Media i dziennikarze w czasach pandemii COVID-19. Na przykładzie olsztyńskim

Autor

  • Magdalena Golińska-Konecko Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Słowa kluczowe:

COVID-19, dziennikarze, telewizja regionalna, fake news, analiza zawartości

Abstrakt

Wybuch pandemii w pierwszych miesiącach 2020 roku znacząco wpłynął na życie społeczne, polityczne i gospodarcze Polaków. W dużym stopniu zmienił też same media i pracę dziennikarzy, którzy po początkowym chaosie związanym z nadmiarem informacji, „infodemią”, z czasem skupili się głównie na przekazywaniu doniesień o statystykach zachorowań, sytuacji w szpitalach, ograniczeniach nałożonych przez rząd czy odmrażaniu kolejnych dziedzin gospodarki. Celem artykułu jest pokazanie, jak zmiany związane z pandemią i wynikające z nich istotne ograniczenia w komunikowaniu wpłynęły na treść programów informacyjnych oraz funkcjonowanie samych mediów i środowiska dziennikarskiego w Olsztynie. Analizie poddano regionalną telewizję publiczną – TVP3 Olsztyn. Przedstawiono wybrane wyniki badań własnych, jak też publikowanych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Monografie

Chudziński E., Regionalizm, lokalizm, media, Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza, Bochnia–Warszawa 2001.

Newsom D., Haynes J., Public Relations Writing: Form and Style. International Edition, Cengage Learning, Inc, Wadsworth 2013.

Roguska A., Telewizja lokalna w upowszechnianiu kultury regionalnej, Impuls, Kraków 2008.

Skoczek T., Telewizja regionalna. Szkic do opisu, Wydawnictwo MCDN, Kraków 2002.

Uszyński J., Telewizyjny pejzaż genologiczny, Wydawnictwo Telewizja Polska S.A, Warszawa 2004.

Prace pod redakcją

Konkurencyjny rynek medialny. Telewizja wobec nowych mediów, red. R. Sierocki, M. Sokołowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Artykuły z czasopism

Goban-Klas T., Media w płynnej pandemii 2020. Komunikacja w czasie lockdownu: oddzielnie, ale razem, „Studia Medioznawcze” 2020, t. 21, nr 4(83), s. 718–733.

Golińska-Konecko M., Analiza treści i formy regionalnego programu informacyjnego „Informacje” TVP Olsztyn w latach 2005–2010, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2014, nr10(1), s. 79–96.

Tworzydło D., Analiza zmian w zawodzie dziennikarza wywołanych pandemią COVID-19 z uwzględnieniem komunikacji z grupami docelowymi oraz wykorzystania nowych technologii, „Studia Medioznawcze” 2020, t. 21, nr 4(83), s. 734–747.

Ziółkowska K., Podstawy prawne zatrudniania dziennikarzy – główne pojęcia, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2013, nr 9, s. 219–226.

Źródła internetowe

Badanie LoveBrands Relations – jakich informacji w dobie koronawirusa szukają Polacy?, https://www.pap.pl/centrum-prasowe/621388%2Cbadanie-lovebrands-relations-jakich-informacji-w-dobie-koronawirusa-szukaja-polacy (dostęp: 13.10.2021).

Duszyński J. i in., Zrozumieć COVID-19. Opracowanie zespołu ds. COVID-19 przy Prezesie Polskiej Akademii Nauk, https://informacje.pan.pl/images/2020/opracowanie-covid19-14-09-2020/ZrozumiecCovid19_opracowanie_PAN.pdf (dostęp: 13.10.2021).

Gąbka A., Związkowcy piszą do prezesa PiS w sprawie śmieciówek w TVP, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/umowy-smieciowe-tvp-list-prezes-pis-jaroslaw-kaczynski# (dostęp: 13.10.2021).

GUS, Wpływ epidemii COVID-19 na wybrane elementy rynku pracy w Polsce w IV.kwartale 2020 r., https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/popyt-na-prace/wplyw-epidemii-COVID-19-na-wybrane-elementy-rynku-pracy-w-polsce-w-czwartym-kwartale-2020-r-,4,4.html (dostęp: 13.10.2021).

Jakich relacji w dobie koronawirusa szukają Polacy?, https://www.pap.pl/centrum--prasowe/621388%2Cbadanie- lovebrands-relations-jakich-informacji-w-dobie-koronawirusa-szukaja-polacy (dostęp: 7.10.2021).

Koronawirus w Polsce. Wykresy Mapa Statystyki Aktualności (epidemia-koronawirus.pl) (dostęp: 21.09.2021).

Niepytalski M., Kryzys na śmieciówkach, https://www.press.pl/tresc/60908,kryzys-na-smieciowkach (dostęp: 19.09.2021).

Postawy Polaków wobec pandemii, Inquiry – Badania konsumenckie i analizy rynkowe, http://inquirymarketresearch.pl (dostęp: 21.09.2021).

Powell M. (2020). What role can the media play in managing the COVID-19 outbreak? Retrieved on March 5, 2020, from id-hub.com/2020/03/05/role-can-media-play-managing-COVID-19-outbreak (dostęp: 29.09.2021).

United Nations, Coronavirus: UN health agency moves fast to tackle ‘infodemic’; Guterres warns against stigmatization, UN News 4.02.2020, https://news.un.org/en/story/2020/02/1056672 (dostęp: 21.09.2020).

Watson A., In-home media consumption due to the coronavirus outbreak among internet users worldwide as of March 2020, by country, https://www.statista.com/statistics/1106563/home-media-consumption-coronavirus-worldwide-by-generation/ (dostęp: 10.10.2021).

Pobrania

Opublikowane

2021-12-22

Jak cytować

Golińska-Konecko, M. . (2021). Media i dziennikarze w czasach pandemii COVID-19. Na przykładzie olsztyńskim. Media Biznes Kultura, (2(11), 39–51. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/6639

Numer

Dział

Artykuły