszawa: Wydawnictwo IBL.