Media and journalists during the COVID-19 pandemic. On the example of Olsztyn
Keywords:
COVID-19, journalists, regional television, fake news, content analysisAbstract
The outbreak of the pandemic in the first months of 2020 significantly affected the social, political and economic life of Poles. It also substantially impacted the media and journalists themselves who, following the “infodemy” – the initial confusion caused by the excess of information – gradually shifted their focus towards informing about the statistics of illnesses, the situation in hospitals, the restrictions imposed by the government or on the unfreezing of subsequent segments of the economy. The purpose of this article is to show how the changes related to the pandemic and the resulting significant restrictions in communication have affected the content of news programs, the functioning of the media and the journalistic environment in Olsztyn. The analysis covered activities of the regional public television, TVP3 Olsztyn. Selected results of own and published research were presented.
Downloads
References
Monografie
Chudziński E., Regionalizm, lokalizm, media, Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza, Bochnia–Warszawa 2001.
Newsom D., Haynes J., Public Relations Writing: Form and Style. International Edition, Cengage Learning, Inc, Wadsworth 2013.
Roguska A., Telewizja lokalna w upowszechnianiu kultury regionalnej, Impuls, Kraków 2008.
Skoczek T., Telewizja regionalna. Szkic do opisu, Wydawnictwo MCDN, Kraków 2002.
Uszyński J., Telewizyjny pejzaż genologiczny, Wydawnictwo Telewizja Polska S.A, Warszawa 2004.
Prace pod redakcją
Konkurencyjny rynek medialny. Telewizja wobec nowych mediów, red. R. Sierocki, M. Sokołowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
Artykuły z czasopism
Goban-Klas T., Media w płynnej pandemii 2020. Komunikacja w czasie lockdownu: oddzielnie, ale razem, „Studia Medioznawcze” 2020, t. 21, nr 4(83), s. 718–733.
Golińska-Konecko M., Analiza treści i formy regionalnego programu informacyjnego „Informacje” TVP Olsztyn w latach 2005–2010, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2014, nr10(1), s. 79–96.
Tworzydło D., Analiza zmian w zawodzie dziennikarza wywołanych pandemią COVID-19 z uwzględnieniem komunikacji z grupami docelowymi oraz wykorzystania nowych technologii, „Studia Medioznawcze” 2020, t. 21, nr 4(83), s. 734–747.
Ziółkowska K., Podstawy prawne zatrudniania dziennikarzy – główne pojęcia, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2013, nr 9, s. 219–226.
Źródła internetowe
Badanie LoveBrands Relations – jakich informacji w dobie koronawirusa szukają Polacy?, https://www.pap.pl/centrum-prasowe/621388%2Cbadanie-lovebrands-relations-jakich-informacji-w-dobie-koronawirusa-szukaja-polacy (dostęp: 13.10.2021).
Duszyński J. i in., Zrozumieć COVID-19. Opracowanie zespołu ds. COVID-19 przy Prezesie Polskiej Akademii Nauk, https://informacje.pan.pl/images/2020/opracowanie-covid19-14-09-2020/ZrozumiecCovid19_opracowanie_PAN.pdf (dostęp: 13.10.2021).
Gąbka A., Związkowcy piszą do prezesa PiS w sprawie śmieciówek w TVP, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/umowy-smieciowe-tvp-list-prezes-pis-jaroslaw-kaczynski# (dostęp: 13.10.2021).
GUS, Wpływ epidemii COVID-19 na wybrane elementy rynku pracy w Polsce w IV.kwartale 2020 r., https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/popyt-na-prace/wplyw-epidemii-COVID-19-na-wybrane-elementy-rynku-pracy-w-polsce-w-czwartym-kwartale-2020-r-,4,4.html (dostęp: 13.10.2021).
Jakich relacji w dobie koronawirusa szukają Polacy?, https://www.pap.pl/centrum--prasowe/621388%2Cbadanie- lovebrands-relations-jakich-informacji-w-dobie-koronawirusa-szukaja-polacy (dostęp: 7.10.2021).
Koronawirus w Polsce. Wykresy Mapa Statystyki Aktualności (epidemia-koronawirus.pl) (dostęp: 21.09.2021).
Niepytalski M., Kryzys na śmieciówkach, https://www.press.pl/tresc/60908,kryzys-na-smieciowkach (dostęp: 19.09.2021).
Postawy Polaków wobec pandemii, Inquiry – Badania konsumenckie i analizy rynkowe, http://inquirymarketresearch.pl (dostęp: 21.09.2021).
Powell M. (2020). What role can the media play in managing the COVID-19 outbreak? Retrieved on March 5, 2020, from id-hub.com/2020/03/05/role-can-media-play-managing-COVID-19-outbreak (dostęp: 29.09.2021).
United Nations, Coronavirus: UN health agency moves fast to tackle ‘infodemic’; Guterres warns against stigmatization, UN News 4.02.2020, https://news.un.org/en/story/2020/02/1056672 (dostęp: 21.09.2020).
Watson A., In-home media consumption due to the coronavirus outbreak among internet users worldwide as of March 2020, by country, https://www.statista.com/statistics/1106563/home-media-consumption-coronavirus-worldwide-by-generation/ (dostęp: 10.10.2021).