Jakich zmian w polskich uczelniach doświadczają mistrzowie dydaktyki?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/head.2024.2.08

Słowa kluczowe:

Mistrzowie Dydaktyki, Centra Doskonalenia Dydaktycznego, edukacja, dydaktyka szkoły wyższej, profesjonalizacja kształcenia, osoby studiujące, tutoring, zmiana

Abstrakt

W 2023 roku zakończono realizację programu „Mistrzowie Dydaktyki”, którego celem było podniesienie jakości dydaktyki akademickiej w Polsce poprzez szkolenia nauczycieli akademickich w renomowanych europejskich uniwersytetach. Program, obejmujący tutoring i nowoczesne metody kształcenia na bazie rozwiązań międzynarodowych, wpłynął na rozwój wielu akademików i akademiczek. Jednak jego trwałość oraz dalsze wdrażanie innowacji pozostają wyzwaniami.

W ramach konferencji VIVA DYDAKTYKA 2024 odbyła się sesja „sieciowania” Mistrzów Dydaktyki i Centrów Doskonalenia Dydaktycznego. Uczestniczący w niej absolwenci i absolwentki programu oraz przedstawiciele Centrów z różnych uczelni podjęli temat zmian w podejściu do dydaktyki akademickiej w Polsce, wpływu „Mistrzów Dydaktyki” na środowiska uczelniane oraz roli Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dalszym wspieraniu profesjonalizacji nauczania akademickiego. Artykuł zawiera wyniki moderowanej dyskusji, jaka odbyła się w trakcie konferencji w grupach tematycznych.

Uczestnicy wskazali potrzebę systemowego wdrożenia tutoringu jako równoważnej formy dydaktycznej, podkreślili znaczenie zmiany kultury organizacyjnej uczelni oraz konieczność wsparcia dydaktyków poprzez szkolenia, mentoring i sieciowanie. Zgłoszono postulaty dotyczące krajowego systemu mini grantów, służących wymianie doświadczeń dydaktycznych oraz integracji środowiska akademickiego wokół innowacyjnych metod nauczania.

Rozważano także powołanie Fundacji Absolwentów programu „Mistrzowie Dydaktyki”, której zadaniem byłoby wspieranie akademików i akademiczek w procesie dydaktycznym (ze szczególną orientacją na tych zatrudnionych w grupie pracowników dydaktycznych), promowanie dobrych praktyk oraz współpraca z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Artykuł podkreśla znaczenie profesjonalizacji kształcenia akademickiego oraz systemowych zmian w polskich uczelniach, wskazując na potrzebę dalszego rozwoju i integracji środowiska akademickiego wokół dydaktyki, stanowiącej niezbędny filar rozwoju nauki.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-13

Jak cytować

Czopek , N., Derugo, P., Gawlik , R., Gdowska , K., Grzanka , A., Janas , U., … Wróblewski , R. (2024). Jakich zmian w polskich uczelniach doświadczają mistrzowie dydaktyki? . Horyzonty Edukacji Akademickiej, (2), 154–176. https://doi.org/10.26881/head.2024.2.08

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

1 2 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.