Nadzór nad miarami i wagami w egipskiej Aleksandrii początku VII wieku w świetle "Vita Joannis Eleemosynarii"

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/sds.2023.26.05

Słowa kluczowe:

early Byzantium, the early Byzantine economy, weights and measures in early Byzantium

Abstrakt

W tekście omówiono krótki passus z Vita Joannis Eleemosynarii autorstwa Leoncjusza z cypryjskiego Neapolis, dotyczący okoliczności wprowadzenia przez patriarchę Jana Jałmużnika znormalizowanych miar i wag na terenie Aleksandrii. Wedle autora relacji było to jedno z pierwszych zarządzeń, które patriarcha ogłosił po objęciu tronu. Niestety, tego faktu nie potwierdzają inne źródła. Nie można jednak wykluczyć, iż takowe rozporządzenie rzeczywiście zostało ogłoszone w Aleksandrii krótko po 610 r. Analogiczne rozporządzenia są nam znane z okresu wcześniejszego (schyłek IV–poł. VI w.), za każdym razem jednak były one ogłaszane przez władze świeckie. Autor artykułu, poza analizą interesującego go przekazu, wyjaśnił, dlaczego w tym przypadku edykt normujący stosowane w Aleksandrii miary i wagi mógł być wprowadzony przez lokalnego biskupa, patriarchę Jana. Wypływało to co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, z roli, jaką biskupi odgrywali w miastach w okresie wczesnobizantyńskim, kiedy kolejni cesarze w obliczu nieudolnej, a przede wszystkim skorumpowanej władzy świeckiej upatrywali w nich gwaranta funkcjonowania państwa. Z tego też względu otrzymali spore przywileje dające im w praktyce władzę lokalnych zarządców, o tyle istotną, gdyż z ich zdaniem, w odróżnieniu od stanowiska władzy świeckiej, z reguły liczyli się mieszkańcy. Drugą kwestią, którą w tym przypadku należy zaakcentować, jest silna pozycja patriarchów aleksandryjskich nie tylko w mieście, gdzie Jan był biskupem, ale również w całym regionie. Ich polityczne i gospodarcze znaczenie w połączeniu z popularnością charyzmatycznych jednostek, jak to było w wypadku Jana Jałmużnika, dawały olbrzymie możliwości działania, w tym również wyręczania czy wręcz zastępowania lokalnej władzy świeckiej w sprawnym administrowaniu miastami.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Printed sources

Codex Iustinianus, ed. P. Krueger, Berolini 1892.

Codex Theodosianus cum constitutionibus Sirmondianis et leges Novellae ad Theodosianum pertinentes, Berolini 1905.

The Theodosian Code and Novels and the Sirmondian Constitutions. A Translation with Commentary, Glossary, and Bibliography, ed. C. Pharr, Princeton 1952.

Leontios Neapoleos, Vita Joannis Eleemosynarii, in: H. Gelzer, Leontios von Neapolis Leben des hl. Johannes des Barmherzigen, Freiburg im Breisgau 1893.

Leontinus of Neapolis, Life of John the Almsgiver, in: E. Dawes, N.H. Baynes, Three Byzantine Saints: Contemporary Biographies Translated from Greek, Oxford 1948, pp. 207–270.

Secondary works

Déroche V., Études sur Léontios de Néapolis, Uppsala 1995 (“Studia Byzantina Upsaliensia” 3).

Efthymiadis S., Déroche V., Binggeli A., Ainalis Z., Greek Hagiography in Late Antiquity (Fourth Seventh Centuries), in: The Ashgate Research Companion to Byzantine Hagiography, vol. 1: Periods and Places, ed. S. Efthymiadis, Farnham–Burlington 2011, pp. 35–94.

Frakes R.M., Late Roman Social Justice and the Origin of the Defensor Civitatis, “The Classical Journal” 1994, vol. 89, pp. 347–348.

Frakes R.M., The Syro Roman lawbook and the defensor civitatis, “Byzantion” 1998, vol. 68, pp. 347–355.

van Ginkel J.J., Heraclius and the Saints. The “Popular” Image of an Emperor, in: The Reign of Heraclius (610–641). Crisis and Confrontation, eds. G.J. Reinink, B.H. Stolte, Leuven–Paris¬ Dudley 2002, pp. 226–240.

Gorny und Mosch, Katalog. Antike Münzen und Lots, Auktion 208, Osnabrück 2012.

Gorny und Mosch, Katalog. Münzen der Antike, Auktion 293, Osnabrück 2023.

Göbl R., Antike Numismatik, Bd. 2, München 1978.

Hendy M., Studies in the Byzantine Monetary Economy c. 300–1450, Cambridge 1985.

Hohlweg A., Bischof und Stadtherr im frühen Byzanz, “Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik” 1971, Bd. 20, pp. 51–62.

Jones A.H.M., The Later Roman Empire, 284–602.

A Social, Economic and Administrative Survey, vol. 1, Oxford 1964.

Kaegi W.E., Heraclius, Emperor of Byzantium, Cambridge–New York 2003.

Kent J.P.C., The Roman Imperial Coinage, vol. 10: Divided Empire and the Fall of the Western Parts (Honorius and Arcadius Romulus Augustulus), London 1994.

Laiou A.E., Trade, Profit, and Salvation in the Late Patristic and the Byzantine Period, in: Wealth and Poverty in Early Church and Society, ed. S.R. Holman, Grand Rapids 2008, pp. 243–264.

Manganaro G., Due note tardoantiche, “Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik” 1992, Bd. 94, pp. 283–294.

Mango C.A., A Byzantine Hagiographer at Work: Leontion of Neapolis, in: Byzanz und der Westen. Studien zur Kunst des europäischen Mittelalters, ed. I. Hutter, Wien 1984, pp. 25–41.

Milewski I., Einige Bemerkungen zum Markt in der spätantiken christlichen Literatur, in: Market(s) – Market Buildings – Market Squares, Seminar für Alte Geschichte Universität Kassel, 26.–28.

Februar 2019, Wiesbaden 2022, pp. 575–594.

Milewski I., Kilka uwag o roli biskupa w mieście późnoantycznym (na przykładzie prowincji wschodnich), “Vox Patrum” 2001, vol. 21, pp. 407–424.

Milewski I., Kilka uwag na temat techniki badania jakości szlachetnych kruszców zmonetaryzowanych oraz obecności hypochalkoi na rynku pieniężnym Cesarstwa w świetle późnoantycznej greckiej literatury chrześcijańskiej, “Christianitas Antiqua” 2017, vol. 8, pp. 46–56.

Morrisson C., Weighing, Measuring, Paying Exchanges in the Market and the Marketplace, in: Trade and Markets in Byzantium, ed. C. Morrisson, Dumbarton Oaks 2012, pp. 379–398.

Noethlichs K.L., Materialien zum Bischofsbild aus den spätantiken Rechtsquellen, “Jahrbuch für Antike und Christentum” 1973, Bd. 16, pp. 23–59.

Pitarakis B., Daily Life at the Marketplace in Late Antiquity and Byzantium, in: Trade and Markets in Byzantium, ed. C. Morrisson, Dumbarton Oaks 2012, pp. 399–426.

Rapp C., Holy Bishops in Late Antiquity, Berkeley 2005.

Rohmann D., Ungleicharmige Waagen im literarischen, epigraphischen und papyrologischen Befund der Antike, “Historia” 2017, Bd. 66, pp. 83–110.

Schilbach E., Byzantinische Metrologie, München 1970.

Schilbach E., “Rechtes Maß von Gott gesetzt”. Zur Legitimierung von Maßen in Antike und frühem Mittelalter, in: 7. Internationaler Kongreß des Internationalen Komitees für Historische Metrologie, hrsg. v. H. Witthöft, St. Katharinen 1999, pp. 17–31.

Schreiner P., Das byzantinische Reich: Hauptstadt und Peripherie, in: Fragen der politischen Integration im mittelalterlichen Europa, hrsg. v. W. Maleczek, Heidelberg 2005, pp. 137–170.

Viermann N., Herakleios, der schwitzende Kaiser. Die oströmische Monarchie in der ausgehenden Spätantike, Berlin–Boston 2021.

Weeber K.W., Waage, in: K.W. Weeber, Alltag im Alten Rom. Ein Lexikon, Zürich 2003, pp. 387–388.

Wipszycka E., Études sur le christianisme dans l’Égypte de l’antiquité tardive, Roma 1996.

Opublikowane

2023-11-23

Jak cytować

Milewski, I. . (2023). Nadzór nad miarami i wagami w egipskiej Aleksandrii początku VII wieku w świetle "Vita Joannis Eleemosynarii". Studia Z Dziejów Średniowiecza, (26), 110–120. https://doi.org/10.26881/sds.2023.26.05

Numer

Dział

Artykuły