Kompetencja retoryczna uczniów gimnazjum na przykładzie rozprawki

Autor

  • Patrycja Gabor Uniwersytet Opolski

Abstrakt

Artykuł traktuje o stanie kompetencji retorycznej uczniów gimnazjum. W pierwszej kolejności autorka definiuje pojęcie kompetencja retoryczna. Następnie przedstawia jej składowe w odniesieniu do podstawy programowej (począwszy od pierwszego etapu edukacyjnego). Kolejno omawia wzorzec gatunkowy rozprawki oraz podstawowe kategorie retoryczne realizowane w rozprawkach uczniowskich takie jak: stawianie tezy lub hipotezy; dobieranie, porządkowanie, hierarchizowanie i selekcjonowanie argumentów; dobieranie trafnych przykładów; przeprowadzanie prawidłowego, logicznego wnioskowania; przestrzeganie podstawowych reguł organizacji kompozycyjnej tekstu i spójności formalnej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bar J., Uwagi o strukturze i tematyce rozprawki, „Polonistyka” 1968, nr 4/5.

Ćwiczenia z retoryki, red. Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Załęska M., Warszawa 2010.

Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.

Kowal J., O sztuce pisania wypracowań, Kielce 1994.

Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać?, Bielsko-Biała 2008.

Nocoń J., Metatekst w tekście uczniowskim (na przykładzie rozprawki), w: Studia pragmalingwistyczne 3. Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi, red. Porayski-Pomsta J., Warszawa 2012.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, 23.12.2008, www.men.gov.pl [dostęp 20.02.2014].

Słownik terminów literackich, red. Sławiński J., Wrocław 2008.

Tabisz A., Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole 2006.

Wiśniewska H., Cechy stylistyczne rozprawek uczniów-olimpijczyków, „Polonistyka” 1985, nr 1.

Wiśniewska H., Łatwa i trudna kompozycja pisemnych wypracowań uczniowskich, w: Wokół szkoły i nauczyciela: skrypt dla studentów filologii polskiej, red. Wiśniewska H., Plisiecki, J. Lublin 1997.

Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 2000.

Pobrania

Opublikowane

2014-09-18

Jak cytować

Gabor, P. (2014). Kompetencja retoryczna uczniów gimnazjum na przykładzie rozprawki. Język – Szkoła – Religia, 9(2), 67–83. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/JSR/article/view/563

Numer

Dział

W kręgu dydaktyki