Hejt jako konsekwencja pozornych działań promocyjnych w biznesie – analiza wybranych przypadków
Słowa kluczowe:
dezinformacja, hejt, greenwashing, rainbow washing, warwashingAbstrakt
W tekście dokonano analizy zjawiska hejtu jako reakcji na pozorne działania marketingowe i PR-owe korporacji w zakresie ekologii, wsparcia społeczności LGBTQ+, ofiar wojny oraz sprzeciwu wobec agresora. Celem jest zrozumienie, jak greenwashing, rainbow washing i warwashing prowadzą do negatywnych reakcji społecznych, w tym hejtu, oraz jakie konsekwencje niosą one dla marek i społeczności. Badanie opiera się na analizie trzech przypadków (ang. case study) ilustrujących różne rodzaje washingu, a każdy przypadek ocenia rzeczywiste działania firm oraz ich odbiór przez społeczeństwo. Wyniki analizy pokazują, że pozorne poparcie często skutkuje hejtem i negatywną reakcją konsumentów, prowadząc do osłabienia wizerunku marki i utraty zaufania społecznego. W artykule podkreśla się znaczenie przejrzystości i uczciwości w komunikacji marek, wskazując, że niespójne praktyki mogą szkodzić zarówno reputacji przedsiębiorstw, jak i negatywnie wpływać na społeczności, do których firmy adresują swoje działania.
Downloads
Bibliografia
Bakalarska J., Marketing wartości, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2016.
Bakalarska-Stankiewicz J., Kolory washingu – jak marki wykorzystują wartości tylko dla własnych celów, https://digitized.pl/kolory-washingu-jak-marki-wykorzystuja-wartosci-tylko-dla-wlasnych-celow/ (dostęp: 12.10.2024).
Baran M., Tym razem marce YES nie wyszło. Eksperci o akcji #YESforLove, https://www.proto.pl/aktualnosci/yes-obraczki-pride-month-lgbt-kryzys/ (dostęp: 23.10.2024).
Bąkowicz K., Greenwashing. Wpływ dezinformacji na dyskurs o ekologii i klimacie, Instytut Dyskursu i Dialogu, Toruń 2023.
Bilewicz M., Marchlewska M., Soral W., Winiewski M., Mowa nienawiści. Raport z badań sondażowych, strona internetowa projektu Obywatele dla Demokracji, brak daty opubl., https://www.ngofund.org.pl/wp-content/uploads/2014/06/raport_final_poj.pdf (dostęp: 9.06.2025).
Dauke E., European Union: New Directive to Protect Consumers from Greenwashing Enters into Force, https://www.loc.gov/item/global-legal-monitor/2024-04-29/european-union-new-directive-to-protect-consumers-from-greenwashing-enters-into-force/ (dostęp: 27.10.2024).
Dezinformacja w czasach kryzysu, red. K. Stasiuk-Krajewska, M. Wenzel, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2024.
Feliksiak M., Społeczna percepcja przemocy werbalnej i mowy nienawiści. Komunikat z badań, CBOS, 2007, [online] https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_074_07.PDF, s. 1 (dostęp: 5.11.2022).
Gajda J., Agresja językowa w stosunkach międzyludzkich [w:] Język narzędziem myślenia i działania, red. W. Gruszczyński, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2002.
Greenwash [w:] MacMillan Dictionary, https://www.macmillandictionary.com/buzzword/entries/greenwash.html (dostęp: 30.04.2023).
Hejt, https://sjp.pwn.pl/sjp/hejt;5580544.html (dostęp: 15.10.2023).
House of Commons – Digital, Culture, Media and Sport Committee, Disinformation and ‘fake news’: Final Report, Eighth Report of Session 2017–19, 2019.
Kaczmarek-Śliwińska M., Zarządzanie komunikacją kryzysową w przestrzeni mediów społecznościowych w kontekście zjawiska hejtingu, „Kultura–Media–Teologia” 2016, nr 25, s. 46–58.
Kanne B.L., Social media warwashing. Its effects on Portuguese and Danish consumers: A cross-cultural study, Católica Porto Business School, Universidade Católica Portuguesa 2023.
Leroy Merlin Polska, Drodzy, jako Leroy Merlin Polska mamy wpływ na to co robimy w Polsce, https://www.facebook.com/LeroyMerlinPolska/posts/pfbid038JXf5Wyh3FZJiaubDe-ZEYQswYiQ8Qkpn6ckotC2JFqrwxWKVvrj43NttZuoEXcyGl (dostęp: 24.10.2024).
Mielcarek P., Metoda case study w rozwoju teorii naukowych, „Organizacja i Kierowanie” 2014, nr 1(161), s. 105–117.
Naruszewicz-Duchlińska A., Hejt czy nie hejt? Oto jest pytanie. Wstępne rozważania o internetowych definicjach i opisach hejtu, „Prace Językoznawcze” 2021, nr XXIII/2, s. 303–316.
Naruszewicz-Duchlinska A., Nienawiść́ w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.
Newsweek, „Plastik nie jest taki zły”? O rewelacje Martyny Wojciechowskiej zapytaliśmy ekologów, https://www.newsweek.pl/styl-zycia/plastik-nie-jest-taki-zly-martyna-wojciechowska-skrytykowana-w-sieci/r8ebqdm (dostęp: 24.10.2024).
Noizz, „Pojemnik na zwłoki”. Nowa akcja w ramach bojkotu Leroy Merlin, https://noizz.pl/spoleczenstwo/pojemnik-na-zwloki-nowa-akcja-w-ramach-bojkotu-sklepow-leroy-merlin/tn4t5px (dostęp: 20.10.2024).
Özbilgin M.F., Erbil C., Rainbow burning to rainbow washing: how (not) to manage LGBT+ inclusion [in:] Genderwashing in Leadership: Power, Policies and Politics (Transformative Women Leaders), C. Elliot, R.A. Gardiner, W. Fox-Kirk, V. Stead (eds.), Emerald Publishing, Leeds 2024.
Peisert M., Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.
Piotrowski Sz., Ochrona konsumentów i rynku w kontekście zjawiska greenwashingu – Stan obecny i kierunek reform w Unii Europejskiej [w:] Koncepcja zrównoważonego rozwoju w ekonomii, finansach i zarządzaniu, red. R. Kamiński, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Poznań 2023.
Segal M., EU Adopts New Law to Protect Consumers Against Misleading Green Claims, https://www.esgtoday.com/eu-adopts-new-rules-to-protect-consumers-against-misleading-green-claims/ (dostęp: 27.10.2024).
Skey M., Sportswashing: Media headline or analytic concept, „The International Review for the Sociology of Sport” 2023, Vol. 50(5), s. 749–764.
Sławiński A., Protest pod Leroy Merlin. Hasło: „Macie krew na rękach”, okrzyki „Hańba!”, szyderstwa i silne emocje. Rzeczniczka sieci odpowiad, https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,28294123,macie-krew-na-rekach-protest-pod-sklepem-leroy-merlin-happeningi.html (dostęp: 23.10.2024).
Staniurski P., Trolling, fake news, infotainment. Rola mediów społecznościowych w prowadzeniu wojny informacyjnej na przykładzie działań podejmowanych w tym obszarze przez federację rosyjską [w:] Dezinformacja – Inspiracja – Społeczeństwo. Social CyberSecurity, red. D. Boćkowski, E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, K. Gorynia, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022,
Uprzedzuprzedzenia.org, Geneza hejtu, https://uprzedzuprzedzenia.org/czym-mowa-nienawisci/geneza-hejtu/ (dostęp: 15.10.2024).
Van der Linden S., Fake news. Jak dezinformacja infekuje umysły i jak się na nią uodpornić, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2024.
Wojciechowska M., Plastik nie taki zły, [Post na Facebooku] https://www.facebook.com/martyna.world/posts/pfbid0v9UDAKJrv5rCVR32e8QPKyh1hfCffVcMPuM8r6Pmeqx5NoywAqcWb-3sLL9b1znfvl (dostęp: 23.10.2024).
YES, [Edit] W tym miejscu był post o akcji #YESforLove, https://www.facebook.com/photo/?fbid=10160908750014939&set=a.285005714938 (dostęp: 23.10.2024).
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe
