Komunikowanie lokalnej instytucji kultury na przykładzie Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego w Elblągu

Autor

  • Anna Lusińska Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

instytucje kultury, komunikacja instytucji i organizacji pożytku publicznego (NGO), komunikacja marketingowa, komunikacja społeczna, komunikacja zewnętrzna

Abstrakt

Artykuł stanowi głos w dyskusji nad komunikowaniem marketingowym polskich instytucji kultury, będących jednocześnie organizacjami pożytku publicznego. Jego celem uczyniono identyfikację oraz analizę wybranych form i narzędzi stosowanych przez Elbląskie Towarzystwo Kulturalne. Organizację Pożytku Publicznego w Elblągu do komunikowania się z lokalną społecznością oraz ocenę tego komunikowania. Wykorzystano w nim metody takie jak wywiad bezpośredni, case study, desk research oraz obserwację uczestniczącą. Badania wykazały, że większość polskich lokalnych instytucji kultury komunikację marketingową prowadzi w sposób nieudolny, bez przygotowania, bez strategii działania, realizując najczęściej szeroko pojętą promocję internetową. Elbląskie Towarzystwo Kulturalne ze swoją lokalną społecznością komunikuje się poprawnie, w sposób dobrze zaplanowany i sprawnie zorganizowany. Wykorzystując różne narzędzia komunikacji, realizuje wiele projektów kulturalnych, ze znacznym wyprzedzeniem informując o nich społeczeństwo. Nie pozostaje obojętne na uwagi i pomysły pozyskiwane w formie informacji zwrotnej od uczestników kulturalnych wydarzeń.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Barański R., Zarządzanie instytucją kultury, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2015.

Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999, s. 13.

Dragićević-Šešić M., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Wydawnictwo Narodowe Centrum Nauki, Warszawa 2010.

Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2003

Kaznowski D., Nowy marketing, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.

Kotler P., Marketing od A do Z, przeł. A. Ehrlich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.

Lusińska A., Kampanie społeczne w służbie publicznej. Komunikowanie rządowe w Polsce w latach 1994–2015 z wykorzystaniem informacyjnych kampanii społecznych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2019.

Pilarczyk B., Mruk H., Kompendium wiedzy o marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Rosa G., Komunikacja marketingowa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2005.

Sobocińska M., Zachowania nabywców na rynku dóbr i usług kultury, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.

Więcek-Janka E., Psychologiczne aspekty komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe Gnieźnieńskiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Menedżerskiej „Milenium”. Metody i narzędzia komunikacji marketingowej, red. Z. Waśkowski, nr 1, Gniezno 2007.

Wróblewski Ł., Strategie marketingowe w instytucjach kultury, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.

Wrzosek W., Strategie marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.

Akty prawne

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie [w:] Dz.U. 2003 Nr 96, poz. 873, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20030960873 (dostęp: 28.06.2019).

Ustawa z dnia 17 maja 1989 roku o gwarancjach wolności sumienia i wyznania [w:] Dz.U. 1989 Nr 29, poz. 155, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19890290155 (dostęp: 30.06.2019).

Ustawa z dnia 17 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej [w:] Dz.U. 1989 Nr 29, poz. 154, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19890290154 (dostęp: 30.06.2019).

Ustawa z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Dz.U. 1991 nr 114 poz. 493, rozdz. I, art. 1, ust. 1, rozdz. II, art. 8–9, dziennikustaw.gov.pl/D1991114049301.pdf (dostęp: 28.06.2019).

Źródła internetowe

AKT, Elbląskie Dni Muzyki Dawnej mają już 20 lat, http://dziennikelblaski.pl/276928,Elblaskie-Dni-Muzyki-Dawnej-maja-juz-20-lat.html (dostęp: 15.07.2019).

Ciurak P., Zmiany w organizacji instytucji kultury, http://www.samorzad.lex.pl/czytaj/-/artykul/zmiany-w-organizacji-instytucji-kultury (dostęp: 28.06.2019).

http://elblag24.pl/ (dostęp: 22.07.2019).

http://encyklopedia.warmia.mazury.pl/index.php/Wojew%C3%B3dztwo_warmi%C5%84sko-mazurskie (dostęp: 21.07.2019).

http://etk.elblag.pl/2018/08/13/serce-dzwonu/ (dostęp: 19.07.2019).

http://etk.elblag.pl/historia/ (dostęp: 10.07.2019).

http://etk.elblag.pl/projekty/ (dostęp: 15.07.2019).

http://etk.elblag.pl/wp-content/uploads/2018/01/statut_etk.pdf, s. 2. (dostęp: 10.07.2019).

http://leksykonkultury.ceik.eu/index.php/Elbl%C4%85skie_Dni_Muzyki_Dawnej (dostęp: 15.07.2019).

http://swiatowid.elblag.pl/pl/ (dostęp: 21.07.2019).

http://turystyka.elblag.eu/ (dostęp: 22.07.2019).

http://turystyka.elblag.eu/kalendarz-imprez (dostęp: 24.07.2019).

http://www.bibliotekaelblaska.pl/ (dostęp: 21.07.2019).

http://www.galeria-el.pl/ (dostęp: 21.07.2019).

http://www.jubileusz.elblag.eu/xvii-letni-salon-muzyczny-bazantarnia-2014,15,art (dostęp: 17.07.2019).

http://www.szpital.elblag.pl/ (dostęp: 21.07.2019).

http://www.utwion.elblag.pl/ (dostęp: 21.07.2019).

http://www.utwion.elblag.pl/ (dostęp: 21.07.2019).

http://www.zakrzewo.elblag.pl/ (dostęp: 21.07.2019).

https://centrumelblag.pl/strefa-organizacji/aktualnosci/963,etk-zaprasza-na-koncerty-serce-dzwonu (dostęp: 19.07.2019).

https://cop.elblag.pl/ (dostęp: 22.07.2019).

https://poradnik.ngo.pl/co-to-sa-organizacje-pozytku-publicznego (dostęp: 28.06.2019).

https://www.elblag.eu/index.php (dostęp: 22.07.2019).

https://www.facebook.com/TrusoTV/?fref=ts (dostęp: 22.07.2019).

https://www.portel.pl/ (dostęp: 22.07.2019).

https://www.rmfclassic.pl/informacje/Muzyka,4/Letni-Salon-Muzyczny,38503.html (dostęp: 17.07.2019).

https://www.truso.tv/ (dostęp: 22.07.2019).

J.M., 50 lat ETK, https://www.truso.tv/wiadomosci/33773,50-lat-etk (dostęp: 22.07.2019).

Knaś P., Sektor kultury. Ujęcie instytucjonalne i znaczenie gospodarcze, http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/2012/02/22/sektor-kultury-ujecie-instytucjonalne-i-znaczenie-gospodarcze/ (dostęp: 28.06.2019).

Lusińska A., Google jako narzędzie komunikacji marketingowej polskich instytucji kultury w opinii studentów, „Zarządzanie w kulturze”, t. 19, nr 2; s. 139–152., http://www.ejournals.eu/Zarzadzanie-w-Kulturze/2018/19-2-2018/art/12065/ (dostęp: 28.06.2019).

Olewnik M., Serce dzwonu, http://www.paslek.pl/6741-serce-dzwonu (dostęp: 19.07.2019).

Z jakich narzędzi komunikacji marketingowej korzystamy najczęściej?, https://marketinglink.pl/jakie-narzedzia-komunikacji-marketingowej-wykorzystujemy-najczesciej/ (dostęp: 2.07.2019).

Pobrania

Opublikowane

2020-12-21

Jak cytować

Lusińska , A. . (2020). Komunikowanie lokalnej instytucji kultury na przykładzie Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego w Elblągu. Media Biznes Kultura, (2(9), 73–91. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/5492

Numer

Dział

Artykuły