Prawda o kobiecie – feminizm i trywializacja w kobiecej prasie segmentu luksusowego w Polsce
Słowa kluczowe:
feminizm, trywializacja feminizmu, girl power, pop-feminizm, latte-feminizm, analiza zawartości, krytyczna analiza dyskursu, magazyny kobiece segmentu luksusowego: „Twój Styl”, „Wysokie Obcasy”, „Wysokie Obcasy Extra”, „Cosmopolitan”Abstrakt
Przedmiotem pracy jest problematyka trywializacji pojęcia feminizmu w mediach, a konkretnie w segmencie kobiecej prasy luksusowej. Punktem wyjścia poczynionych rozważań jest zjawisko negocjowania znaczenia feminizmu w mediach. Przeanalizowano, w jaki sposób dyskurs feministyczny (rozumiany jako sposób użycia języka) jest trywializowany w Polsce. Opisano przejawy postfeministycznego dyskursu w postaciach latte-feminizmu, pop-feminizmu i girl power oraz związki pomiędzy nimi a konkretnym tytułem prasowym („Twój Styl”, „Wysokie Obcasy”, „Wysokie Obcasy Extra” i „Cosmopolitan”). Ponadto opracowano oryginalne, autorskie definicje form postfeminizmu, dotychczas niespotykane w pracach naukowych. Badania empiryczne oparto na analizie zawartości luksusowych czasopism kobiecych, która pokazała najważniejsze tendencje, wykorzystane w krytycznej analizie dyskursu.
Downloads
Bibliografia
Fraser N., Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu, tłum. A. Weseli, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
Gąsiorek P., Postfeminizm, pop-feminizm, anty-antyfeminizm… czyli o dalszym (p)oszukiwaniu kobiety [w:] Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, red.M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo Wolumin, Poznań 2000.
Graff A., Feminizm – trzy trudne tematy, http://www.bezuprzedzen.org/doc/polityka_poziom_lokalny.pdf [dostęp: 20.06.2016].
Graff A., Jesteś urocza, kiedy się złościsz. Radykalny feminizm drugiej fali a media głównego nurtu [w:] Kobiety, feminizm i media, red. E. Zierkiewicz, I. Kowalczyk, Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA, Poznań–Wrocław 2005.
Graff A., Trzecia fala feminizmu, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokieobcasy/1,96856,2715339.html [dostęp: 17.06.2015].
Hooks B., Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, tłum. E. Majewska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013.
Lear M.W., The Second Feminist Wave, http://womenshistory.about.com/od/feminism-second-wave/a/Martha-Weinman-Lear-Second-Feminist-Wave.html [dostęp: 1.11.2016].
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
McRobbie A., Postfeminizm i co dalej?, https://mocak.pl/angela-mcrobbie-postfeminizm-i-co-dalej [dostęp: 20.06.2016].
Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza: teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Toruń 1996.
Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
Nowak S., Postfeminizm, kultura popularna i konserwatywna modernizacja [w:] Kobiety w społeczeństwie polskim, red. H. Szczodry, A. Pałęcka, M. Warat, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
Nowak S., Bądź Cosmo! Kolorowa prasa kobieca, popkultura i seksualność, https://www.academia.edu/1928882/%C4%85%C5%BA_Cosmo_Kolorowa_prasa_kobieca_popkultura_i_seksualno%C5%9B%C4%87 [dostęp: 20.06.2016].
Stukonis M., Od Redaktora, http://www.elle.pl/magazyn/2015-elle-3 [dostęp: 1.11.2016].
Ślęczka K., Rola kobiet we współczesnych transformacjach społecznych – w zwierciadle feminizmu [w:] Kobiety wobec przemian okresu transformacji, red. K. Faliszek, E. McLean Petras, K. Wódz, Katowice 1997.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe
