Trendy i odpowiedź strategiczna organizacji cyfrowo-medialnych w czasach kryzysu na przykładzie TikToka, Tindera i Twitcha
Słowa kluczowe:
trendy, odpowiedź strategiczna, organizacje cyfrowo-medialne, kryzys, myślenie długofaloweAbstrakt
Rola mediów w kontekście kryzysu jest znacząca: znany jest aspekt i potencjał informacyjny, opiniotwórczy, edukacyjny, koncyliacyjny mediów. Znane są też przypadki wykorzystywania kryzysu przez media: eksploatacja finansowa czy polaryzacja społeczna. Media jako organizacje jednak same działają w warunkach permanentnego kryzysu i poszukują odpowiedzi strategicznej, której mogą – a często wręcz muszą – udzielać. Ponieważ żadna organizacja cyfrowo-medialna, rozumiana jako podmiot organizacyjny zajmujący się produkcją i dystrybucją kontentu w przestrzeni cyfrowej, nie działa w próżni. Funkcjonują one w otoczeniu biznesowym, które współcześnie jest opisywane jako burzliwe, wrogie, hiperkonkurencyjne, o wysokim potencjale. Z tego względu zachodzi konieczność analizowania otoczenia, co umożliwia między innymi identyfikowanie trendów i budowanie odpowiedzi strategicznej na podstawie ich instrumentalizowania i priorytetyzacji. Analizie poddano trendy będące w fazie wzrostu, wykorzystując proponowane przez infuture. institute mapy i karty trendów na rok 2022 i 2023 oraz odnosząc je do wybranych przedsiębiorstw cyfrowo-medialnych: Tinder, Twitch i TikTok. Dokonano mapowania wybranych trendów w oparciu o zmodyfikowany macierz Eisenhowera: macierz pilne-strategiczne. W wyniku analizy dokonano obserwacji dotyczących specyfiki i znaczenia odpowiedzi strategicznej. Sformułowano także pewne rekomendacje dotyczące działań długofalowych. Celem artykułu jest podtrzymywanie zainteresowania dyskusją dotyczącą znaczenia myślenia strategicznego z uwzględnieniem foresightu strategicznego i antycypowania przyszłości w odniesieniu do organizacji cyfrowo-medialnych.
Downloads
Bibliografia
Bennis W., Nanus B., Leaders: The strategies for taking charge, Harper & Row, New York 1985.
Bruno Latour: wywiad, Nowy świat, reż. Camille De Chenay, Nicolas Truong, Francja 2021, www.arte.tv/pl/videos/106738-001-A/bruno-latour-wywiad (dostęp: 1.10.2023).
Coombs T.W., Ongoing crisis communication: Planning, managing, and responding (2nd ed.), Sage Publication, Thousand Oaks, CA 2007.
D’Cruze D., Elon Musk confirms he has fired over 80% of Twitter employees so far, Business Today, 12.04.2023, https://www.businesstoday.in/technology/news/story/elon-musk-confirms-he-has-fired-over-80-of-twitter-employees-so-far-377045-2023-04-12 (dostęp: 1.10.2023).
Fidziński M., Prof. Hausner: Nie chodzi o to, by ten okres przeczekać. To moment zwrotny, gdy człowiek musi dokonać nowego wyboru, Next.Gazeta.pl, 5.06.2020, https://next.gazeta. pl/next/7,151003,26002292,prof-hausner-nie-chodzi-o-to-by-ten-okres-przeczekac-to.html (dostęp: 25.10.2023).
Goel S., How does Twitch make money, TheStrategyStory.com, 13.12.2021, https://thestrategystory.com/2021/12/13/how-does-twitch-make-money-business-model (dostęp: 17.10.2023).
Gospodarek T., Strategia jako struktura naukowa zarządzania [w:] Zarządzanie strategiczne. Strategie organizacji, red. R. Krupski, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2010.
Hameed Z., TikTok’s Business Strategy, Linkedin.com, 21.12.2022, https://www.linkedin.com/ pulse/tiktoks-business-strategy-zain-hameed (dostęp: 16.10.2023).
Helmore E., The digital media bubble has burst. Where does the industry go from here?, „The Guardian”, 7.05.2023, www.theguardian.com/media/2023/may/07/the-digital-media- -bubble-has-burst-where-does-the-industry-go-from-here (dostęp: 1.10.2023).
Iqbal M., TikTok Revenue and Usage Statistics (2023), BusinessOfApps.com, www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics (dostęp: 30.10.2023).
Iqbal M., Tinder Revenue and Usage Statistics (2023), www.businessofapps.com/data/tinder-statistics (dostęp: 30.10.2023).
Iqbal M., Twitch Revenue and Usage Statistics (2023), BusinessOfApps.com, www.businessofapps.com/data/twitch-statistics (dostęp: 30.10.2023).
Kahneman D., Sibony O., Sunstein C.R., Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach, przeł. P. Szymczak, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2022.
Karty Trendów, infuture.institute, https://infuture.institute/produkt/karty-trendow (dostęp: 1.10.2023).
Latour B., Never let a good crisis go to waste, 2021, http://www.bruno-latour.fr/sites/default/ files/downloads/21-GUARDIAN-25-12-21.pdf (dostęp: 21.04.2024).
Łącki P., Macierz Eisenhowera [w:] Encyklopedia zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/ Macierz_Eisenhowera (dostęp: 1.10.2023).
Mapa trendów, Infuture.Institute, https://infuture.institute/mapa-trendow (dostęp: 1.10.2023).
Medal A., 1 Billion Matches Later, Tinder Can Trace Its To-the-Moon Growth to Signing Up, Entrepreneur, 24.11.2015, www.entrepreneur.com/growing-a-business/1-billion-matches-later-tinder-can-trace-its-to-the-moon/253165 (dostęp: 20.10.2023).
Napoli P. M., Caplan R., When Media Companies Insist They’re Not Media Companies and Why It Matters for Communications Policy, SSRN 2016, s. 1–39, http://dx.doi. org/10.2139/ssrn.2750148 (dostęp: 1.10.2023).
Sanchez-Tabernero A., The Future of Media Companies:Strategies for an Unpredictable World [w:] Strategic Responses to Media Market Changes, red. R. G. Picard, Jönköping 2004.
Tworzydło D., Komunikowanie organizacji w kryzysie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.