Wykorzystanie Twittera w kampanii wyborczej Donalda Trumpa

Autor

  • Anna Kalinowska-Żeleźnik Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

„czarny PR”, media społecznościowe, Twitter, kampania wyborcza

Abstrakt

W artykule zaprezentowano problematykę wykorzystania Twittera jako narzędzia tak zwanego czarnego PR zastosowanego podczas kampanii wyborczej na przykładzie kampanii prezydenckiej Donalda Trumpa w 2016 roku. Podjęto próbę dokonania charakterystyki „czarnego PR”, zidentyfikowano sposoby, w jaki Donald Trump wykorzystywał Twittera w działaniach z zakresu „czarnego PR” w swojej ówczesnej kampanii prezydenckiej, a także wskazano Twittera jako narzędzie do zdobycia większego poparcia podczas wyborów. W artykule wykorzystano metodę desk research, która umożliwiła analizę treści postów zamieszczonych przez Donalda Trumpa na jego oficjalnym profilu na Twitterze.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Anderson B., Tweeter-in-Chief: A Content Analysis of President Trump’s Tweeting Habits, “Elon Journal of Undergraduate Research in Communications” 2017, nr 8(2).

Annusewicz O., Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych, „Studia Politologiczne” 2017, nr 45, http://www.studiapolitologiczne.pl/Twitter-jako-przestrzen-nautoprezentacji-politycznej-nZarzadzanie-wizerunkiem-polityka,115636,0,1.html (dostęp: 23.10.2020).

Aragón, P., Kappler, K., Kaltenbrunner, A., Laniado, D., Volkovich, Y., Communication dynamics in Twitter during political campaigns: The case of the 2011 Spanish national election, “Policy & Internet” 2013, nr 5(2).

Bednarowska Z., Desk research – wykorzystanie potencjału danych zastanych w prowadzeniu badań marketingowych i społecznych, http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/mir_7_2015_bednarowska.pdf (dostęp: 16.11.2019).

Black S., Public relations, Oficyna Ekonomiczna, Warszawa 2003.

Bovet A., Morone F., Makse H.A., Validation of Twitter opinion trends with national polling aggregates: Hillary Clinton vs Donald Trump, https://www.nature.com/articles/s41598-018-26951-y.pdf?origin=ppub (dostęp: 10.02.2020).

Brodzińska – Mirowska B., Marketing między wyborczy w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

Candidates differ in their use of social media to connect with the public, https://www.journalism.org/2016/07/18/candidates-differ-in-their-use-of-social-media-to-connect-with-the-public/ (dostęp: 10.02.2020).

Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny, perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Domaradzki K., https://www.forbes.pl/wiadomosci/donald-trump-biznesmen-ktory-zostal-prezydentem/4dcfbs5 (dostęp: 10.11.2019).

Erikson I., http://iwonaeriksson.pl/co-to-jest-twitter/ (dostęp: 5.11.2019).

Francia P.L., Free Media and Twitter in the 2016 Presidential Election: The Unconventional Campaign of Donald Trump, „Social Science Computer Review” 2018, nr 36(4).

Gorard S., The Role of Secondary Data in Combining Methodological Approaches, „Educational Review” 2002, nr 54(3).

Heffernan V., How the Twitter Candidate Trumped the Teleprompter President, https://www.politico.com/magazine/story/2016/04/2016-heffernan-twitter-media-donald-trump-barack-obama-telemprompter-president-213825 (dostęp: 11.02.2020).

https://businessinsider.com.pl/media/internet/liczba-znakow-na-twitterze-280/cbsl5r9 dostęp: 23.10.2020).

https://radekskowron.pl/twitter-2006-2020-co-sie-zmienilo/ (dostęp: 23.10.2020).

https://twitter.com/realdonaldtrump (dostęp: 10.11.2019).

https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/clinton-vs-trump-kto-wygrywa-na-twitterze-ra666580-4468103 (dostęp: 23.10.2020).

Isaak M., Ember S., For Election day influence, Twitter ruled social media, http://www.nytimes.com/2016/11/09/technology/for-election-day-chatter-twitterruled-social-media.html?_r=0&mtrref=undefined (dostęp: 4.11.2019).

Kasińska-Metryka A., Kampania negatywna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Poznań 2007.

Kolczyński M., Strategie komunikowania politycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.

Kowalska J., https://marketingibiznes.pl/social-media/wycwierkany-sukces-historia-twittera/(dostęp: 4.11.2019).

Lakomy M., Tweety na szczycie. Polityka responsywna, s. 153. https://studiamedioznawcze.pl/Numery/2014_2_57/lakomy.pdf (dostęp: 23.10.2020).

Larson A.K., Donald Trump’s Twitter and His Influence on the Media: A Study of How Political Social Media Accounts Impact Press Coverage, www.com.washington.eduwp-contentuploads201706Larson-Honors-Thesis-Final.pdf (dostęp: 10.02.2020).

Leonowicz-Bukała I., Martnes A., Twitter jako dziennikarska gra online – popularność kontra efektywność, czyli propozycja indeksu skuteczności graczy, https://www.researchgate.net/profile/Anna_Martens/publication/311374434_Twitter_jako_gra_dziennikaska_online__popularnosc_kontra_efektywnosc_czyli_propozycja_indeksu_skutecznosci_graczy/links/5880b853aca272de1a40fdd1/Twitter-jako-gra-dziennikarska-online-popularnosc-kontra-efektywnosc-czyli-propozycja-indeksu-skutecznosci-graczy.pdf (dostęp: 7.11.2019).

Macierzynski W., Public relations w opinii Polaków, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Radom 2008.

Makowska M., Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012.

Mazur J., https://zyciorysy.info/donald-trump (dostęp: 10.11.2019).

Nowak M., https://www.spidersweb.pl/2014/08/twitter-kompletny-przewodnik.html

Podsumowanie dyskusji o czarnym PR, http://www.proto.pl/raporty/wynagrodzenia-pr-owcow/podsumowanie-dyskusji-o-czarnym-pr (dostęp: 4.11.2019).

Sasińska-Klas T., Media w wyborach, kampanie wyborcze, media w polityce, Wydawnictwo Adam Marszałek, Poznań 2007.

Solińska P., Społeczna recepcja „czarnego PR” [w:] Społeczna recepcja Public Relations, red. K. Kubiak, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2011.

Szpunar M., Internet w procesie gromadzenia danych o charakterze wtórnym, „Studia Medioznawcze” 2009, nr 2.

Trzeciak S., Kampania Wyborcza – Strategia sukcesu, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2005.

Trzeciak S., Strategie kampanii wyborczej, Wydawnictwo WiS, Poznań 1998.

Ussama Y., Soon C., Vijayalakshmi A., Jaideep V., Analysis of political discourse on twitter in the context of the 2016 US presidential elections, „Government Information Quarterly” 2017, nr 34(4).

Wells, C., Shah, D., Pevehouse, J., Yang, J., Pelled, A., Boehm, F., How Trump drove coverage to the nomination: Hybrid media campaigning, „Political Communication” 2016, nr 33(4).

Wereśniak P., https://piotrweresniak.com/2010/05/14/do-czego-tak-naprawde-sluzy-mi-twitter (dostęp: 4.11.2019).

Pobrania

Opublikowane

2020-12-21

Jak cytować

Kalinowska-Żeleźnik, A. . (2020). Wykorzystanie Twittera w kampanii wyborczej Donalda Trumpa. Media Biznes Kultura, (2(9), 59–71. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/5491

Numer

Dział

Artykuły