FAST – w kierunku nowej formy dystrybucji treści

Authors

Keywords:

FAST – free-ad supported-streaming TV, content distribution, programming, content

Abstract

The streaming industry is coming full circle. Compared to its early days focused primarily on access to content via subscription, ad-supported and scheduled content is now becoming more common. This is related to phenomena that are becoming more and more noticeable on the media market: the so-called subscription fatigue, as well as the so-called the great unsubscribe, as well as cord-cutting, which is causing many streaming service providers to see their subscriber numbers decline. Streaming audiences have turned to looking for alternative programming options, such as FAST (free-ad supported-streaming TV). The development of this sector does not currently revolutionize the streaming market, but it creates, on the one hand, new opportunities for content distribution and responds to audience expectations, and on the other hand, it creates additional opportunities for content monetization. The purpose of this article is to illustrate a new trend in the way both content is distributed and created in the streaming services space. For the purposes of this analysis, it was hypothesized that in the streaming industry, ad-supported services and scheduled live programming are gaining in popularity and constitute a significant alternative to existing business models. Therefore, the article is a review and is based on the analysis of available reports, practical studies, as well as expert statements. Moreover, the author’s intention is to indicate the directions and areas of changes that will become part of the Polish media landscape in the near future.

Downloads

References

Baran A., Czym jest FAST TV?, 2022, https://www.traple.pl/news/czym-jest-fast-tv/ (dostęp: 8.10.2023). Czym jest reklama OTT i CTV? Dlaczego marki inwestują w nią lwią część budżetów marketingowych?, 28.01.2022, https://trafficwatchdog.pl/pl/articles/93/czym-jest-reklama- -ott-i-ctv-dlaczego-marki-inwestuja-w-nia-lwia-czesc-budzetow-marketingowych (dostęp: 9.10.2023).

Diallo A., Ready To Cut The Cable TV Cord? Here’s How To Do It, 16.10.2013, https://www. forbes.com/sites/amadoudiallo/2013/10/16/how-to-cut-the-cord-cable-tv/?sh=6dd59f1323ac (dostęp: 2.10.2023).

Free Ad-Supported TV (FAST) Is the Future, and the Future Is Now, 15.08.2022, https:// target-video.com/free-ad-supported-tv/ (dostęp: 11.10.2023).

Fry A., FAST times in streaming, Digital TV Europe, 2022, s. 12–17, https://www.digitaltveurope. com/files/2022/09/DTVE-September-2022-lr.pdf (dostęp: 10.10.2023).

https://screenlovers.pl/%EF%BB%BFstreamowana-przyszlosc-tv-o-fenomenie-fast-prosto-z-mipcom/ (dostęp: 14.10.2023).

https://support.google.com/admanager/answer/6147120?hl=pl (dostęp: 11.10.2023).

https://www.oracle.com/pl/cx/advertising/measurement/ctv-vs-ott/ (dostęp: 11.10.2023). https://www.paramount.com/about (dostęp: 11.10.2023).

https://www.tvp.pl/centrum-informacji/informacje-dla-mediow/komunikaty-centrum-informacji/ technologia-dai-dynamicznego-profilowania-reklam-w-tvp/44733321 (dostęp: 14.10.2023).

Ka S., What Is Subscription Fatigue & What Does It Mean for the Future of Streaming?, 29.04.2022, https://www.spiceworks.com/marketing/programmatic-advertising/guest-article/what-is-subscription-fatigue-what-does-it-mean-for-the-future-of-streaming/ (dostęp: 7.10.2023).

Nowakowska J., Fast and furious: o streamowanej przyszłości telewizji prosto z mipcom, 2022, https://screenlovers.pl/%EF%BB%BFstreamowana-przyszlosc-tv-o-fenomenie-fast-prosto-z-mipcom/ (dostęp: 14.10.2023).

Powrót telewizji linearnej: Nadejście FAST, sierpień 2023, https://www.nielsen.com/pl/ insights/2023/linear-tvs-comeback-the-arrival-of-fast/ (dostęp: 14.10.2023).

Ruszył kanał CNN Fast. Ma przekonać do telewizji młodych widzów, 25.05.2023, https:// www.press.pl/tresc/76704,ruszyl-cnn-fast—-ma-przekonac-do-telewizji-mlodych-widzow (dostęp: 9.10.2023).

Ruszyła nowa usługa, która daje dostęp do prawie 200 kanałów TV zupełnie za darmo! Jak oglądać?, 2023 https://hdtvpolska.com/telewizja-kanaly-za-darmo-darmowe-gdzie-ogladac- -odbierac-online-na-telewizorze-google-tv-channels-polska-w-polsce/ (dostęp: 10.10.2023).

Sasińska-Klas T., Mediatyzacja a medializacja sfery publicznej, „Zeszyty Prasoznawcze” 2014, t. 57, nr 2 (218), s. 162–175.

Spangler T., ViacomCBS Streaming Shake-Up: Pluto TV’s Tom Ryan to Head New Global Division, Marc DeBevoise Steps Down, https://variety.com/2020/digital/news/viacomcbs- -streaming-tom-ryan-marc-debevoise-1234810594/ (dostęp: 7.10.2023).

Świerczyńska-Głownia W., Działalność programowa telewizji publicznej. Kluczowe determinanty programowania i dystrybucja oferty, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.

The FAST Channels & Services Convenience Package provides a bundling of FAST-related content across the Omdia Media & Entertainment portfolio, https://omdia.tech.informa. com/-/media/tech/omdia/brochures/fast-channels-n-services-convenience-package/fast-channels—services-convenience-package-brochure-1.f?rev=83184f2eb39c465f861954d00080d00c&hash= 87242C4D5A31E725A37270866DF89190 (dostęp: 14.10.2023).

The Rise of FAST Channels And the Challenges That Come With It, kwiecień 2023, Whip Media Intelligence & Insights Series, https://whipmedia.com/wp-content/uploads/2023/04/ The-Rise-of-Fast-Channels_2023.pdf (dostęp: 7.10.2023).

Understanding FAST, Blue Ant Media, https://blueantmedia.com/wp-content/uploads/2023/03/ OE_BlueAntMedia_eBook_V3.pdf (dostęp: 11.10.2023).

Wieczorek-Tomaszewska M., Szkoła Toronto dawniej i dziś. Studium z historii mediów, s. 6–7, https://ktime.up.krakow.pl/ref2010/wieczorek.pdf (dostęp: 19.11.2023).

Published

2023-12-21

How to Cite

Świerczyńska-Głownia, W. (2023). FAST – w kierunku nowej formy dystrybucji treści. Media Business Culture, (2 (15), 137–149. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11230

Issue

Section

Artykuły