Kształcenie kadr medycznych – dokąd zmierzamy?
DOI:
https://doi.org/10.26881/head.2024.2.09Słowa kluczowe:
edukacja medyczna, uczelnie medyczne, rekomendacjeAbstrakt
Artykuł opisuje Rekomendacje Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) dotyczące kształcenia na kierunkach medycznych. Powstały one w 2023 roku jako wynik pracy zespołu, w skład którego weszli przedstawiciele wszystkich uczelni medycznych zrzeszonych w KRAUM. Ich podstawowy trzon został zaprezentowany oficjalnie po raz pierwszy podczas konferencji uczelni medycznych poświęconej dydaktyce „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa”. Po ożywionej i owocnej dyskusji zostały one ostatecznie zebrane i zaaprobowane przez Rektorów poszczególnych uczelni. Zaprezentowano je przedstawicielom Ministerstwa Zdrowia podczas konferencji prasowej, która odbyła się w czerwcu 2023 r. Rekomendacje stanowią wskazówki, które z założenia mają pomóc w realizacji efektywnego kształcenia w zawodach medycznych w sposób nowoczesny i pokrywający potrzeby zdrowotne społeczeństwa. Ich zadaniem jest także podpowiadanie, jak przygotować przyszłych pracowników ochrony zdrowia do pracy w nieprzewidywalnym i nieustannie zmieniającym się otoczeniu.
Bibliografia
Konopka K. (2022). Pandemia dezinformacji – prawno-psychologiczny punkt widzenia wobec internetowych ruchów antyszczepionkowych i altmedowych. W: Boćkowski D., Dąbrowska-Prokopowska E., Goryń P., Gorynia K. (red.). Dezinformacja - Inspiracja - Społeczeństwo. Social Cyber Security, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 121-141.
Mączyńska E. (2024). Dylematy funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w warunkach przesilenia cywilizacyjnego, „Mazowsze Studia Regionalne”, s. 9–36.
Nowakowska K., Jabłkowska-Górecka K., Borkowska A. (2009). Style radzenia sobie ze stresem i zespół wypalenia zawodowego u studentów ratownictwa medycznego i ratowników medycznych. „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, tom 9 nr 4, s. 242-248.
Sobierańska P., Janusz K., Janczukowicz J. (2021). Symulacja medyczna jako narzędzie edukacyjne. W: Timler D., Bartczak M. (red.). Medycyna ratunkowa i edukacja z wykorzystaniem symulacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, s. 5-21.
Suchodolska M., Nepotyzm niszczy polską medycynę. Nie będzie miał nas kto leczyć? Gazeta Prawna, 13 listopada 2015, dostępny na: https://serwisy.gazetaprawna.pl/zdrowie/artykuly/904865,klanowosci-nepotyzm-polskiego-srodowiska-lekarskiego.html (otwarty 31.07.2024).