Nauczanie języka polskiego jako obcego wśród osób duchownych – wyzwania i rozwiązania. Studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.26881/jsr.2021.16.14Słowa kluczowe:
język polski jako obcy, język polski jako obcy dla osób duchownych, potrzeby szkoleniowe, nauczanie języka specjalistycznegoAbstrakt
Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących potrzeb szkoleniowych w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego prowadzonych w grupie księży doktorantów z krajów Afryki studiujących na Wydziale Teologicznym UKSW w Warszawie. Przeprowadzone badanie potrzeb stało się podstawą do zaprojektowania skryptu do nauki języka polskiego jako obcego dla osób duchownych zatytułowanego Szczęść Boże!, którego pierwsza część ukazała się w 2021 r. Artykuł przedstawia, jak otrzymane wyniki badania potrzeb wpłynęły na konstrukcję podręcznika oraz programu nauczania.
Downloads
Bibliografia
Brown J.D. (2016), Introducing Needs Analysis and English for Specific Purposes, Routledge, London.
Gajewska E., Sowa M. (2014), LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Werset, Lublin.
Knyś M. (2017), O zaletach, trudnościach i potrzebie indukcyjnego nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole” nr 1.
Neczaj-Świderska R. (2005), Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych organizacji, „E-mentor” nr 8.
Pilch T. (1998), Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Porcher L. (1983), Migrant workers learning French in France: a practical experiment, w: Case studies in identifying language needs, red. R. Richterich, Pergamon Press, Council of Europe.
Przybyłowska I. (1978), Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwość jego zastosowania w badaniach socjologicznych, „Przegląd Socjologiczny” nr 30.
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Avalon, Kraków.
Zioło-Pużuk K. (2019), Kształtowanie autonomii i umiejętności samooceny uczniów na lekcjach języka obcego – wykorzystanie mapy marzeń, „Języki Obce w Szkole” nr 2.