Fake news jako tekst. Wybrane struktury językowe (komunikacyjne) oraz ich funkcje

Autor

Słowa kluczowe:

dezinformacja, fake news, struktura językowa, informacja dziennikarska

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wyniki badań własnych dotyczących wybranych struktur językowych (komunikacyjnych), które zaobserwowano w fake newsach w języku polskim. W wyniku analizy 435 tekstów uznanych za fałszywe przez fact-checkerów z AFP zrekonstruowano elementy semantyczne i strukturalne charakterystyczne dla tego typu przekazów. Zrekonstruowane elementy poddano analizie funkcjonalnej w kontekście narzędzi perswazji i manipulacji, kodowania emocji oraz budowania wiarygodności poprzez powielanie elementów i struktur informacji dziennikarskiej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Badia A., The Information Manifold: Why Computers Can’t Solve Algorithmic Bias and Fake News (History and Foundations of Information Science), The MIT Press, Cambridge, Massachusetts 2019.

Bakir V., McStay A., Fake News and The Economy of Emotions. Problems, Causes, Solutions, „Digital Journalism” 2018, No. 6(2), s. 154–175.

Bauer Z., Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2008.

Bennett W.L., Livingston S., A Brief History of the Disinformation Age: Information Wars and the Decline of Institutional Authority [w:] The Disinformation Age. Politics, Technology, and Disruptive Communication in the United States, eds. W.L. Bennett, S. Livingston, Cambridge University Press, Cambridge 2021.

Corbu N., Negrea-Busuinoc E., Populism Meets Fake News. Media, Stereotypes and Emotions [w:] Perspectives on Populism and the Media, eds. B. Krämer, Ch. Holz-Bacha, Nomos, Baden-Baden 2020.

Fake News in Digital Cultures: Technology, Populism and Digital Misinformation, eds. R. Cover, A. Haw, J.D. Thompson, Emerald Publishing, Bingley 2022.

Gelfert A., Fake News: A Definition, „Informal Logic” 2018, No. 38, s. 84–117.

Grazulis A., Rogers R., Ridiculous and Untrue – FAKE NEWS!: The Impact of Labeling Fake News [w:] Handbook of Research on Deception, Fake News, and Misinformation Online, eds. I.E. Chiluwa, S.A. Samoilenko, IGI Global, Hershey PA 2019.

Higdon N., The Anatomy of Fake News. A critical News Literacy Education, University of California Press, Berkeley 2020.

House of Commons Digital, Culture, Media and Sport Committee. Disinformation and ‘fake news’: Final Report, 2019, https://publications.parliament.uk/pa/cm201719/cmselect/ cmcumeds/1791/1791.pdf (dostęp: 8.11.2023).

Jaffé E.M., Greifeneder R., Can that be true or it is just fake news? New perspectives on the negativity bias in judgments of truth [w:] The Psychology of Fake News. Accepting, Sharing, and Correcting Misinformation, red. R. Greifeneder, E.M. Jaffé, E. Newman, N. Schwarz, Routledge, Abingdon 2021.

Jester R., Lanius D., Speaking of Fake News. Definitions and Dimensions [w:] The Epistemology of Fake News, eds. S. Bernecker, M.K. Flowerree, T. Grundman, Oxford Academic, Oxford 2021.

Kalpokas I., Post-Truth and the changing Information environment [w:] SAGE Hadbook of Propaganda, eds. P. Baines, N. O’Shaughnessy, N. Snow, Sage, London 2020.

Laclau E., Mouffe Ch., Hegemonia i socjalistyczna strategia, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2007.

Lazer D.M.J., Baum M.A., Benkler Y., Berinsky A.J., Greenhill K.M., Menczer F., Metzger M.J., Nyhan B., Pennycook G., Rothschild D., Schudson M., Sloman S.A., Sunstein C.R., Thorson E.A., Watts D.J., Zittrain J.L., The science of fake news, „Science” 2018, No. 359(6380), s. 1094–1096.

Liston N.M., The Truth Society Science, Disinformation, and Politics in Berlusconi’s Italy, Cornell University Press, Ithaca, NY 2020.

Loveless M., Information and Democracy. Fake news as an emotional weapon [w:] Democracy and Fake News. Information Manipulation and Post-Truth Politics, eds. S. Giusti, E. Piras, Routledge, London–New York 2021.

Molina M.D., Sundar S.S., Le T., Lee D., “Fake news” Is Not Simply False Information: A Concept Explication and Taxonomy of Online Content, „The American Behavioral Scientist (Beverly Hills)” 2021, No. 65(2), s. 180–212.

Nielsen R.K., Graves L., “News you don’t believe”: Audience perspectives on fake new, Reuters Institute, University of Oxford, Oxford 2017.

O’Shaughnessy N., 55–70 From Disinformation to Fake News: Forwards into the Past [w:] SAGE Handbook of Propaganda, eds. P. Baines, N. O’Shaughnessy, N. Snow, Sage, London 2020.

Shrestha A., Spezzano F., Gurunathan I., Multi-Modal Analysis of Misleading Political News. Disinformation in Open Online Media: Second Multidisciplinary International Symposium, MISDOOM 2020, Leiden, The Netherlands, October 26–27, 2020, Proceedings 2020, s. 261–276.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2012.

Soroka S., Fournier P., Nir L., Cross-national evidence of a negativity bias in psychophysiological reactions to news, „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America” 2019, No. 116(38), s. 18888–18892.

Soroka S., McAdams S., News, Politics, and Negativity, „Political Communication” 2015, No. 32(1), s. 1–22. The Epistemology of Fake News, eds. S. Bernecker, A. Flowerree, T. Grundmann, Oxford Academic, Oxford 2021.

Wardle C., Understanding information disorder, 2020, https://firstdraftnews.org/long- formarticle/understanding- information- disorder/ (dostęp: 8.11.2023).

Wardle C., Derakhshan H., Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Council of Europe 2017, https://rm.coe.int/information- disordertoward- an- interdisciplinary- framework- for- researc/168076277c (dostęp: 8.11.2023).

Warnke I.H., Spitzmüller J., Wielopoziomowa lingwistyczna analiza dyskursu – DIMEAN, „Tekst i Dyskurs” 2009, nr 2, s. 143–144.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-21

Jak cytować

Stasiuk-Krajewska, K. (2023). Fake news jako tekst. Wybrane struktury językowe (komunikacyjne) oraz ich funkcje. Media Biznes Kultura, (2 (15), 65–80. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11226

Numer

Dział

Artykuły