"Żywot serafickiej pannej Teresy świętej" – karmelitański cykl poetycki pisany na ryciny
DOI:
https://doi.org/10.26881/jsr.2022.17.05Słowa kluczowe:
Święta Teresa, karmelitanki bose, wiersze na ryciny, grafika zachodnioeuropejskaAbstrakt
Artykuł dotyczy lirycznej biografii św. Teresy z Ávili z XVIII w. Odpis utworu zachował się w dwóch przekazach przechowywanych w Bibliotece Karmelitanek Bosych w Krakowie (sygn. 4 i 38). Podstawą pracy anonimowego poety były ryciny zaczerpnięte z Rime sopra la vita di santa Teresa, karmelitański cykl stanowi więc przykład wierszy na ryciny – gatunku synkretycznego łączącego obraz i słowo.
Downloads
Bibliografia
Anonim (1670), La vie de la séraphique mère sainte Térèse de Iésus, fonda-trice des carmes déchaussez et des carmélites déchaussées, Lyon.
Czerniak N. (2022), Anonimowy cykl poetycki z XVIII w. Żywot serafickiej pannej Teresy świętej – edycja krytyczna, Gdańsk [niepublikowana praca magisterska].
Follprecht K. (2014), Zmiany własności nieruchomości w Krakowie związane z kasatami klasztorów przełomu XVIII i XIX w., „Hereditas Monasteriorum” 5.
Gil H. OCD (1972), Kult świętej Teresy od Jezusa w polskich ośrodkach karmelitańskich w. XVII do XIX, w: „Otrzymałam ducha mądrości”. Księga pamiątkowa z okazji ogłoszenia św. Teresy od Jezusa doktorem Kościoła Powszechnego, red. O. Filk OCD, Kraków.
Gogola J.W. OCD (2007), Mistycy i mistyka Karmelu, Kraków.
Hanusiewicz M. (2005), Polskie barokowe przekłady i adaptacje „Glosy” św. Teresy z Avila, w: Barok polski wobec Europy. Sztuka przekładu. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej w Warszawie 15–17 września 2003 roku, red. A. Nowicka-Jeżowa, M. Prejs, Warszawa.
Kaczor-Scheitler K. (2005), Mistycyzm hiszpański w piśmiennictwie polskich karmelitanek XVII i XVII wieku, Łódź.
Kramiszewska A. (2016), „Weź swój krzyż i idź za Jezusem...” Wizerunek człowieka niosącego krzyż jako alegoria życia zakonnego, „Folia Historica Cracoviensia” 22.
Pinilla Martín M.J. (2013), Dos “Vidas Gráficas” de santa Teresa de Jesús: Amberes 1613 y Roma 1655, „Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología Arte” 79.