Biblia i twórczość malarska Stanisława Wyspiańskiego – na przykładzie "Kielicha goryczy" i "Królowej-wieśniaczki polskiej"
Słowa kluczowe:
Stanisław Wyspiański, Biblia, malarstwoAbstrakt
W artykule dokonuję analizy wątków biblijnych w malarskiej twórczości Stanisława Wyspiańskiego. Tekst podzielony jest na dwie części. W pierwszej poszukuję biblijnego źródłosłowu dla rysunku płaskorzeźby Kielich goryczy. Druga część poświęcona jest projektowi polichromii Królowa-wieśniaczka polska, którą badam w świetle Biblii oraz ludowych modyfikacji treści biblijnych.
Downloads
Bibliografia
Biblia w przekładzie księdza Jakuba Wujka z 1599 r. (2000). Transkrypcja typu „B” oryginalnego tekstu z XVI w. i wstępy ks. J. Frankowski, wyd. 5, Warszawa.
Gawalewicz M., Stachiewicz P. (1894), Królowa Niebios: legendy ludowe o Matce Boskiej, Warszawa.
Janicka-Krzywda U. (1993), Postać Matki Bożej w folklorze słownym polskiego Podkarpacia, „Nasza Przeszłość” t. 79.
Jankowski A. (2018), Aniołowie wobec Chrystusa. Chrystocentryczna angelologia Nowego Testamentu, wyd. 2, Kraków.
Keener C.S. (2000), Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, red. K. Bardski, W. Chrostowski, Warszawa.
Kępiński Z. (1984), Stanisław Wyspiański, Warszawa.
Knapiński R. (2000), Ikonografia maryjna w aspekcie trynitarnym, „Salvatoris Mater” nr 2/3.
Nowy komentarz biblijny; Ewangelia według św. Łukasza (2012), rozdz. 12–24, t. III, cz. 2, wstęp., przekł. i komentarz. ks. F. Mickiewicz, Częstochowa.
Śpiewnik kościelny, czyli pieśni nabożne z melodyjami w kościele katolickim używane (1838), zebrał M.M. Mioduszewski, Kraków.
Trojanowski W. (1927), Wyspiański. Artysta – człowiek – życie, Warszawa.
Włodarczyk Z. (2011), Rośliny biblijne. Leksykon, Kraków.
Wyspiański S. (1910), Św. Krzyż, w: Wiersze, fragmenty dramatyczne, uwagi, red. W. Feldman, Kraków.
Zowczak M. (2013), Biblia ludowa. Interpretacje wątków biblijnych w kulturze ludowej, wyd. 2, Toruń.