Prawda o kobiecie – feminizm i trywializacja w kobiecej prasie segmentu luksusowego w Polsce

Autor

  • Olivia Kłusek Uniwersytet Jagielloński

Słowa kluczowe:

feminizm, trywializacja feminizmu, girl power, pop-feminizm, latte-feminizm, analiza zawartości, krytyczna analiza dyskursu, magazyny kobiece segmentu luksusowego: „Twój Styl”, „Wysokie Obcasy”, „Wysokie Obcasy Extra”, „Cosmopolitan”

Abstrakt

Przedmiotem pracy jest problematyka trywializacji pojęcia feminizmu w mediach, a konkretnie w segmencie kobiecej prasy luksusowej. Punktem wyjścia poczynionych rozważań jest zjawisko negocjowania znaczenia feminizmu w mediach. Przeanalizowano, w jaki sposób dyskurs feministyczny (rozumiany jako sposób użycia języka) jest trywializowany w Polsce. Opisano przejawy postfeministycznego dyskursu w postaciach latte-feminizmu, pop-feminizmu i girl power oraz związki pomiędzy nimi a konkretnym tytułem prasowym („Twój Styl”, „Wysokie Obcasy”, „Wysokie Obcasy Extra” i „Cosmopolitan”). Ponadto opracowano oryginalne, autorskie definicje form postfeminizmu, dotychczas niespotykane w pracach naukowych. Badania empiryczne oparto na analizie zawartości luksusowych czasopism kobiecych, która pokazała najważniejsze tendencje, wykorzystane w krytycznej analizie dyskursu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Fraser N., Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu, tłum. A. Weseli, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.

Gąsiorek P., Postfeminizm, pop-feminizm, anty-antyfeminizm… czyli o dalszym (p)oszukiwaniu kobiety [w:] Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, red.M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo Wolumin, Poznań 2000.

Graff A., Feminizm – trzy trudne tematy, http://www.bezuprzedzen.org/doc/polityka_poziom_lokalny.pdf [dostęp: 20.06.2016].

Graff A., Jesteś urocza, kiedy się złościsz. Radykalny feminizm drugiej fali a media głównego nurtu [w:] Kobiety, feminizm i media, red. E. Zierkiewicz, I. Kowalczyk, Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA, Poznań–Wrocław 2005.

Graff A., Trzecia fala feminizmu, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokieobcasy/1,96856,2715339.html [dostęp: 17.06.2015].

Hooks B., Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, tłum. E. Majewska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013.

Lear M.W., The Second Feminist Wave, http://womenshistory.about.com/od/feminism-second-wave/a/Martha-Weinman-Lear-Second-Feminist-Wave.html [dostęp: 1.11.2016].

Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

McRobbie A., Postfeminizm i co dalej?, https://mocak.pl/angela-mcrobbie-postfeminizm-i-co-dalej [dostęp: 20.06.2016].

Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza: teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Toruń 1996.

Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Nowak S., Postfeminizm, kultura popularna i konserwatywna modernizacja [w:] Kobiety w społeczeństwie polskim, red. H. Szczodry, A. Pałęcka, M. Warat, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.

Nowak S., Bądź Cosmo! Kolorowa prasa kobieca, popkultura i seksualność, https://www.academia.edu/1928882/%C4%85%C5%BA_Cosmo_Kolorowa_prasa_kobieca_popkultura_i_seksualno%C5%9B%C4%87 [dostęp: 20.06.2016].

Stukonis M., Od Redaktora, http://www.elle.pl/magazyn/2015-elle-3 [dostęp: 1.11.2016].

Ślęczka K., Rola kobiet we współczesnych transformacjach społecznych – w zwierciadle feminizmu [w:] Kobiety wobec przemian okresu transformacji, red. K. Faliszek, E. McLean Petras, K. Wódz, Katowice 1997.

Pobrania

Opublikowane

2016-10-10

Jak cytować

Kłusek, O. (2016). Prawda o kobiecie – feminizm i trywializacja w kobiecej prasie segmentu luksusowego w Polsce. Media Biznes Kultura, (1(1), 27–44. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/12918

Numer

Dział

Media i Komunikacja