Kosmiczny wymiar rozwoju osoby w pedagogice Marii Montessori

Autor

  • Andrzej Kielian Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydział Teologiczny
  • Natalia Walkowiak Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydział Teologiczny

Abstrakt

W artykule została zaprezentowana koncepcja rozwoju człowieka w teorii edukacji według Marii Montessori. Wyszczególniono wrażliwe fazy rozwoju odpowiedzialne za ekstremalną chłonność w uczeniu się i nabywaniu konkretnych kompetencji. Zwrócono uwagę na system relacji składający się z mózgu, zmysłów i mięśni oraz na filozofię działania. W dalszej części ukazano główne elementy wychowania kosmicznego oraz rolę człowieka we wszechświecie. Przedstawione zostało znaczenie edukacji społecznej, religijnej i ekologicznej w kosmicznym planie rozwoju osoby. We wnioskach podkreślone zostało przekonanie Montessori, że człowiek posiada specjalną misję w kosmicznym planie stworzenia, a jest nią przekształcanie i ulepszanie świata oraz odkrywanie swojego miejsca w nim. Zadaniem nowego człowieka ma być kształtowanie przyszłego pokolenia nie tylko zewnętrznie, ale również po względem rozwoju duchowego.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2017-09-01

Jak cytować

Kielian, A., & Walkowiak, N. (2017). Kosmiczny wymiar rozwoju osoby w pedagogice Marii Montessori. Język – Szkoła – Religia, 12(2), 47–63. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/JSR/article/view/497

Numer

Dział

W kręgu dydaktyki