Dialog czy antagonizm w relacjach z wykluczonymi (na przykładzie sytuacji wykluczonych w Polsce w XX i XXI wieku)
Słowa kluczowe:
antagonizm, dialog, inkluzja społeczna, ludzie wykluczeni, obcyAbstrakt
Przedmiotem niniejszego artykułu są relacje, jakie wytworzyły się na przestrzeni dziejów w Polsce, pomiędzy społeczeństwem, instytucjami reprezentującymi poszczególnych obywateli (w tym osoby wierzące) a grupami ludzi żyjących z różnych przyczyn na marginesie społecznym. Dostrzeżono pojawianie się na terenach Polski na początku XXI w. nowych wykluczonych: obcych kulturowo i religijnie. Materiał źródłowy stanowią teksty archiwalne, jak również teksty kultury zamieszczone w internecie.
Downloads
Bibliografia
Źródła archiwalne
[AAC] Archiwum Archidiecezjalne w Częstochowie: sygn. 34, Katolickie Instytucje Dobroczynne w Polsce w Diecezji 1929–1939; sygn. KB 36, Katolickie Stowarzyszenie Dobroczynności Diecezji Częstochowskiej pod nazwą „Caritas” (oddziały) 1931–1939.
[AAP] Archiwum Archidiecezjalne w Poznaniu: OA VIII 23, Stowarzyszenie przeciw żebractwu i kolonia robocza w Laskach Starych 1862–1893; sygn. AJAK 93, Związek Towarzystw Dobroczynnych „Caritas” 1934–1939.
[ANK] Archiwum Narodowe w Krakowie: 22, Bobrek k. Oświęcimia. Zakład Sierót im. Dzieciątka Jezus; ZC 25, Bronowice WLK; ZC-46, Kraków. Fundacje.
[APK] Archiwum Państwowe w Kaliszu: Wydział Powiatowy w Kępnie, sygn. 483, Sprawy ubogich i wsparcia dla bezrobotnych.
[APP] Archiwum Państwowe w Poznaniu. Oddział w Gnieźnie: Wójtostwo Obwodowe w Kłecku, sygn. 41, Poszukiwanie osób, żebractwo i włóczęgostwo.
Bibliografia
Bauman Z. (2014), Obcy są groźni… czyżby?, w: tegoż, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, przeł. T. Kunz, Kraków.
Dancy J. (1998), Etyka obowiązków „prima facie”, w: Przewodnik po etyce, red. P. Singer, red. nauk. wyd. pol. J. Górnicka, Warszawa.
Domańska E. (2013), Wiedza o przyszłości – perspektywy na przyszłość, „Kwartalnik Historyczny” R. CXX.
Gdula M. (2010), Wokół pojęcia wykluczenia w naukach społecznych, w: Jednostka zakorzeniona? Wykorzeniona? red. A. Lompart, Warszawa.
Geremek B. (1970), O grupach marginalnych w mieście średniowiecznym, „Kwartalnik Historyczny” R. LXXVII.
Geremek B. (1989), Świat „opery żebraczej”. Obraz włóczęgów i nędzarzy w literaturach europejskich XV–XVII wieku, Warszawa.
Geremek B. (2003), Ludzie marginesu w średniowiecznym Paryżu. XIV–XV wiek, Poznań.
Giziński J. (2010), Co zrobić z Romami? Europa ma problem, „Newsweeek”, http://www.newsweek.pl/swiat/co-zrobic-z-romami--europa-ma-problem,64588, 1,1.html.
Górniak K. (2012), Bieda i wykluczenie społeczne w perspektywie (dobroczynnych) organizacji pozarządowych, w: Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, red. E. Tarkowska, Warszawa.
Grzegorzewski Z. (1929), Nowe prawo o żebractwie i włóczęgostwie, „Na Posterunku. Gazeta Policji Państwowej” nr 7 (18.02.1929).
Hussim-Sobecka Y. (2016), Uchodźcy. Zagrożenia czy szansa dla starej Europy (debata), http://www.gs24.pl/wiadomosci/szczecin/a/uchodzcy-zagrozenieczy-szansa-dla-starej-europy-debata,9476311.
[ISJP] Inny słownik języka polskiego (2000), red. M. Bańko, Warszawa.
Jarosz M., Obszary wykluczenia tu i teraz, w: Nieobecność społeczna. W poszukiwaniu sensów i znaczeń, red. Z. Galor, B. Goryńska-Bittner, Poznań.
Karpiński M. (2010), Najstarszy zawód świata. Historia prostytucji, Warszawa.
Labuda G. (2010), Próba nowej systematyki i nowej interpretacji źródeł historycznych z Posłowiem, Poznań.
Michajłowna K. (2010), Dziad wędrowny w kulturze ludowej Słowian, przeł. H. Karpińska, Warszawa.
Neyman E. (1999), Typy marginesowości w społeczeństwach i ich rola w zmianie społecznej, „Studia Socjologiczne” nr 4 (23).
Pawlak Z. (red.) (1999), Katolicyzm A-Z, Poznań.
Prochowicz-Studnicka B. (2006), Żebracy, włóczędzy i oszuści na arabsko-muzułmańskim Wschodzie X–XIV wieku, Kraków.
[SJPSz] Słownik języka polskiego (1978), red. M. Szymczak, Warszawa.
[SWJP] Słownik współczesny języka polskiego (1996), red. B. Dunaj, Warszawa.
Sztumski J. (2013), Systemowa analiza społeczeństwa (2013), Katowice.
Ślusarczyk P. (2016), Niemcy i uchodźcy – kronika rozwianych złudzeń, https:// euroislam.pl/niemcy-i-uchodzcy-kronika-rozwianych-zludzen.
Ursa Minor (2015), 29-letnia Polka brutalnie zgwałcona w okolicy ośrodka dla uchodźców w Lininie w gminie Góra Kalwaria!, https://blog-n-roll.pl/en/29- -letnia-polka-brutalnie-zgwa%C5%82cona-w-okolicy-o%C5%9Brodka-dlauchod%C5%BAc%C3%B3w-w-lininie-w-gminie-g%C3%B3ra-kalwaria#.X-- OaBbdiMo.
[WSWOiT] Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych (2001), red. A. Markowski, R. Pawelec, Warszawa.