Analiza zawartości przekazów telewizyjnych w programach informacyjnych na przykładzie monitoringu TVP Info

Autor

  • Klaudia Cymanow-Sosin Uniwersytet Papieski Jana Pawła II
  • Michał Drożdż Uniwersytet Papieski Jana Pawła II

Słowa kluczowe:

analiza zawartości, etyka, misja, monitoring, pluralizm mediów

Abstrakt

Przedmiotem opisu w tym artykule jest analiza zawartości, jaka została przeprowadzona na materiale archiwalnym, udostępnionym na nośnikach zewnętrznych przez TVP S.A., a dotyczącym całościowego programu emitowanego w dniach od 4 do 10 czerwca 2018 roku w stacji TVP Info. Do badania zastosowano metodę analizy contentu, która polega na badaniu wszelkich artefaktów w komunikacji, przede wszystkim dokumentów, nie tylko tekstowych czy obrazowych, a także form audiowizualnych i multimedialnych. Jest ona szczególnie przydatna w przypadku badania złożonych materiałów, które ukazują się w sposób powtarzalny i systematyczny1 . Użycie tej metodologii wymagało podjęcia regularnych studiów nad pełną dokumentacją w obrębie analizowanego medium, bez przeprowadzania jakiejkolwiek selekcji i wskazywania na część artefaktów. Spośród całościowego materiału, którego dotyczyło badanie, wyodrębniono kategorie w celu wskazania występowania najbardziej znaczących i dominujących fragmentów przekazu – zarówno w zakresie ilościowym (frekwencja grup programów tematycznych w skali jednego tygodnia), jak i w zakresie jakościowym – ze szczególnym wskazaniem na: informacyjne materiały reporterskie w programach informacyjnych i informacyjne materiały reporterskie w programach publicystycznych, których ocena ekspercka pod kątem ich misyjności okazała się kluczowa w prowadzonych badaniach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Benoit W.L., Content Analysis in Political Communication [w:] The Sourcebook for Political Communication Research: Methods, Measures, and Analytical Techniques, red. E.P. Bucy, R.L. Holbert, Routledge, New York–London 2011.

Berelson B., Analiza treści [w:] Teoria i metodologia badań nad prasą za granicą (przekłady). 3. Analiza zawartości, Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW „Prasa” – Materiały, z. 13, Kraków 1970, s. 5–62.

Boyd A., Dziennikarstwo radiowo-telewizyjne. Techniki tworzenia programów informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Bryman A., Bell E., Business Research Methods, Oxford University Press, New York 2007.

Handbook of Social Psychology, red. G. Lindzey, Addison-Wesley Publishing Co., London 1959, t. 1, s. 488–518.

Jan Paweł II, Przemówienie z okazji Jubileuszu Dziennikarzy w roku 2000, Rzym, 4 czerwca 2000 rok.

Krippendorff K., Content Analysis. An Introduction to Its Methodology, Beverly Hills: Sage Publications 1980.

Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, wersja 1.1, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.

Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW „Prasa-Książka – Ruch, Kraków 1983.

Shoemaker P., Reese S., Mediating the Message: Theories of Influence on Mass Media Content, White Plains, Longman, New York 1996.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek W., TAiWPN Universitas, Kraków 2006.

Stone P.J., Dunphy D.C., Smith M.S., Ogilvie D.M., The General Inquirer: A Computer Approach to Content Analysis, The MIT Press 1966.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-28

Jak cytować

Cymanow-Sosin, K. ., & Drożdż, M. . (2019). Analiza zawartości przekazów telewizyjnych w programach informacyjnych na przykładzie monitoringu TVP Info. Media Biznes Kultura, (1(6), 23–41. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/4973

Numer

Dział

Artykuły