Rodzinny dobrostan cyfrowy: perspektywy wdrażania strategii zarządzania technologiami medialnymi w polskich domach
Słowa kluczowe:
dobrostan rodziny, dobrostan cyfrowy, mediatyzacja życia rodzinnego, strategie zarządzania mediami, dzieci i mediaAbstrakt
W artykule określono, czy w domach polskich rodzin są wdrażane strategie zarządzania technologiami medialnymi i jakie niesie to skutki. Na potrzeby projektu przebadano 94 rodziny, stosując cztery metody badawcze: wywiady pogłębione ze wszystkimi członkami rodziny, dzienniczki rodzinne, indywidualne wywiady indywidualne oraz internetowe badanie kwestionariuszowe. Wyodrębniono cztery kategorie rodzin w zależności od ich stosunku do zarządzania technologią i codziennych praktyk: nieświadome i pasywne, świadome i pasywne, świadome i nieskuteczne oraz świadome i skuteczne. Uwzględniono cztery główne typy strategii zarządzania technologiami medialnymi: zorientowane na technologię, zorientowane na treść mediów, zorientowane na czas użycia i zorientowane na sposób użycia. Większości badanych rodzin nie udaje się osiągnąć wysokiego dobrostanu cyfrowego ze względu na brak świadomości i/lub chęci zarządzania technologiami w domu lub nieskuteczność podejmowanych prób ich ograniczenia. Świadome i efektywne rodziny, stanowiące mniejszość, konsekwentnie stosują zróżnicowane i mieszane strategie zarządzania mediami.
Downloads
Bibliografia
American Academy of Paediatrics: Council on Communications and Media, Media use in school-aged children and adolescents, “Pediatrics” 2016, No. 5, e20162592.
Bovill M., Livingstone S., Bedroom culture and the privatization of media use [in:] Children and their changing media environment: a European comparative study, eds. S. Livingstone, M. Bovill, L. Erlbaum Associates, Mahwah 2001.
Clark L.S., Parental mediation theory for the digital age, “Communication Theory” 2011, No. 4, pp. 323–343.
Elias N., Sulkin I., Screen-assisted parenting: The relationship between toddlers’screen time and parents’use of media as a parenting tool, “Journal of Family Issues” 2019, No. 18, pp. 2801–2822.
Gentile D.A., Walsh D.A., A normative study of family media habits, “Journal of Applied Developmental Psychology” 2002, No. 2, pp. 157–178.
Gingold J.A., Simon A.E., Schoendorf K.C., Excess screen time in US children: association with family rules and alternative activities, “Clinical Paediatrics” 2014, No. 1, pp. 41–50.
Gui M., Fasoli M., Carradore R., “Digital well-being”. Developing a new theoretical tool for media literacy research, “Italian Journal of Sociology of Education” 2017, No. 1, pp. 155–173.
Hawi N.S., Rupert M.S., Impact of e-discipline on children’s screen time, “Cyberpsychology, Behaviour, and Social Networking” 2015, No. 6, pp. 337–342.
Hiniker A., Schoenebeck S.Y., Kientz J.A., Not at the dinner table: Parents’and children’s perspectives on family technology rules [in:] Proceedings of the 19th ACM conference on computer-supported cooperative work & social computing, ed. D. Gergle, Association for Computing Machinery, New York 2016.
Kammerl R., Kramer M., The changing media environment and its impact on socialization processes in families, “Studies in Communication Sciences” 2016, No. 1, pp. 21–27.
Kids online: Opportunities and risks for children, eds. S. Livingstone, L. Haddon, Policy, Bristol 2009.
Livingstone S., From family television to bedroom culture: Young people’s media at home [in:] Media studies: Key issues and debates, ed. E. Devereux, Sage, Los Angeles 2007.
Nansen B., Chakraborty K., Gibbs L., MacDougall C., Vetere F., Children and digital wellbeing in Australia: Online regulation, conduct and competence, “Journal of Children and Media” 2012, No. 2, p. 237–254.
Padilla-Walker L.M., Coyne S.M., “Turn that thing off!”parent and adolescent predictors of proactive media monitoring, “Journal of Adolescence” 2011, No. 4, pp. 705–715.
Paus-Hasebrink I., Kulterer J., Sinner P., Social inequality, childhood and the media: A longitudinal study of the mediatization of socialisation, Palgrave Macmillan, Cham 2019.
Pink S., Leder Mackley K., Saturated and situated: Expanding the meaning of media in the routines of everyday life, “Media, Culture & Society” 2013, No. 6, pp. 677–691.
Sanders W., Parent J., Forehand R., Breslend N.L., The roles of general and technology-related parenting in managing youth screen time, “Journal of Family Psychology” 2016, No. 5, pp. 641–646.
Schoeppe S., Rebar A.L., Short C.E., Alley S., Van Lippevelde W., Vandelanotte C., How is adults’ screen time behaviour influencing their views on screen time restrictions for children? A cross-sectional study, “BMC Public Health” 2016, No 1.
Sevon E., Malinen K., Rönkä A., Daily wellbeing in families with children: A harmonious and a disharmonious week, “Journal of Family Studies” 2014, No. 3, pp. 221–238.
Sigman A., Time for a view on screen time, “Archives of Disease in Childhood” 2012, No. 11, pp. 935–942.
Veldhuis L., van Grieken A., Renders C.M., Hira Sing R.A., Raat H., Parenting style, the home environment, and screen time of 5-year-old children; the ‘be active, eat right’study, “PLoS One” 2014, No. 2, e88486.