FAST – w kierunku nowej formy dystrybucji treści
Słowa kluczowe:
FAST – free-ad supported-streaming TV, dystrybucja treści, programowanie, kontentAbstrakt
Branża streamingowa zatacza pełne koło. W porównaniu z jej początkami skoncentrowanymi przede wszystkim na dostępie do treści poprzez subskrypcję, treści wspierane reklamami i oferowane w zaplanowanym harmonogramie stają się obecnie coraz bardziej powszechne. Wiąże się to z coraz bardziej odczuwalnymi na rynku mediów zjawiskami: tak zwanym zmęczeniem subskrypcją1 (ang. subscription fatigue), jak również tak zwaną wielką anulacją subskrypcji (ang. the great unsubscribe), a także rezygnacji z abonamentu (określanego jako ang. cord-cutting2 ), co skutkuje tym, że wielu dostawców usług przesyłania strumieniowego odnotowuje spadek liczby abonentów. Odbiorcy korzystający z transmisji strumieniowej zwrócili się w kierunku poszukiwania alternatywnych opcji programowych, takich jak FAST (ang. free-ad supported-streaming TV) – bezpłatnej telewizji strumieniowej z reklamami. Rozwój tego sektora nie rewolucjonizuje obecnie rynku streamingowego. Z jednej strony stwarza jednak nowe możliwości dystrybucji treści, jak również stanowi odpowiedź na oczekiwania odbiorców. Z drugiej strony natomiast tworzy dodatkowe możliwości monetyzacji kontentu. Celem artykułu jest zobrazowanie nowego trendu w sposobie dystrybucji, jak również treści w przestrzeni usług przesyłu strumieniowego. Na potrzeby tej analizy przyjęto hipotezę, że w branży streamingowej usługi wspierane reklamami i zaplanowane programy na żywo zyskują na popularności i stanowią znaczącą alternatywę dla dotychczasowych modeli biznesowych. Artykuł ma zatem charakter przeglądowy i został oparty o analizę dostępnych raportów, opracowań o charakterze praktycznym, jak również wypowiedzi eksperckich. Nadto zamysłem autorki jest wskazanie kierunków i obszarów zmian, które w najbliższej przyszłości staną się częścią polskiego pejzażu medialnego.
Downloads
Bibliografia
Baran A., Czym jest FAST TV?, 2022, https://www.traple.pl/news/czym-jest-fast-tv/ (dostęp: 8.10.2023). Czym jest reklama OTT i CTV? Dlaczego marki inwestują w nią lwią część budżetów marketingowych?, 28.01.2022, https://trafficwatchdog.pl/pl/articles/93/czym-jest-reklama- -ott-i-ctv-dlaczego-marki-inwestuja-w-nia-lwia-czesc-budzetow-marketingowych (dostęp: 9.10.2023).
Diallo A., Ready To Cut The Cable TV Cord? Here’s How To Do It, 16.10.2013, https://www. forbes.com/sites/amadoudiallo/2013/10/16/how-to-cut-the-cord-cable-tv/?sh=6dd59f1323ac (dostęp: 2.10.2023).
Free Ad-Supported TV (FAST) Is the Future, and the Future Is Now, 15.08.2022, https:// target-video.com/free-ad-supported-tv/ (dostęp: 11.10.2023).
Fry A., FAST times in streaming, Digital TV Europe, 2022, s. 12–17, https://www.digitaltveurope. com/files/2022/09/DTVE-September-2022-lr.pdf (dostęp: 10.10.2023).
https://screenlovers.pl/%EF%BB%BFstreamowana-przyszlosc-tv-o-fenomenie-fast-prosto-z-mipcom/ (dostęp: 14.10.2023).
https://support.google.com/admanager/answer/6147120?hl=pl (dostęp: 11.10.2023).
https://www.oracle.com/pl/cx/advertising/measurement/ctv-vs-ott/ (dostęp: 11.10.2023). https://www.paramount.com/about (dostęp: 11.10.2023).
https://www.tvp.pl/centrum-informacji/informacje-dla-mediow/komunikaty-centrum-informacji/ technologia-dai-dynamicznego-profilowania-reklam-w-tvp/44733321 (dostęp: 14.10.2023).
Ka S., What Is Subscription Fatigue & What Does It Mean for the Future of Streaming?, 29.04.2022, https://www.spiceworks.com/marketing/programmatic-advertising/guest-article/what-is-subscription-fatigue-what-does-it-mean-for-the-future-of-streaming/ (dostęp: 7.10.2023).
Nowakowska J., Fast and furious: o streamowanej przyszłości telewizji prosto z mipcom, 2022, https://screenlovers.pl/%EF%BB%BFstreamowana-przyszlosc-tv-o-fenomenie-fast-prosto-z-mipcom/ (dostęp: 14.10.2023).
Powrót telewizji linearnej: Nadejście FAST, sierpień 2023, https://www.nielsen.com/pl/ insights/2023/linear-tvs-comeback-the-arrival-of-fast/ (dostęp: 14.10.2023).
Ruszył kanał CNN Fast. Ma przekonać do telewizji młodych widzów, 25.05.2023, https:// www.press.pl/tresc/76704,ruszyl-cnn-fast—-ma-przekonac-do-telewizji-mlodych-widzow (dostęp: 9.10.2023).
Ruszyła nowa usługa, która daje dostęp do prawie 200 kanałów TV zupełnie za darmo! Jak oglądać?, 2023 https://hdtvpolska.com/telewizja-kanaly-za-darmo-darmowe-gdzie-ogladac- -odbierac-online-na-telewizorze-google-tv-channels-polska-w-polsce/ (dostęp: 10.10.2023).
Sasińska-Klas T., Mediatyzacja a medializacja sfery publicznej, „Zeszyty Prasoznawcze” 2014, t. 57, nr 2 (218), s. 162–175.
Spangler T., ViacomCBS Streaming Shake-Up: Pluto TV’s Tom Ryan to Head New Global Division, Marc DeBevoise Steps Down, https://variety.com/2020/digital/news/viacomcbs- -streaming-tom-ryan-marc-debevoise-1234810594/ (dostęp: 7.10.2023).
Świerczyńska-Głownia W., Działalność programowa telewizji publicznej. Kluczowe determinanty programowania i dystrybucja oferty, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.
The FAST Channels & Services Convenience Package provides a bundling of FAST-related content across the Omdia Media & Entertainment portfolio, https://omdia.tech.informa. com/-/media/tech/omdia/brochures/fast-channels-n-services-convenience-package/fast-channels—services-convenience-package-brochure-1.f?rev=83184f2eb39c465f861954d00080d00c&hash= 87242C4D5A31E725A37270866DF89190 (dostęp: 14.10.2023).
The Rise of FAST Channels And the Challenges That Come With It, kwiecień 2023, Whip Media Intelligence & Insights Series, https://whipmedia.com/wp-content/uploads/2023/04/ The-Rise-of-Fast-Channels_2023.pdf (dostęp: 7.10.2023).
Understanding FAST, Blue Ant Media, https://blueantmedia.com/wp-content/uploads/2023/03/ OE_BlueAntMedia_eBook_V3.pdf (dostęp: 11.10.2023).
Wieczorek-Tomaszewska M., Szkoła Toronto dawniej i dziś. Studium z historii mediów, s. 6–7, https://ktime.up.krakow.pl/ref2010/wieczorek.pdf (dostęp: 19.11.2023).