Ewolucja paradygmatu ochrony dobra odbiorcy mediów

Autor

Słowa kluczowe:

normatywna teoria mediów, kodeksy etyczne, dobro odbiorcy mediów, fact-checking, paradygmat kontroli społecznej mediów

Abstrakt

W XX wieku, zwanym też okresem „najwyższego modernizmu w dziennikarstwie”, został ukształtowany paradygmat ochrony odbiorcy mediów. Sformułowana wówczas normatywna teoria mediów dostarcza wiedzy, jak media powinny funkcjonować i być zorganizowane, aby działać w interesie ogólnospołecznym lub dla dobra społeczeństwa jako całości. Duży wpływ na rozwój teorii normatywnej miała proklamowana w USA w 1947 roku doktryna społecznej odpowiedzialności prasy. Zgodnie z jej założeniami: media powinny być wolne, ale muszą też być instytucjami publicznego zaufania, posiadającymi obowiązki na rzecz społeczeństwa i ponoszącymi przed społeczeństwem odpowiedzialność moralną i prawną. Obowiązki mediów zostały określone w aktach prawnych, a także kodeksach etycznych, na których straży stanęło środowisko dziennikarskie. Celem artykułu jest wskazanie elementów składających się na paradygmat normatywny oraz odpowiedź na pytanie: w jaki sposób zastąpienie komunikacji rozsiewczej, alokucyjnej (one-to-many) komunikacją powszechną (many-to-many) przyczyniło się do zmian w zakresie ochrony dobra odbiorcy mediów? Ewolucja paradygmatu polega na przejściu od paradygmatu normatywnego w kierunku paradygmatu kontroli społecznej, gdzie rolę środowiska dziennikarskiego chroniącego normy etyczne w komunikowaniu przejmują podmioty (organizacje, stowarzyszenia fact-chekingowe) oraz sami odbiorcy podejmujący się weryfikacji informacji. W zakresie przyjętej metodologii zastosowano założenia teorii normatywnej i teorii społecznej odpowiedzialności mediów, a także metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Rezultatem podjętej refleksji badawczej jest wskazanie narzędzi chroniących dobro odbiorcy mediów w erze cyfrowej.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Książki

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków 1999.

Golka B., Michalski B., Etyka dziennikarska a kwestie informacji masowej, COM SNP, Warszawa 1989.

Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, przeł. M. Lorek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011.

Kapuściński R., Autoportret reportera, Wydawnictwo Znak, Kraków 2013.

Kononiuk T., Profesjonalizacja w dziennikarstwie. Między modernizmem a ponowoczesnością, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2013.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001.

Płonkowski T., Amerykańska koncepcja społecznej odpowiedzialności dziennikarzy, Instytut Kultury, Warszawa 1995.

Raczkowska A., Kształtowanie się dziennikarskiej etyki normatywnej w Polsce, Wydawnictwo C.H. Beck. Warszawa 2019.

Taczkowska J., Zawód dziennikarza w Polsce. Między misją a posłannictwem, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012.

Wimmer R.D., Dominic J.R., Mass media. Metody badań, przeł. T. Karłowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Rozdziały z książek

Doktorowicz K., Dziennikarstwo cyfrowe. Koniec profesjonalizmu, czy nowa misja dziennikarstwa dla każdego? [w:] Nie bądźmy obojętni: człowiek, społeczeństwo polityka: prace ofiarowane prof. dr hab. Teresie Sasińskiej-Klas, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Kraków 2020.

Artykuły z czasopism

Bąkowicz K., Wprowadzenie do definicji i klasyfikacja zjawiska Fake newsa, „Studia Medioznawcze” 2019, t. 20, nr 3 (78), s. 280–289.

Boventer H., Odpowiedzialność mediów i zaufanie publiczne. Etyka, moralność i wolność prasy, „Zeszyty Prasoznawcze”, R. XXXVIII, nr 1–2 (141–142), s. 7–13.

Jaskiernia A., Europejska walka z dezinformacjami i nielegalnymi treściami w sieci. Obrona jakości mediów w Unii Europejskiej i w Radzie Europy, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 4, s. 384–394.

Kononiuk T., Informacja jako towar, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 2000, nr 7/8, s. 38–39.

Matusiak R., Edukacja medialna w wybranych państwach Europy, „Kognitywistyka i Media w Edukacji” 2018, nr 1, s. 9–19.

Skarga B., Usankcjonowanie niecnoty, „Etyka” 1994, nr 27, s. 169–171.

Środa M., Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, „Etyka” 1994, nr 27, s.167–169.

Żoch M., Fake news jako narzędzie dezinformacji, „Cywilizacja i Polityka” 2021, nr 19, s. 219–234.

Źródła internetowe:

Biesaga T., Kodeks etyki lekarskiej, „Medycyna Praktyczna” 2006, nr 9, https://biesaga.info/wp-content/uploads/2009/11/I.-4.-Biesaga-T.-Kodeks-Etyki-Lekarskiej.pdf (dostęp: 11.02.2025).

Kodeks Postępowania w zakresie dezinformacji z 2018 r., https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2018-code-practice-disinformation (dostęp: 2.02.2025).

Kodeks Postępowania w zakresie dezinformacji z 2022 r., https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2022-strengthened-code-practice-disinformation (dostęp: 2.02.2025).

Kodeks zasad międzynarodowej sieci International Fact Checking Network, https://ifcncodeofprinciples.poynter.org/ (dostęp: 2.02.2025).

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Zwalczanie dezinformacji w Internecie: podejście europejskie. Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0236 (dostęp: 12.02.2025).

Raport o wolności Internetu, https://freedomhouse.org/sites/default/files/2020-02/FOTN_2017_Final_compressed.pdf (dostęp: 12.02.2025).

Rutkowska E., 6 lat więzienia za fake news: Walka z dezinformacją czy demokracją?, https://serwisy.gazetaprawna.pl/media/artykuly/1120412,wiezienie-za-fake-news.html (dostęp: 12.02.2025).

Sosnowska J., Mark Zuckerberg kończy z fact-checkingiem. Wybiera moderację jak u Muska, https://wyborcza.biz/biznes/7,177150,31596260,meta-konczy-z-fact-checkingiem-wybiera-moderacje-jak-u-muska.html (dostęp: 2.02.2025).

Wspólna Deklaracja w sprawie wolności słowa, fake news, dezinformacji i propagandy https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Expression/JointDeclaration3March2017.doc (dostęp: 12.02.2025).

Pobrania

Opublikowane

2025-06-30

Jak cytować

Raczkowska, A. (2025). Ewolucja paradygmatu ochrony dobra odbiorcy mediów. Media Biznes Kultura, (1(18), 139–152. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/12578

Numer

Dział

Z zagadnień odbioru