Hate as a consequence of apparent promotional activities in business – analysis of selected case

Authors

Keywords:

disinformation, hate, greenwashing, rainbow washing, warwashing

Abstract

The author examines the phenomenon of hate speech as a reaction to apparent marketing and PR efforts by corporations to go green, support the LGBTQ+ community, victims of war and oppose the aggressor. The aim is to understand how greenwashing, rainbow washing and warwashing lead to negative social reactions, including hejt, and what consequences they have for brands and communities. The study is based on the analysis of three cases (case studies) illustrating different types of washing, and each case evaluates the actual actions of companies and their public perception. The results of the analysis show that apparent endorsement often results in heckling and negative consumer reaction, leading to a weakened brand image and loss of public trust. The article emphasises the importance of transparency and honesty in brand communication, pointing out that inconsistent practices can damage both the reputation of companies and negatively affect the communities to which companies address their activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakalarska J., Marketing wartości, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2016.

Bakalarska-Stankiewicz J., Kolory washingu – jak marki wykorzystują wartości tylko dla własnych celów, https://digitized.pl/kolory-washingu-jak-marki-wykorzystuja-wartosci-tylko-dla-wlasnych-celow/ (dostęp: 12.10.2024).

Baran M., Tym razem marce YES nie wyszło. Eksperci o akcji #YESforLove, https://www.proto.pl/aktualnosci/yes-obraczki-pride-month-lgbt-kryzys/ (dostęp: 23.10.2024).

Bąkowicz K., Greenwashing. Wpływ dezinformacji na dyskurs o ekologii i klimacie, Instytut Dyskursu i Dialogu, Toruń 2023.

Bilewicz M., Marchlewska M., Soral W., Winiewski M., Mowa nienawiści. Raport z badań sondażowych, strona internetowa projektu Obywatele dla Demokracji, brak daty opubl., https://www.ngofund.org.pl/wp-content/uploads/2014/06/raport_final_poj.pdf (dostęp: 9.06.2025).

Dauke E., European Union: New Directive to Protect Consumers from Greenwashing Enters into Force, https://www.loc.gov/item/global-legal-monitor/2024-04-29/european-union-new-directive-to-protect-consumers-from-greenwashing-enters-into-force/ (dostęp: 27.10.2024).

Dezinformacja w czasach kryzysu, red. K. Stasiuk-Krajewska, M. Wenzel, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2024.

Feliksiak M., Społeczna percepcja przemocy werbalnej i mowy nienawiści. Komunikat z badań, CBOS, 2007, [online] https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_074_07.PDF, s. 1 (dostęp: 5.11.2022).

Gajda J., Agresja językowa w stosunkach międzyludzkich [w:] Język narzędziem myślenia i działania, red. W. Gruszczyński, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2002.

Greenwash [w:] MacMillan Dictionary, https://www.macmillandictionary.com/buzzword/entries/greenwash.html (dostęp: 30.04.2023).

Hejt, https://sjp.pwn.pl/sjp/hejt;5580544.html (dostęp: 15.10.2023).

House of Commons – Digital, Culture, Media and Sport Committee, Disinformation and ‘fake news’: Final Report, Eighth Report of Session 2017–19, 2019.

Kaczmarek-Śliwińska M., Zarządzanie komunikacją kryzysową w przestrzeni mediów społecznościowych w kontekście zjawiska hejtingu, „Kultura–Media–Teologia” 2016, nr 25, s. 46–58.

Kanne B.L., Social media warwashing. Its effects on Portuguese and Danish consumers: A cross-cultural study, Católica Porto Business School, Universidade Católica Portuguesa 2023.

Leroy Merlin Polska, Drodzy, jako Leroy Merlin Polska mamy wpływ na to co robimy w Polsce, https://www.facebook.com/LeroyMerlinPolska/posts/pfbid038JXf5Wyh3FZJiaubDe-ZEYQswYiQ8Qkpn6ckotC2JFqrwxWKVvrj43NttZuoEXcyGl (dostęp: 24.10.2024).

Mielcarek P., Metoda case study w rozwoju teorii naukowych, „Organizacja i Kierowanie” 2014, nr 1(161), s. 105–117.

Naruszewicz-Duchlińska A., Hejt czy nie hejt? Oto jest pytanie. Wstępne rozważania o internetowych definicjach i opisach hejtu, „Prace Językoznawcze” 2021, nr XXIII/2, s. 303–316.

Naruszewicz-Duchlinska A., Nienawiść́ w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia 2015.

Newsweek, „Plastik nie jest taki zły”? O rewelacje Martyny Wojciechowskiej zapytaliśmy ekologów, https://www.newsweek.pl/styl-zycia/plastik-nie-jest-taki-zly-martyna-wojciechowska-skrytykowana-w-sieci/r8ebqdm (dostęp: 24.10.2024).

Noizz, „Pojemnik na zwłoki”. Nowa akcja w ramach bojkotu Leroy Merlin, https://noizz.pl/spoleczenstwo/pojemnik-na-zwloki-nowa-akcja-w-ramach-bojkotu-sklepow-leroy-merlin/tn4t5px (dostęp: 20.10.2024).

Özbilgin M.F., Erbil C., Rainbow burning to rainbow washing: how (not) to manage LGBT+ inclusion [in:] Genderwashing in Leadership: Power, Policies and Politics (Transformative Women Leaders), C. Elliot, R.A. Gardiner, W. Fox-Kirk, V. Stead (eds.), Emerald Publishing, Leeds 2024.

Peisert M., Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.

Piotrowski Sz., Ochrona konsumentów i rynku w kontekście zjawiska greenwashingu – Stan obecny i kierunek reform w Unii Europejskiej [w:] Koncepcja zrównoważonego rozwoju w ekonomii, finansach i zarządzaniu, red. R. Kamiński, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Poznań 2023.

Segal M., EU Adopts New Law to Protect Consumers Against Misleading Green Claims, https://www.esgtoday.com/eu-adopts-new-rules-to-protect-consumers-against-misleading-green-claims/ (dostęp: 27.10.2024).

Skey M., Sportswashing: Media headline or analytic concept, „The International Review for the Sociology of Sport” 2023, Vol. 50(5), s. 749–764.

Sławiński A., Protest pod Leroy Merlin. Hasło: „Macie krew na rękach”, okrzyki „Hańba!”, szyderstwa i silne emocje. Rzeczniczka sieci odpowiad, https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,28294123,macie-krew-na-rekach-protest-pod-sklepem-leroy-merlin-happeningi.html (dostęp: 23.10.2024).

Staniurski P., Trolling, fake news, infotainment. Rola mediów społecznościowych w prowadzeniu wojny informacyjnej na przykładzie działań podejmowanych w tym obszarze przez federację rosyjską [w:] Dezinformacja – Inspiracja – Społeczeństwo. Social CyberSecurity, red. D. Boćkowski, E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, K. Gorynia, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022,

Uprzedzuprzedzenia.org, Geneza hejtu, https://uprzedzuprzedzenia.org/czym-mowa-nienawisci/geneza-hejtu/ (dostęp: 15.10.2024).

Van der Linden S., Fake news. Jak dezinformacja infekuje umysły i jak się na nią uodpornić, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2024.

Wojciechowska M., Plastik nie taki zły, [Post na Facebooku] https://www.facebook.com/martyna.world/posts/pfbid0v9UDAKJrv5rCVR32e8QPKyh1hfCffVcMPuM8r6Pmeqx5NoywAqcWb-3sLL9b1znfvl (dostęp: 23.10.2024).

YES, [Edit] W tym miejscu był post o akcji #YESforLove, https://www.facebook.com/photo/?fbid=10160908750014939&set=a.285005714938 (dostęp: 23.10.2024).

Published

2025-06-30

How to Cite

Rabenda, K. (2025). Hate as a consequence of apparent promotional activities in business – analysis of selected case. Media Business Culture, (1(18), 39–62. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/12559

Issue

Section

Wokół hejtu jako zjawiska