Nauczanie języka polskiego jako obcego wśród osób duchownych – wyzwania i rozwiązania. Studium przypadku

Autor

  • Karolina Zioło-Pużuk Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.26881/jsr.2021.16.14

Słowa kluczowe:

język polski jako obcy, język polski jako obcy dla osób duchownych, potrzeby szkoleniowe, nauczanie języka specjalistycznego

Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących potrzeb szkoleniowych w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego prowadzonych w grupie księży doktorantów z krajów Afryki studiujących na Wydziale Teologicznym UKSW w Warszawie. Przeprowadzone badanie potrzeb stało się podstawą do zaprojektowania skryptu do nauki języka polskiego jako obcego dla osób duchownych zatytułowanego Szczęść Boże!, którego pierwsza część ukazała się w 2021 r. Artykuł przedstawia, jak otrzymane wyniki badania potrzeb wpłynęły na konstrukcję podręcznika oraz programu nauczania.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Brown J.D. (2016), Introducing Needs Analysis and English for Specific Purposes, Routledge, London.

Gajewska E., Sowa M. (2014), LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Werset, Lublin.

Knyś M. (2017), O zaletach, trudnościach i potrzebie indukcyjnego nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole” nr 1.

Neczaj-Świderska R. (2005), Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych organizacji, „E-mentor” nr 8.

Pilch T. (1998), Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Porcher L. (1983), Migrant workers learning French in France: a practical experiment, w: Case studies in identifying language needs, red. R. Richterich, Pergamon Press, Council of Europe.

Przybyłowska I. (1978), Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwość jego zastosowania w badaniach socjologicznych, „Przegląd Socjologiczny” nr 30.

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Avalon, Kraków.

Zioło-Pużuk K. (2019), Kształtowanie autonomii i umiejętności samooceny uczniów na lekcjach języka obcego – wykorzystanie mapy marzeń, „Języki Obce w Szkole” nr 2.

Pobrania

Opublikowane

2021-10-29

Jak cytować

Zioło-Pużuk, K. (2021). Nauczanie języka polskiego jako obcego wśród osób duchownych – wyzwania i rozwiązania. Studium przypadku. Język – Szkoła – Religia, 16, 188–198. https://doi.org/10.26881/jsr.2021.16.14

Numer

Dział

W kręgu dydaktyki