Podmiotowość nowoczesna i jej stosunek do kultury w powieści „Żeby cię lepiej zjeść” Eduarda Gudiña Kieffera
Słowa kluczowe:
podmiotowość nowoczesna, mass media, kultura wysoka, popkultura, kontrkulturaAbstrakt
Tekst jest przeglądowym spojrzeniem na wybranych bohaterów powieści argentyńskiego pisarza Eduarda Gudiña Kieffera Żeby cię lepiej zjeść. Ma on ukazywać stosunek podmiotu nowoczesnego do kultury (a każdy z bohaterów powieści reprezentuje ten typ podmiotowości, może z wyjątkiem Sebastiana, który wykazuje już cechy podmiotu ponowoczesnego). W artykule zostaje także pokrótce ukazany obraz Buenos Aires końca lat 60. XX w., którym zawładnęły mass media. W argentyńskim mieście ucichły już głosy oryginalnych argentyńskich zwyczajów, a zaczęły rozbrzmiewać nowe – padające ze sloganów reklamowych, ekranów telewizorów i kin.
Downloads
Bibliografia
Debord G. (2008), Społeczeństwo spektaklu, w: „Panoptikum” nr 7 (14).
Eliot T.S. (1964), Knowledge and Experience in the Philosophy of G.H Bradley, Londyn.
Eliot T.S. (1995), Ziemia Jałowa, „Kwartalnik Artystyczny. Kujawy i Pomorze” nr 2 (6).
Jawłowska A. (1975), Drogi kontrkultury, Warszawa.
Kieffer E.G. (1973), Żeby cię lepiej zjeść, Kraków.
Pomorski A. (1995), O „Ziemi jałowej”, „Kwartalnik Artystyczny. Kujawy i Pomorze” nr 2 (6).
Strinati D. (1998), Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań.
Zawadzki A. (2006), Autor. Podmiot literacki, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków.