Media w konflikcie interesów? Analiza deklaracji misji oraz sytuacji finansowej wybranych stacji radiowych

Autor

Słowa kluczowe:

zarządzanie mediami, konflikt interesów, deklaracja misji, aspekty ekonomiczne, aspekty społeczne

Abstrakt

W prezentowanej pracy poszukiwano nowych możliwości rozwiązania konfliktu interesów w branży medialnej. Uznano, według definicji Dennisa Thompsona, że konflikt interesów to szereg okoliczności i uzasadniona obawa, że cel drugorzędny będzie wpływał na pierwszorzędny. Główny interes odnosi się do podstawowych, wręcz statutowych celów działalności medialnej, czyli realizacji misji społecznej, interes drugorzędny zaś obejmuje korzyść osobistą. Zdaje się, że w mediach zysk nie powinien być prymatem – raczej winien być pewnym pryzmatem. Celem artykułu jest sformułowanie pewnej propozycji, na podstawie renegocjacji stanu aktualnego. Proponuje się tak zwaną trzecią drogę (względem działania non-profit i for-profit), którą warto poddać pod dalszą dyskusję. W tym celu została przeprowadzona analiza sytuacji finansowej oraz analiza deklarowanej misji wybranych podmiotów medialnych: stacji radiowych, takich jak Radio BBC, WWOZ, WRBH. Uważne prześledzenie tych dwóch wymiarów (misji i finansów) umożliwia pogłębianie dyskursu związanego z konfliktem interesów. Stanowi także propozycję renegocjacji przekonań na temat biznesu medialnego w ogóle. Na potrzeby realizacji celu artykułu i celu badawczego sformułowano pytanie badawcze: Czy media muszą wybierać między zyskiem a misją społeczną? Otrzymane wyniki badawcze oraz dyskusja nad wynikami nie pozwalają odpowiedzieć na pytanie badawcze twierdząco. Dzięki temu można przyjąć, że organizacje medialne nie muszą wybierać między zyskiem a misją społeczną. Zmieniająca w najbliższych latach sytuacja BBC, w tym także BBC Radio, wymaga dalszych obserwacji i weryfikacji, czy brytyjski nadawca radiowo-telewizyjny stanie się uznanym i rozpoznawanym przypadkiem łączenia zysku z misją, być może nawet w sposób zrównoważony i inkluzywny.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

About the BBC, BBC.com, https://www.bbc.com/aboutthebbc/governance/mission, (dostęp: 11.01.2023).

Annual Plan, BBC.com, https://www.bbc.com/aboutthebbc/reports/annualreport, (dostęp: 11.01.2023).

Battilana J., Pache A.-C., Sengul M., Kimsey M., The Dual-Purpose Playbook, „Harvard Business Review Magazine” 2019, nr 97(4).

BBC Annual Plan 2022/23, 30 March 2022, https://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/documents/bbc-annual-plan-2022-2023.pdf, (dostęp: 11.01.2023).

Bowie E., The New Orleans Jazz and Heritage Festival and Foundation: the Jazz and Heritage Gallery, New Orlean 2009, https://scholarworks.uno.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1098&-context=aa_rpts, (dostęp: 7.01.2023).

Drucker P.F., Management: Tasks, Responsibilities, Practices, Harper Collins, New York 2008.

Flew T., Understanding Global Media, Palgrave, London 2007.

Friends of WWOZ, INC. Audits of Financial Statements 2020/2021, https://app.lla.state.la.us/PublicReports.nsf/0/8EEE70B451574973862587F20076201C/$FILE/00026091.pdf, (dostęp: 11.01.2023).

Girardot J., Seeing the city through sound with radio for the blind, ViaNolaVie, 29.12.2022, www.vianolavie.org/2022/12/29/seeing-the-city-through-sound-with-radio-for-the-blind, (dostęp: 4.01.2023).

Hesselbein F., Goldsmith M., Somerville I., Leading for Innovation. And Organizing for Results, Jossey-Bass, San Francisco 2001, https://vuthedudotorg.files.wordpress.com/2015/04/leading_for_innov.pdf, (dostęp: 11.01.2023).

History of BBC, BBC.com, https://radiofidelity.com/history-of-bbc-radio/, (dostęp: 5.01.2023).

https://projects.propublica.org/nonprofits/display_990/581702220/04_2021_prefixes_58-59%2F581702220_202008_990_2021042117978250, (dostęp: 11.01.2023).

https://www.bbc.co.uk/sounds/stations, (dostęp: 7.01.2023).

https://www.wrbh.org/about-us/financial-info, (dostęp: 11.01.2023).

https://www.wwoz.org/history-wwoz, (dostęp: 7.01.2023).

https://www.wwoz.org/sites/default/files/files/wwoz_diversity_statement.pdf, (dostęp: 11.01.2023).

https://www.wwoz.org/wwoz-volunteers, (dostęp: 7.01.2023).

https://www.youtube.com/watch?v=YWyCCJ6B2WE, (dostęp: 7.01.2023).

Jędrzejewski S., Dylematy rozwoju radiofonii publicznej [w:] Media elektroniczne w procesie komunikacji rynkowej, red. M. Duczmal, B. Nierenberg, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji, Opole 2005.

Jędrzejewski S., Radio publiczne w Europie. Program, finansowanie, technologia, audytorium, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015, https://repozytorium.kozminski.edu.pl/system/files/J%C4%99drzejewski_Radio%20publiczne.pdf, (dostęp: 5.01.2023).

Kapp W., Zakłócenia środowiska a koszty społeczne. Wyzwanie dla ekonomii [w:] Środowisko człowieka a rozwój społeczno-ekonomiczny. Wybór opracowań, red. A. Kukliński, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1975.

Media publiczne w Europie. Jak bardzo uzależnione są od rządowej pomocy?, Forsal.pl, 15.12.2022, https://forsal.pl/biznes/media/artykuly/8611013,media-publiczne-w-europie-jak-bardzo-uzaleznione-sa-od-rzadowej-pomocy.html, (dostęp: 5.01.2023).

Moylan K., Accented Radio in Miami and New Orleans [w:] Transnationalizing Radio Research: New Approaches to an Old Medium, eds. G. Föllmer, A. Badenoch, Bielefeld: transcript 2018, https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/13324/Transnationalizing_Radio_Research_47-56_Moylan_Accented_Radio_Miami_New_Orleans_.pdf, (dostęp: 12.01.2023).

Pay No Attention to The Man Behind the Curtain, Digitalcultures.net, 2.03.2022, https://digitalcultures.net/slang/pop-culture/pay-no-attention-to-the-man-behind-the-curtain/, (dostęp: 7.01.2023).

Picard R.G., Media Economics: Concepts and Issues, Sage Publications, Newbury Park, CA 1989.

Research: Radio Found To Be Trustworthy Among Fans of All Media, InsideRadio.com, www.insideradio.com/free/research-radio-found-to-be-trustworthy-among-fans-of-all-media/article_c4c08260-69e6-11eb-b696-1f45f8104061.html, (dostęp: 5.01.2023).

Rodero E., Radio: the Medium that Best Copes in Crises. Listening Habits, Consumption, and Perception of Radio Listeners During the Lockdown by the COVID-19, „El profesional de la información” 2020, No. 3(29).

The BBC Group, Departmental Overview 2020-21, https://www.nao.org.uk/wp-content/uploads/2021/10/Departmental-Overview-2020-21-The-BBC-Group.pdf, (dostęp: 11.01.2023).

Thompson D., Understanding Financial Conflicts of Interest, „New England Journal of Medicine” 1993, No. 329(8), https://interessenkonflikte.de/x1993Thompson.pdf, (dostęp: 5.01.2023).

Uchańska A., Strategie przedsiębiorstwa prasowego w XXI wieku, „Infotezy” 2011, nr 1, s. 47–59.

Waterson J., BBC licence fee to be abolished in 2027 and funding frozen, TheGuardian.com, 16.01.2022, https://www.theguardian.com/media/2022/jan/16/bbc-licence-fee-to-be-abolished-in-2027-and-funding-frozen (dostęp: 10.01.2023).

What Is Our Mission?, The Drucker Institute: 2018 Drucker Prize, www.drucker.institute/wp-content/uploads/2018/08/Reading_Drucker-on-Mission.pdf, (dostęp: 7.01.2023).

Who We Are, wrbh.org, https://www.wrbh.org/about-us/who-we-are/, (dostęp: 11.01.2023).

Wirt J., Musical Friends Help WWOZ Celebrate its Birthday at Tip’s. Little Station, Big Sound, Nola.com, 18.02.2015, www.nola.com/entertainment_life/music/article_73755379-19d1-5aac-9eab-a73c79025758.html, (dostęp: 10.01.2023).

Pobrania

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

Teler, A. (2023). Media w konflikcie interesów? Analiza deklaracji misji oraz sytuacji finansowej wybranych stacji radiowych. Media Biznes Kultura, (1(14), 111–127. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/9086

Numer

Dział

Artykuły