Wszystko czego chcę, to Ty. Między odświeżeniem marki a zmianą paradygmatu – Chanel N° 5 w XXI wieku

Autor

Słowa kluczowe:

Chanel, branding, reklama, kultura popularna XXI wieku, Baz Luhrmann

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest ukazanie zaistniałej zmiany kulturowej w zakresie kreowanego wzorca kobiecości w zrealizowanych przez Baza Luhrmanna reklamach perfum Chanel N° 5. Celem przeprowadzonych badań było prześledzenie mechanizmów ewolucji wizerunków reprezentowanych przez będące twarzami Chanel N° 5 Nicole Kidman i Gisele Bündchen z uwzględnieniem aspektu tożsamości ikonicznej marki. Wnioski sformułowano w kontekście studiów kulturowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Amălăncei B.-M., Storytelling and Image in Brand Communication, „Argumentum. Journal of the Seminar of Discursive Logic, Argumentation Theory and Rhetoric” 2021, Vol. 19(1), s. 85–101.

Barthes R., Mit dzisiaj [w:] R. Barthes, Mitologie, przeł. K. Dziadek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. Boorstin D.J., The Image. The Guide to Pseudo-Events in America, Vintage, New York 1964.

Cymanow-Sosin K., Lokowanie idei w reklamie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020.

Dougherty P.H., Advertising. A New Woman For Chanel, „New York Times”, 25.11.1987, sekcja D, s. 17, https://www.nytimes.com/1987/11/25/business/advertising- a- new- woman- forchanel.html (dostęp: 8.11.2023).

Dyer R., Heavenly Bodies, Film Stars and Society, Routledge, London, New York 2004.

Fridan B., Mistyka kobiecości, przeł. A. Grzybek, Czarna Owca, Warszawa 2012.

Godzic W., Znani z tego, że są znani, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Hautala H., The Galmorous Life of Chanel N° 5 – a contribution to the theory of glamour, praca magisterska, Stockholm University 2011.

Marylin Monroe w 10 punktach, Nez De Luxe, https://nezdeluxe.pl/2015/04/marilyn- monroew- 10- punktach.html (dostęp: 8.11.2023).

Mazzeo T.J., Sekretne życie Chanel N° 5. Pierwsza biografia najsłynniejszych perfum świata, przeł. M. Biernacka, Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2016.

Mulvey L., Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, przeł. J. Moch [w:] Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 1992.

Ryłko-Kurpiewska A., Reklama jako sztuka powtórzeń, Novae Res, Gdynia 2016.

Wolff N., Mit urody, przeł. M. Rogowska-Stangret, Czarna Owca, Warszawa 2014.

Yang N., The brand analysis of Chanel, „The Frontiers of Society, Science and Technology” 2021, Vol. 3, No. 3, s. 78–82.

Filmografia

Dogville, reż. L. von Trier, prod. Dania, Niemcy, Włochy, Francja, Szwecja, Norwegia, Holandia, Finlandia, Wielka Brytania 2003.

Godziny, reż. S. Daldry, prod. Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Francja, Kanada, Niemcy 2002.

Grease, reż. R. Kleiser, prod. Stany Zjednoczone 1978.

Inni, reż. A. Amenábar, prod.: Francja, Hiszpania, Stany Zjednoczone, Włochy 2001.

Moulin Rouge!, (The Moulin Rouge), reż. B. Luhrmann, prod. Australia, Stany Zjednoczone 2001.

Mroczny przedmiot pożądania, reż. L. Bunuel, prod. Hiszpania i Francja 1977.

Noting Hill, reż. R. Michell, prod. Wielka Brytania, Stany Zjednoczone 1999.

Piękność dnia, reż. L. Bunuel, prod. Francja, Włochy 1967.

Wielki Gatsby (The Great Gatsby), reż. B. Luhrmann, prod. Stany Zjednoczone 2013.

Wzgórze nadziei, reż. A. Minghella, prod. Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Rumunia, Włochy 2003.

Filmografia spotów

Chanel (chronologicznie) Chanel N° 5 Perfume, 1965, https://www.youtube.com/watch?v=naU7U1- Vpqg (dostęp: 8.11.2023).

Chanel N° 5, 1971, https://www.youtube.com/watch?v=dyQS_A3zO6U (dostęp: 8.11.2023). Chanel N° 5. Whispered, reż. H. Newton, 1973, https://www.youtube.com/watch?v=TGVNGoMXE2c (dostęp: 8.11.2023).

Chanel N° 5. La Piscine, reż. R. Scott, 1979, https://www.youtube.com/watch?v=b82iyeti9jg (dostęp: 8.11.2023).

Chanel N° 5. L’invitation au reve/Le Jardin, reż. R. Scott, 1982, https://www.youtube.com/ watch?v=cZ3vwIhHodo (dostęp: 8.11.2023).

Chanel N° 5. Monuments, reż. R. Scott, 1986, https://www.youtube.com/watch?v=dEDl8xF7Ruc (dostęp: 8.11.2023).

Chanel N° 5. La Star, reż. R. Scott, 1990, https://www.youtube.com/watch?v=Dv9WMs3zwCo (dostęp: 8.11.2023).

Chanel N° 5. The Film, reż. B. Luhrmann, 2004, https://www.youtube.com/watch?v=0hcaaKhGL00 (dostęp: 8.11.2023).

Chanel No. 5: There You Are, reż. J. Wright, 2012. https://www.youtube.com/watch? v=mGs4CjeJiJQ (dostęp: 8.11.2023).

Chanel No. 5: Wherever I Go, reż. J. Wright, 2012, https://www.youtube.com/watch?v=9UvVmMamNgE (dostęp: 8.11.2023).

Chanel N° 5. The One That I Want, reż. B. Luhrmann, 2014, https://www.youtube.com/ watch?v=8asRWe5XNw8 (dostęp: 8.11.2023).

Netografia

Chanel Chanel N° 5. Interview with Gisele Bündchen, https://www.youtube.com/watch?v=tt1pd73i6ys (dostęp: 8.11.2023).

Gisele Bündchen for Chanel. Conversation with Nature, https://www.youtube.com/ watch?v=9ofTtxS5GqA (dostęp: 8.11.2023).

Inside Chanel. Chapter 1. N° 5, https://www.chanel.com/us/about- chanel/the- stories/ (dostęp: 8.11.2023).

Inside Chanel. Chapter 2. Marylin and the 5, https://www.chanel.com/us/about-chanel/thestories/ (dostęp: 8.11.2023).

Inside Chanel. Chapter 32. N° 5. 100 Years of Celebrity, https://www.chanel.com/us/aboutchanel/the- stories/ (dostęp: 8.11.2023).

Pobrania

Opublikowane

2023-12-21

Jak cytować

Kaczor, K. (2023). Wszystko czego chcę, to Ty. Między odświeżeniem marki a zmianą paradygmatu – Chanel N° 5 w XXI wieku. Media Biznes Kultura, (2 (15), 83–101. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11227

Numer

Dział

Artykuły