Zadania łomżyńskiej prasy szkolnej okresu międzywojennego w procesie edukacji i wychowania

Autor

  • Maria Bauchrowicz-Tocka Łomża

Abstrakt

Łomżyńska prasa szkolna okresu międzywojennego starała się spełniać ważne zadania w procesie edukacji i wychowania. Wnioskować tak można po analizie trzech gazet: „Czuwaj” (1917–1933), „Echo Szkolne” (1927–1929) i „Seminarzysta” (1925–1926). Pieczę nad gazetami redagowanymi przez uczniowskie zespoły zawsze sprawowali nauczyciele. Taka organizacja pozwalała na częściową niezależność tych gazet oraz jednoczesne przekazywanie zamierzonych treści.

Zamieszczane teksty pogłębiały wiedzę z różnych dziedzin i rozwijały. Artykuły o rocznicach i wydarzeniach historycznych wzmacniały patriotyzm i świadomość narodową. Relacje ze szkolnych uroczystości, harcerskich zbiórek i wycieczek zachęcały do aktywności. Wiele artykułów wpływało na postawy młodzieży. Łomżyńska prasa szkolna różnorodnymi publikacjami i dużą ilością prezentowanych na łamach wątków realizowała nadrzędne cele edukacyjno-wychowawcze: przygotowywała młodzież do odpowiedzialności za przyszłość ojczyzny, aktywnego życia w społeczeństwie i sumiennej pracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ankieta, „Echo Szkolne” 1928, nr 1, s. 16.

Białobrzeski H., Społeczeństwo Łomży, Białystok 1978.

Bratnia Pomoc, „Echo Szkolne” 1927, nr 3, s. 11–12.

Dąbrowski B., Co nas czeka poza szkołą?, „Seminarzysta” 1926, nr 4, s. 9–10.

Gulanowski S., W rocznicę Powstania Styczniowego, „Czuwaj” 1931 r., nr 1–2, s. 2–3.

Jarocki S., Na życia bój, w wiedzę się zbrój i młotem kuj swój los, „Echo Szkolne” 1928, nr 3, s. 2.

Jarocki S., Naprzód i wyżej, „Echo Szkolne” 1928, nr 1, s. 1–2.

Jeleniewski M.K., Życie społeczno-polityczne XX-lecia międzywojennego w świetle polskiej prasy w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012.

Kleindienst E., Nasze zadania, „Czuwaj” 1919, nr 6, s. 1–2.

Korczak J., O gazetce szkolnej, w: Pisma wybrane, Warszawa 1978, t. 3.

Kronika harcerska, „Czuwaj” 1919, nr 6, s. 9.

Majewski W., Wieczorynki na wsi, „Seminarzysta” 1926, nr 1, s. 5–6.

Malinowski J., Kronika Kółka Samowychowawczego, „Seminarzysta” 1925, nr 2, s. 12.

Miastu szkół grozi klęska, „Przegląd Łomżyński” 1932, nr 37, s. 1.

Nasza czytelnia, „Seminarzysta” 1925, nr 3, s. 12.

Milewski J., Ambicje i realia lat dwudziestolecia międzywojennego, w: „Historia województwa podlaskiego” red. A. Dobroński, Białystok 2010.

Miłe Czytelniczki, Kochani Czytelnicy, „Echo Szkolne” 1928, nr 3, s. 17.

Młoda prasa, „Echo Szkolne” 1928, nr 1, s. 18.

Młot, Po tylu latach,” Czuwaj” 1930, nr 9, s. 1–2.

Od Redakcji, „Czuwaj” 1924, nr 1, s. 1.

Od Redakcji i Administracji, „Czuwaj” 1923, nr 1–2, s. 16.

Ofiary, „Czuwaj” 1920, nr 3, s. 12.

Pytania i odpowiedzi, „Czuwaj”1929, nr 7, s. 16.

Redakcja, Z pożegnaniem, „Echo Szkolne” 1928, nr 5–6, s. 1–2.

Roszkowski J., Honor, „Echo Szkolne” 1927, nr 5, s. 13–14.

Rozstrzygnięcie konkursu, „Echo Szkolne” 1928, nr 1, s. 19.

Sodalicja Marjańska, „Echo Szkolne” 1927, nr 2, s. 12–13.

Tygodnik z obrazkami dla najmłodszych dzieci, „Wspólna Praca” 1927, nr 6, s. 20.

Z hufca prowincjonalnego Łomży, „Czuwaj” 1922, nr 10–11, s. 7.

Zdrowa dusza w zdrowym ciele, „Czuwaj” 1921, nr 3, s. 2–3.

Ze szkoły, „Czuwaj” 1919, nr 4, s. 14–15.

Pobrania

Opublikowane

2014-09-18

Jak cytować

Bauchrowicz-Tocka, M. (2014). Zadania łomżyńskiej prasy szkolnej okresu międzywojennego w procesie edukacji i wychowania. Język – Szkoła – Religia, 9(2), 55–66. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/JSR/article/view/562

Numer

Dział

W kręgu dydaktyki