Najważniejsze magazyny kobiece i ich wydawcy na polskim rynku prasowym w latach 1989–2018

Autor

  • Olga Dąbrowska-Cendrowska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Słowa kluczowe:

magazyny kobiece, segmentacja, sprzedaż, wydawcy prasy kobiecej

Abstrakt

W latach 1989–2018 prasa kobieca była ważnym elementem polskiego rynku mediów zdominowanym przez zagranicznych wydawców. Do najważniejszych z nich należą: Bauer Media, Edipresse Polska, Burda International. Każdego roku koncerny wprowadzały nowe czasopisma. Łącznie ich liczba oscylowała w okolicach 100. Większość z nich zadomowiała się na polskim rynku prasowym i, dzięki dobrej pozycji na rynku odbiorców i reklamy, generowała przychody swoim wydawcom. W artykule autorka uchwyciła ilościowe przeobrażenia w segmencie prasy kobiecej, przeanalizowała zaangażowanie wydawców w tę część rynku prasowego oraz uwypukliła najistotniejsze tendencje.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfugurację komunikacji społecznej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2012.

Bajka Z., Rynek mediów w Polsce [in:] Dziennikarstwo i świat mediów, ed. Z. Bauer, E. Chudziński, TAiWPN Universitas, Kraków 2004.

Dąbrowska-Cendrowska O., Dwadzieścia lat minęło. Działalność wydawnicza koncernów: Burda Polska, H. Bauer, Gruner + Jahr Polska, Axel Springer Polska na polskim rynku prasowym, „Studia Medioznawcze” 2010, No. 2.

Dąbrowska-Cendrowska O., Koncentracja, specjalizacja, dywersyfikacja produktów i usług. Działalność koncernów prasowych z zagranicznym kapitałem na polskim rynku magazynów wysokonakładowych, „Studia Medioznawcze” 2015, No. 1.

Dąbrowska-Cendrowska O., Prasa kobieca w czasach ekspansji nowych mediów, „Zeszyty Prasoznawcze” 2016, No. 2.

Dąbrowska-Cendrowska O., W stronę sprofilowanego odbiorcy – próba analizy zjawiska na przykładzie oferty koncernów z zagranicznym kapitałem, „Rocznik Bibliologiczno- -Prasoznawczy” 2012, Vol. 15, z. 2.

Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2011.

Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek Mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2018.

Filas R., Polskie czasopisma w XXI wieku – rozwój czy kryzys?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, No. 1/2.

Flankowska J., Zalety i wady obecności kapitału zagranicznego w polskich mediach drukowanych – próba systematyzacji problemów, „Studia Medioznawcze” 2002, No. 5.

Golka B., Kapitał zagraniczny w polskich mediach [in:] Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993), ed. A. Słomkowska, Elipsa, Warszawa 1994.

Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2012.

Mielczarek T., Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Oniszczuk Z., Ekspansja niemieckiego kapitału na rynku prasowym Węgier, Polski i Czech, „Zeszyty Prasoznawcze” 1999, No. 1/2.

Oniszczuk Z., Kapitał niemiecki w Polskich mediach. Polityczne implikacje tego zjawiska [in:] Stosunki polsko-niemieckie w okresie przemian ustrojowych, ed. P. Dobrowolski, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1997.

Oniszczuk Z., Niemiecki kapitał w prasie krajów Europy Środkowej (na przykładzie Węgier, Polski i Czech) [in:] Polska i jej sąsiedzi w latach dziewięćdziesiątych, ed. B. Łomiński, M. Stolarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1998.

Patrzałek W., Segmentacja rynku prasowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002. Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, TAiWPN Universitas, Kraków 2006.

Opublikowane

2019-06-28

Jak cytować

Dąbrowska-Cendrowska, O. . (2019). Najważniejsze magazyny kobiece i ich wydawcy na polskim rynku prasowym w latach 1989–2018. Media Biznes Kultura, (1(6), 43–53. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/4974

Numer

Dział

Artykuły