Kompetencja retoryczna uczniów gimnazjum na przykładzie rozprawki
Abstrakt
Artykuł traktuje o stanie kompetencji retorycznej uczniów gimnazjum. W pierwszej kolejności autorka definiuje pojęcie kompetencja retoryczna. Następnie przedstawia jej składowe w odniesieniu do podstawy programowej (począwszy od pierwszego etapu edukacyjnego). Kolejno omawia wzorzec gatunkowy rozprawki oraz podstawowe kategorie retoryczne realizowane w rozprawkach uczniowskich takie jak: stawianie tezy lub hipotezy; dobieranie, porządkowanie, hierarchizowanie i selekcjonowanie argumentów; dobieranie trafnych przykładów; przeprowadzanie prawidłowego, logicznego wnioskowania; przestrzeganie podstawowych reguł organizacji kompozycyjnej tekstu i spójności formalnej.
Downloads
Bibliografia
Bar J., Uwagi o strukturze i tematyce rozprawki, „Polonistyka” 1968, nr 4/5.
Ćwiczenia z retoryki, red. Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Załęska M., Warszawa 2010.
Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
Kowal J., O sztuce pisania wypracowań, Kielce 1994.
Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać?, Bielsko-Biała 2008.
Nocoń J., Metatekst w tekście uczniowskim (na przykładzie rozprawki), w: Studia pragmalingwistyczne 3. Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi, red. Porayski-Pomsta J., Warszawa 2012.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, 23.12.2008, www.men.gov.pl [dostęp 20.02.2014].
Słownik terminów literackich, red. Sławiński J., Wrocław 2008.
Tabisz A., Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole 2006.
Wiśniewska H., Cechy stylistyczne rozprawek uczniów-olimpijczyków, „Polonistyka” 1985, nr 1.
Wiśniewska H., Łatwa i trudna kompozycja pisemnych wypracowań uczniowskich, w: Wokół szkoły i nauczyciela: skrypt dla studentów filologii polskiej, red. Wiśniewska H., Plisiecki, J. Lublin 1997.
Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 2000.